Cestujúcich bude voziť moderný Mravec

Bude úspornejšia, vybavená klímou, WiFi pripojením, banermi v Braillovom písme a ďalšími vymoženosťami. Nová motorová jednotka rady 813, ktorú v stredu Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila do testovacej prevádzky, bude patriť k najmodernejším vlakom, aké po našich železniciach premávajú. Svoju prvú jazdu absolvovala zo Zvolena do Banskej Bystrice. S platnosťou nového grafikonu od decembra tohto roku bude voziť cestujúcich na linke Kraľovany - Trstená. Dostala pracovné meno Mravec.

24.08.2017 14:00
železnice, vlak, mravec Foto: ,
Mravec zaujme cestujúcich moderným dizajnom.
debata (10)

Nová motorová jednotka, ktorú v stredu ZSSK predstavila, je prvou z ôsmich dvojdielnych motorizovaných klimatizovaných súprav, ktoré začnú do konca tohto kalendárneho roku zabezpečovať osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Zaujímavosťou je, že moderný Mravec vzniká zo starších vyradených súprav. Hovorca ZSSK Tomáš Kováč vysvetľuje, že osem nových súprav vznikne zo šestnástich starších už vyradených vozňov radu 810+011.

„Mravec pozostáva z motorového a riadiaceho vozňa, ktoré sú navzájom spojené. Jednotka je štvornápravová, ľahkej oceľovej konštrukcie s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu a je modifikáciou MJ 813+913, ktoré cestujúci poznajú ako tzv. Bagety,“ povedal Kováč. ZSSK začala s realizáciou tohto projektu ešte koncom roka 2015, dodávateľom nových súprav je ŽOS Zvolen, ktorý má do konca tohto roku dodať osem kusov týchto vozidiel. Do decembra, kým bude známy nový trafikon, budú jazdiť v testovacom režime vo zvolenskom regióne. Cena za jeden kus je približne 1,382 milióna eur, všetkých osem súprav bude stáť viac než 11 miliónov eur. Zákazku financuje štátna ZSSK z vlastných zdrojov.

Cena za modernizáciu zahŕňa najmä výmenu celého interiéru vozňov vrátane podlahy, obkladov, okien, batožinových políc, odpadkových košov, svietidiel, sedačiek pre cestujúcich, toaliet, nástupných a čelných dverí či vyhotovenia pevného spojenia riadiaceho vozňa s motorovým vozňom s prechodom medzi vozňami, ale aj dosadenie nového trakčného reťazca a informačného systému či dosadenie klimatizácie.

Ide o prerobený vozeň z pôvodne už vyradeného... Foto: Štefan Rimaj, Pravda
vlak, vozen, mravec, Ide o prerobený vozeň z pôvodne už vyradeného starého vlaku.

Cestujúci, ktorí sa Mravcom budú voziť, sa môžu tešiť na rad vymožeností. Riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Michal Vereš zdôrazňuje, že nová motorová jednotka zabezpečí pre cestujúcich najvyššie štandardy. „Jednotky majú nový riadiaci systém s diaľkovým prenosom diagnostických údajov, nový informačný a komunikačný systém, vonkajší a vnútorný kamerový systém, WiFi či meranie spotreby nafty,“ povedal Vereš.

Hovorca spoločnosti Kováč dopĺňa, že priestor pre cestujúcich je vybavený čalúnenými sedadlami či klimatizáciou. „V motorovej jednotke sú banery v Braillovom písme pre zrakovo postihnutých ľudí a pri jej skonštruovaní sa myslelo aj na ľudí, ktorí sú odkázaní na invalidný vozík. Súčasťou interiéru je aj bezbariérová toaleta s uzavretým odpadovým systémom. Jeden z nástupných priestorov je nízkopodlažný s možnosťou bezbariérového nástupu imobilných cestujúcich na invalidnom vozíku. Nástupný priestor v zníženej časti je po oboch stranách vybavený výklopnou rampou,“ prezradil Kováč.

Komfort cestujúcich zvýši aj nový informačný systém. Vozidlo je vybavené novým akusticko-optickým informačným a komunikačným systémom, ktorý informuje cestujúcich akustickými hláseniami a vizuálne na optických paneloch o priebehu cesty. Systém ďalej poskytuje možnosť vysielať na vnútorných optických paneloch doplňujúce podrobné alebo mimoriadne informácie o priebehu cesty a multimediálny ob­sah.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #vlak #Železničná spoločnosť Slovensko #Mravec