Brusel vyšetruje VW, Daimler a BMW pre podozrenie z kartelu, automobilkám hrozia pokuty

Dôveryhodnosť nemeckých automobiliek utŕžila ďalšiu ranu. Trojica nemeckých koncernov je podozrivá z kartelu smerujúceho okrem iného k manipuláciám s emisiami naftových automobilov.

26.07.2017 12:00
debata (8)

Spoločnostiam hrozia miliardové pokuty a ďalšie hospodárske straty. Pre Volkswagen môže ísť už o druhý škandál v posledných dvoch rokoch.

Koncerny VW, Daimler a BMW podľa informácií nemeckého týždenníka Der Spiegel už v deväťdesiatych rokoch uzatvorili kartelovú dohodu, ktorou mali údajne cielene likvidovať hospodársku súťaž. Značky VW, Audi, Porsche, Mercedes a BMW vyčlenili na spoločný postup až 200 zamestnancov, ktorí vytvorili 60 pracovných skupín.

Nemecký týždenník tvrdí, že ku kauze sa dobrovoľne priznal VW a svoje priznanie poskytol protimonopolnému úradu. Denník Die Welt však napísal, že s priznaním prišiel ako prvý koncern Daimler. Podozrenia z kartelu začala v sobotu 22. júla vyšetrovať Európska komisia, ktorá o spoluprácu požiadala aj národné protimonopolné úrady. Stretnutia troch koncernov sa údajne mali konať za zatvorenými dverami počas pravidelných stretnutí nemeckého Združenia automobilového priemyslu (VDA).

Nemecké automobilky týmto spôsobom podľa dostupných informácií mali rokovať napríklad o výbere dodávateľov, cenách za montážne dielce alebo o technických detailoch, medzi ktorými nechýbali napríklad strechy kabrioletov. Jednou z najcitlivejších tém je systém čistenia výfukových plynov naftových automobilov.

BMW obvinenia odmieta

Koncern BMW, ktorý predáva vozidlá značiek BMW a Mini, všetky obvinenia odmieta. „Vozidlá spoločnosti BMW Group nie sú nijako upravené a spĺňajú všetky aktuálne platné predpisy. To, samozrejme, platí aj pre naftové vozidlá. Potvrdzujú to aj výsledky preverovania relevantnými oficiálnymi úradmi na národnej aj na medzinárodnej úrovni,“ informuje automobilový výrobca vo svojom vyhlásení.

Automobilkám hrozia veľké pokuty. Horná hranica sankcie predstavuje 10 percent z obratu koncernu. Podľa obratov z roku 2016 by tak len v Európe VW mal prísť o 21,7 miliardy eur, Daimler o 15,3 miliardy a BMW o 9,4 miliardy eur. Koncernu, ktorý sa ako prvý priznal k uzatvoreniu kartelu, môže byť pokuta odpustená, a to v prípade, ak získa štatút korunného svedka. Na starom kontinente koncernom trestné stíhanie nehrozí. Naopak, v USA môže dôjsť aj k trestnému stíhaniu konkrétnych osôb, keďže v danej krajine je uzatvorenie kartelu považované za trestný čin.

Pre koncerny môžu byť oveľa bolestivejšie, ako pokuty od protimonopolných úradov, žaloby o náhradu škody. Súdiť sa s jednotlivými automobilovými výrobcami môžu nespokojní akcionári alebo podvedení dodávatelia. Najviac však môžu ekonomiku daných firiem ohroziť práve samotní zákazníci, ktorí môžu podávať hromadné žaloby. Po celom svete jazdia milióny automobilov týchto troch koncernov, ktorých sa kartelová dohoda môže týkať.

zväčšiť
infografika

Ohrozené môžu byť aj hodnoty akcií

Ďalšie hospodárske škody prináša pokles hodnoty akcií. Od minulotýždňového piatka sa cena jednej akcie koncernov BMW, Daimler a VW prepadla o 6 až 7 percent. V pondelok a utorok začali ceny mierne stúpať.

Terčom dohôd bola najmä selektívna katalytická redukcia, v rámci ktorej sa s cieľom zníženia emisií oxidov dusíka vstrekuje do výfukového systému kvapalný roztok močoviny (AdBlue). Systém sa používa v naftových vozidlách plniacich emisné normy Euro 4 a vyššie. Po zavedení sa používal práve najmä v drahších a výkonnejších modeloch. Sprísňujúce sa emisné limity však automobilky v súčasnosti čoraz viac nútia používať tento systém aj v lacnejších a menej výkonných modeloch.

Močovinu pod označením AdBlue je potrebné tankovať do špeciálnej nádrže každých niekoľko tisíc kilometrov. V prípade, že sa minie, riadiaca jednotka odmietne umožniť naštartovanie naftového motora práve pre nedostatočné čistenie výfukových plynov. Každé vozidlo však vodiča informuje o potrebe doplniť AdBlue v predstihu niekoľko stoviek až tisícok kilometrov.

Der Spiegel tvrdí, že na pravidelných stretnutiach zástupcovia automobiliek diskutovali aj o veľkosti nádrže na AdBlue. Veľké nádrže boli príliš drahé, preto sa automobilky dohodli na menších, ktoré však časom prestali stačiť. Následne automobilky mali pristúpiť k rôznym iným opatreniam.

„Spoločnosť BMW Group kategoricky odmieta obvinenia, že naftové vozidlá predávané spoločnosťou spĺňajúce emisnú normu Euro 6, by vzhľadom na údajne malý objem nádrže na AdBlue neboli schopné dostatočne odstraňovať škodliviny z výfukových plynov,“ tvrdí BMW. Daimler ani VW sa k prípadu oficiálne nevyjadrili.

Mercedes a Audi chcú zlepšiť emisie

Mercedes a Audi však oznámili, že vylepšia emisie svojich naftových automobilov. Rozhodnutie prišlo po tom, čo niektoré nemecké mestá uvažovali o zákaze registrácií naftových vozidiel. Do servisov tak zamieria milióny naftových vozidiel. Importér nemeckých prémiových automobilov Mercedes potvrdil, že zvolávacia akcia sa týka aj vozidiel jazdiacich po slovenských cestách.

„Je to dobrovoľné servisné opatrenie pre našich zákazníkov na podporu dieselovej technológie. V rámci Európy vzniká iniciatíva miest na zakázanie vstupu starších dieselových vozidiel do centier miest. Aby s tým zákazníci nemali problémy, tak im vylepšujeme emisné parametre. Zákazníkov budeme kontaktovať proaktívne a pozývať ich na účasť v tejto akcii. Zákazníci momentálne nemusia urobiť nič,“ informuje spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia.

Emisie naftových vozidiel sú v centre pozornosti po škandále nemeckého koncernu VW, ktorý sa prevalil v septembri 2015. Americká agentúra na ochranu životného prostredia EPA obvinila VW z používania ilegálneho softvéru na manipuláciu s emisnými testami. Celosvetovo malo softvér nainštalovaný 11 miliónov automobilov. Zvolávacie akcie boli na Slovensku dobrovoľné, pričom sa na nich mnoho zákazníkov odmietlo zúčastniť, pretože vozidlá aj napriek spornému softvéru fungovali bez problémov.

Softvér totiž priamo počas jazdy neovplyvňoval správanie motora. Ak bolo vozidlo testované na emisie (nie počas pravidelnej emisnej kontroly), riadiaca jednotka prepla pohonnú jednotku do špeciálneho režimu, keď produkovala menej škodlivín.

Európska komisia v reakcii na celosvetové problémy nemeckého koncernu dočasne uvoľnila emisné limity. Zároveň pripravila nový emisný testovací cyklus, ktorý má viac dbať na podmienky v reálnej premávke. V súčasnosti stále platné emisné testy prebiehajú v takmer laboratórnych podmienkach.

V minulosti však Európska únia presadzovala práve naftové motory ako prijateľnejšie pre životné prostredie. V súčasnosti emisné normy od týchto agregátov vyžadujú filtre pevných častíc, ktoré filtrujú výfukové plyny, alebo EGR ventil, ktorý slúži na opätovné použitie výfukových plynov. AdBlue ešte nie je prítomné vo všetkých nových naftových pohonných jednotkách, no systém používa napríklad už francúzsky koncern PSA aj v najlacnejších modeloch.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #BMW #VW #kartel #automobilový priemysel #Daimler