Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) víta iniciatívu predsedu vlády SR Roberta Fica razantne riešiť problematiku dvojakej kvality potravín.
Je totiž v záujme slovenských poľnohospodárov a potravinárov a rovnako aj spotrebiteľov, aby sa na našom trhu nenachádzali potraviny horšej kvality. Informovala o tom hovorkyňa SPPK Jana Holéciová.
Fico na utorkovom tlačovom brífingu avizoval, že ak sa Európska komisia riešeniu dvojakej kvality výrobkov bude naďalej vyhýbať, je pripravený iniciovať v rámci Slovenska sankčné opatrenia a ako krajné riešenie aj vyhlásenie takzvaného občianskeho referenda v EÚ.
„Ukazuje sa, že dvojitá kvalita potravín sa ani zďaleka netýka len potravín predávaných v Rakúsku a na Slovensku, na ktoré poukázali vo februári zverejnené oficiálne laboratórne výsledky Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR. O podobnom probléme, navyše rozšírenom aj o niektoré výrobky predávané v drogériách, najnovšie oficiálne informovala už aj Česká republika,“ uviedla komora.
Zástupcovia poľnohospodárov sa zároveň pýtajú, prečo ak v Európskej únii platí jednotný voľný trh, sa v rámci neho vytvárajú rôzne skupiny spotrebiteľov.SPPK dvojakú kvalitu potravín považuje za zavádzanie spotrebiteľa a nepriame podporovanie nákupnej turistiky v krajinách s vyššou kvalitou niektorých výrobkov.
„Nevidíme dôvod, prečo by mal práve slovenský spotrebiteľ konzumovať potraviny s väčším množstvom konzervantov, nižším obsahom mäsovej zložky, či nápoje s pridanými umelými sladidlami namiesto cukru,“ uviedol predseda SPPK Milan Semančík.
SPPK preto aj naďalej odporúča spotrebiteľom, aby na etiketách výrobkov dôslednejšie zisťovali krajinu pôvodu a výrobcu. „V tejto situácii chceme nanovo upriamiť pozornosť na kvalitné potraviny od slovenských výrobcov a zo slovenských surovín, ktoré sa doteraz nestali terčom žiadnych potravinových škandálov,“ uzavrela Holéciová.
Združenie pre značky: Iné nemusí byť horšie
Slovenské združenie pre značkové výrobky upozorňuje, že rozdiely v zložení alebo balení produktu automaticky neznamenajú nižšiu kvalitu alebo bezpečnosť spotrebiteľov, ktorá je definovaná na jednej strane reguláciami a na druhej vnútornými pravidlami výrobcov. Podľa nich je podstatné, aby spotrebiteľ mal dostatočnú informáciu pre svoje nákupné rozhodovanie.
"Ako ukazujú dáta prieskumných agentúr, ktoré analyticky vyhodnocujú, čo a za akých podmienok Slováci nakupujú, viac ako polovica produktov (značkových aj neznačkových) je u nás nakupovaných v akciách. Spotrebiteľ očakáva od obchodníka, aby mu ponúkol výhodnejšiu cenu, a ten tento tlak potom prenáša na výrobcu,“ uviedlo združenie.
„Doteraz prezentované testy hovoria o individuálnych prípadoch lokalizácií produktov, avšak podľa našich informácií značkoví výrobcovia už dnes majú väčšinu produkcie s jednotnou receptúrou pre celú Európu,“ dodalo.