Obchody sa predháňajú v distribučných centrách

Európou otriasli viaceré potravinové škandály a čoraz viac sa diskutuje o čerstvosti potravín. Obchodné reťazce deklarujú vyšší záujem o lokálne potraviny, ale predháňajú sa zároveň v snahe o vyššiu efektívnosť a nižšie náklady. Jednou z ciest je efektívnejšia logistika.

22.08.2017 12:00
lidl, obchod Foto: ,
Vo februári 2016 otvoril Lidl svoje logistické centrum v Seredi.
debata

V pondelok otvoril reťazec Tesco svoje najväčšie distribučné centrum v regióne strednej Európy pri Galante. Vlani Lidl založil podobné centrum v Seredi a v Senci má zase svoje sklady sieť Billa.

Nové distribučné centrum Tesca zamestná 1200 ľudí. Týmto krokom Tesco potvrdilo, že nateraz zostáva na slovenskom trhu. A tiež, že posilňuje dodávku pre svoje obchody. Ešte pred dvomi rokmi to vyzeralo všetko inak. Po škandále s falšovaním účtovníctva vo Veľkej Británii a prepade na burze sa zdalo, že reťazec na slovenskom trhu skončí.

„Definitívne zostáváme na Slovensku. Boli sme tu 20 rokov a vidíme sa tu ďalších 20 a viac rokov,“ povedal v pondelok generálny riaditeľ Tesca pre strednú Európu Matt Simister. Pre zotrvanie na slovenskom trhu sa reťazec podľa neho rozhodol, lebo vidí v strednej Európe veľký ekonomický potenciál. Pri výbere lokality pre nové haly zavážila dopravná dostupnosť. Galanta – Gáň sa totiž nachádza v centre siete obchodov Tesco, vysvetlil Simister. Problém s nedostatkom zamestnancov sa spoločnosti podľa neho vraj nedotýka. Do neďalekého regiónu v Seredi pritom prichádza aj americký Amazon, ktorý cez masívne nábory tiež hľadá zamestnancov.

Najväčšie distribučné centrum Tesca v strednej... Foto: Robert Hüttner, SITA
logisticke centrum gan galanta, tesco, Najväčšie distribučné centrum Tesca v strednej Európe vzniklo aktuálne pri Galante. Na snímke generálny riaditeľ Tesca pre strednú Európu Matt Simister.

Tesco hrá dlhé roky na slovenskom trhu prvú ligu, aj keď jeho konkurenti sú mu v pätách. Tesco stále vedie, a to nielen v ročných tržbách, ale aj v počte zákazníkov či štvorcových metroch predajnej plochy. V roku 2014 prišlo mierne zaváhanie, ale pozíciu nestratil ani po zverejnení plánov na predaj svojej slovenskej siete. V roku 2013 sa ročné tržby reťazca pohybovali okolo 1,371 miliardy eur. Rok nato 1,338 miliardy eur, v roku 2015 si polepšil na niečo vyše 1,387 miliardy eur. Začali ho dobiehať Kaufland a Lidl. Konkurenčný Kaufland skončil rok 2015 s tržbami 925 miliónov eur eur, Lidl s 997 miliónmi eur. Zhruba na polovici sú ročné tržby siete Billa.

Slovenskú časť siete Tesco chceli kúpiť viacerí kupci. Hovorilo sa o investorovi blízkemu finančnej skupine J&T, no špekulovalo sa aj o českom ministrovi financií a miliardárovi Andrejovi Babišovi a jeho skupine Agrofert. O Tesco mal prejaviť záujem aj reťazec Spar, ktorý pôsobí v Rakúsku a Česku.

Nákupné zvyky sa zmenili

Za roky, čo je Tesco na slovenskom trhu, sa však zmenili aj slovenskí zákazníci. „Cena je stále na prvom mieste, ľudia chcú za svoje peniaze aj určitú kvalitu a čerstvosť,“ tvrdí Simister. Nové distribučné centrum bude zamerané skôr na odevy a trvanlivé potraviny. Ešte pred piatimi až desiatimi rokmi bola s hypermarketmi spojená eufória a značná časť kupujúcich išla najmä po nízkej cene. V súčasnosti však rastie skupina tých, čo sledujú aj kvalitu a čerstvosť potravín. Na cenu však ako na prvú stále pozerá okolo tri štvrtiny Slovákov, tvrdí analytik agentúry pre prieskum trhu Ľubomír Drahovský.

Výraznejšou zmenou prešli nákupné zvyklosti. Pred týždňovými a 10-dňovými obrovskými nákupmi ľudia uprednostňujú menšie, jeden- až dvojdňové nákupy. To nahráva menším obchodom, na úkor veľkých reťazcov, ktoré sa danému trendu prispôsobujú. Napríklad Tesco otvorilo za posledné roky rad menších predajní.

Billa má jeden zo svojich centrálnych skladov v... Foto: Robert Hüttner, Pravda
sklad billa, senec Billa má jeden zo svojich centrálnych skladov v Senci.

Podľa Drahovského Tesco redukovalo svoje obrovské hypermarkety – často s rozlohou 7– až 12-tisíc štvorcových metrov. Nahradili ich menšie supermarkety a klasické samoobsluhy pod názvom Tesco Express. „Vychádza to zo sledovania správania kupujúcich, ktorí robia skôr menšie nákupy,“ hovorí Drahovský.

Tesco pôsobí na Slovensku už takmer 20 rokov. V súčasnosti prevádzkuje viac ako 150 obchodov najrôznejších formátov, 18 čerpacích staníc, ale aj služby Tesco Potraviny domov a Tesco Mobile. Po celom Slovensku zamestnáva 10000 ľudí.

Nové distribučné centrum Tesco Galanta – Gáň

* Tesco tu prevádzkuje tri budovy s celkovou rozlohou 146¤500 štvorcových metrov. Zamestnaných je tu 1200 ľudí.
* Ide o najväčšie distribučné centrum Tesco v strednej Európe, tretie najväčšie na svete
* Centrum zásobuje Slovensko, Česko, Maďarsko, Poľsko a viac ako 20 krajín na svete (módna značka F&F).
* Distribuovaný tovar – trvanlivé potraviny, kozmetika, biela a čierna technika, oblečenie.

ZDROJ: Tesco

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #obchody #potravinársky priemysel #lokálne poraviny #logistika