Prvých 10 študentov bude mať po štyroch rokoch štúdia 21-mesačnú prax a ich bakalárska práca má vyriešiť konkrétny problém v najväčšom automobilovom závode na Slovensku.
Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily majú všetky na Slovensku pôsobiace automobilové závody. Pre rastúcu automobilovú výrobu sa na slovenskom trhu práce dokážu ročne uplatniť desiatky až stovky vysokoškolských odborníkov.
„Dnes na Slovensku funguje len univerzitný vzdelávací systém a napríklad na rozdiel od Nemecka chýbajú odborné vysoké školy,“ povedal Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Práve on stojí za štartom pilotného projektu duálneho bakalára. Prijatí študenti sa za prvé dva roky teoretického štúdia zoznámia s kompletnou výrobou bratislavskej automobilky.
Naučia sa teda, ako funguje lisovňa, karosáreň, lakovňa, montovanie agregátov a kompletizácia vozidiel. Následne odpracujú rok vo Volkswagene a vo štvrtom ročníku opäť na vysokej škole urobia praktickú bakalársku prácu.
Úspešní absolventi budú tiež ovládať nemecký jazyk minimálne na úrovni B2 a z praktických zručností napríklad 3 D konštruovanie. Zároveň po skončení štúdia tí najlepší z nich môžu ďalej pokračovať vo vysokoškolskom štúdiu alebo sa môžu rovno zamestnať v automobilke.
„Ide najmä o pozície v rámci pilotnej haly a technických kancelárií. Hlavným dôvodom, prečo sme sa rozhodli realizovať tento projekt, je nedostatočná kvalifikácia absolventov technických škôl. Vďaka duálnemu vzdelávaniu získajú prax, ktorá im zabezpečí pracovné miesto a nám kvalifikovaných zamestnancov,“ uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Vo svojom odbore sa na Slovensku každý rok neuplatní 5– až 10– tisíc absolventov vysokých škôl. Sú medzi nimi hlavne absolventi humanitárnych odborov ako napríklad politológie, sociálnej práce, manažmentu, ale aj pedagogických odborov. Na druhej strane firmy hlásia čoraz väčší nedostatok odborníkov a štát nevhodným vzdelávaním ročne príde približne o 300 miliónov eur. Aktuálne je na Slovensku miera evidovanej nezamestnanosti na úrovni 6,7 percenta.
Technika zlákala gymnazistov
Na prijímacích pohovoroch sa testovali aj technické zručnosti uchádzačov o titul duálneho bakalára v automobilovom priemysle. V montovaní jednoduchých súčiastok bola prekvapujúco najlepšia jediná žena Eliška Bartošová. „Neviem, ako sa mi to podarilo a možno som mala aj šťastie. V každom prípade technika ma lákala už od malička a na základnej škole ma najviac bavila matematika a fyzika. Kvôli týmto predmetom som išla na gymnázium,“ povedala.
Jedinou nevýhodou gymnaziálneho štúdia je nedostatok praxe. „Preto sa teším, ako počas vysokoškolského štúdia získam praktické skúsenosti a budem môcť jeden rok pracovať priamo vo Volkswagene Slovakia,“ dodala Bartošová, ktorá pochádza z Trnavy.
Automobilka študentov láka aj na slušné štipendium. Počas prvých dvoch rokov teoretického štúdia na STU dostanú študenti štipendium od 100 do 150 eur za mesiac. Tretí ročník štúdia budú študenti pracovať pre Volkswagen Slovakia za odmenu 868 eur v hrubom.
Dnes na Slovensku funguje len univerzitný vzdelávací systém a napríklad na rozdiel od Nemecka chýbajú odborné vysoké školy.Ľubomír Šooš, dekan strojníckej fakulty STU v Bratislave
V poslednom štvrtom ročníku štúdia sa vysokoškoláci opäť vrátia na pôdu Slovenskej technickej univerzity a na základe študijných výsledkov dostanú štipendium od 130 do 180 eur za mesiac. Zároveň automobilka pre študentov pripravila aj letnú prax, počas ktorej im k aktuálnemu štipendiu pridá odmenu 200 eur.
Pre prijatých študentov finančná motivácia nebola rozhodujúca. „Osobne som nechcel tri roky študovať len teóriu a chcem si získané vedomosti overiť aj v praxi. Preto som sa rozhodol pre duálneho bakalára,“ priblížil Jakub Turis zo Senca.
Ten je úspešným absolventom bilingválneho gymnázia zameraného na štúdium anglického jazyka. Ďalší nastupujúci vysokoškolák dal duálnemu bakalárovi prednosť pred štúdiom v USA. "Počas tretieho ročníka na gymnáziu som bol rok na výmennom pobyte v Spojených štátoch amerických.
Práve tam ma veľmi zaujalo prepojenie vzdelávania s praxou a v podobnom systéme som chcel vyštudovať aj vysokú školu. Po návrate na Slovensko som počas letných prázdnin objavil možnosť praktického vysokoškolského štúdia vo Volkswagene Slovakia.
Veľmi ma to zaujalo, tak som sa prihlásil na prijímací pohovor, ktorý som úspešne zvládol a som tu. Naozaj som veľmi rád, že aj u nás na Slovensku mám možnosť robiť už počas štúdia veci na špičkovej technickej úrovni," uviedol Jakub Štubňa z dedinky Gajary, ktorá sa nachádza pri meste Malacky.
Prax ponúkajú aj ďalšie automobilky
Aj ďalšie automobilové závody lákajú do svojich výrobných hál prostredníctvom štipendií študentov stredných a vysokých škôl. "Pri prijímaní absolventov vysokých škôl sa často stretávame s tým, že majú iba teoretické poznatky a nemajú takmer žiadne skúsenosti z praxe.
Mnohí študenti prejavujú záujem o získanie praxe v našej spoločnosti. Často sa však stretávajú s tým, že im v rámci týždenného rozvrhu prednášok a seminárov nie je vytvorený časový priestor na získavanie praktických skúseností. Uvítali by sme, aby v rámci systémových opatrení na zlepšenie kvality vysokých škôl na Slovensku bol vytvorený aj dostatočný priestor na získavanie praktických skúseností.
Zároveň by sme uvítali, aby ľudia z praxe boli častejšie pozývaní prednášať a viesť semináre na vysokých školách," povedal hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé.
Žilinská automobilka každý rok pripraví prehliadku závodu pre približne 3-tisíc študentov stredných a vysokých škôl. „Zamestnanci spoločnosti navyše spolupracujú so študentmi vysokých škôl na vypracovaní ich bakalárskych a diplomových prác, a to predovšetkým v témach súvisiacich s predmetom činnosti našej spoločnosti,“ pokračoval Bačé.
Prax ponúka aj trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën a pri meste Nitra budovaná automobilka Jaguar Land Rover. „Prvé kolo výberu do programu duálneho vzdelávania odštartovalo v júni 2017 a už v septembri sa začala výučba. Túto možnosť sme ponúkli pre mladých ľudí vo veku do 18 do 25 rokov,“ povedal manažér pre podnikové záležitosti v závode Jaguar Land Rover Slovakia Jozef Plško.
Automobilka momentálne prakticky vzdeláva ľudí na stredoškolské pozície a v budúcnosti plánuje viac využiť rozbiehajúce sa duálne vzdelávanie. „Aktuálne obsadzujeme pozície v oblasti výroby, logistiky, viacero pozícií z technických oblastí, ale rozširujeme aj naše tímy v oblasti administratívy a podporných činností. Aktuálne zamestnávame viac ako 350 ľudí a darí sa nám oslovovať dostatok kandidátov,“ uzavrel Plško.