Diaľnice sú neisté, hovoria dvaja ministri protestujúcim

, 26.06.2017 20:00
ružomberok, blokáda, protest, demonštrácia,...
Blokovaním dopravy sa v piatok Ružomberčania dožadovali dokončenia diaľnice. Autor: ,

V Prešove a Ružomberku ľudia demonštrujú za skoršiu výstavbu diaľnic. Počuť aj ľudí na Orave, Kysuciach či v Novohrade. Národná diaľničná spoločnosť má aktuálne pripravenú na výstavbu prvú etapu severného obchvatu Prešova, úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa a obchvat Tvrdošíne na R3. Chýba však potrebných 550 miliónov eur, respektíve aspoň časť na tohtoročný rozbeh tendrov a budúcoročné prípravy výstavby.

Ako to dopadne, závisí od podoby štátneho rozpočtu na rok 2018. Denník Pravda oslovil rezort financií vedený Petrom Kažimírom (Smer) a rezort dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd). Ministerstvo dopravy tvrdí, že všetko závisí od rezortu financií, a ten k otázkam, na ktoré sa pýtajú aj demonštranti, dal vyhýbavú odpoveď. "Rokovania o štátnom rozpočte pokračujú, preto je predčasné sa k vašim otázkam vyjadrovať,“ informovala hovorkyňa ministerstva financií Alexandra Gogová.

Chýbajúce úseky kľúčových štvorprúdoviek však vyháňajú stovky ľudí protestovať proti kolabujúcej doprave. Obyvatelia Prešova naposledy blokovali dopravu v krajskom meste počas minulého týždňa. Týmto spôsobom chcú upozorniť na chýbajúci severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4. Výstavba obchvatu pozostávajúceho z dvoch úsekov sa zasekla na nedostatku finančných prostriedkov, keďže peniaze z eurofondov sú do roku 2020 vyčerpané.

Priamo cez Prešov podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 denne prejde viac ako 30-tisíc vozidiel. Ministerstvo dopravy tvrdí, že by pomohlo uvoľnenie dlhovej brzdy.

"Po vyčerpaní eurofondov je kľúčové urobiť rozhodnutie, z čoho sa budú diaľnice stavať v nasledujúcich rokoch. Preto bude veľmi dôležité, ako sa poslanci na jeseň rozhodnú pri debate o otvorení dlhovej brzdy. Rezort dopravy rešpektuje aktivity obyvateľov, ktorí chcú zlepšiť dopravnú situáciu vo svojom okolí, a odporúčame im, aby sa počas leta obrátili aj na poslancov zo svojich regiónov a apelovali, nech ich situáciu zvážia pri hlasovaní o zákonoch, ktoré môžu výstavbu diaľnic urýchliť,“ uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy.

Koncom minulého týždňa obyvatelia Ružomberka zablokovali v čase špičky najdôležitejšiu križovatku v meste. Pri Ružomberku je už niekoľko rokov rozostavaný diaľničný úsek D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať, ktorého razenie stojí. Po začiatku výstavby bol odhalený možný zosuv pri západnom portáli tunela. V súčasnosti prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorého záverečná správa rozhodne o ďalšom pokračovaní výstavby.

V pondelok sa v Ružomberku s predstaviteľmi združenia presadzujúceho dostavbu D1 a R1 Banská Bystrica – Ružomberok stretol premiér Robert Fico. Ten dlhodobo hovorí, že diaľnice sú priorita. Pri rozpočte na rok 2018 sa však hovorí aj o potrebe vyrovnaného rozpočtu s nadväznou ambíciou Slovenska byť po roku 2020 v jadre EÚ. Vláda ide tiež oddlžovať zdravotníctvo či znižovať dane zo mzdy.

Ružomberčania však tvrdia, že na diaľnicu čakajú roky. Cez Ružomberok denne prechádza takmer 25-tisíc vozidiel, ktoré mesto nemajú ako obísť. Navyše cez mesto neprechádza tranzitná doprava len v smere východ – západ, ale cesta prvej triedy I/59 vedúca cez mesto je spojnicou Ružomberka s Banskou Bystricou. Podľa hovorkyne NDS Michaely Michalovej sa razenie tunela Čebrať môže obnoviť v druhom polroku tohto roka. Zdá sa, že tunel sa bude kvôli hroziacemu zosuvu predlžovať.

V polovici februára obyvatelia zablokovali cestu prvej triedy I/11 v obci Povina pri Kysuckom Novom Meste. Žiadajú výstavbu obchvatu prostredníctvom dvoch úsekov diaľnice D3. Cez Kysucké Nové Mesto prechádza po danej ceste denne viac ako 19-tisíc vozidiel.

Výstavbu obchvatu Tvrdošína v polovičnom profile odobril Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií. Podľa záverov analýzy je projekt vybudovania 5,2-kilometrovej cesty za 85 miliónov eur ekonomicky výhodný.

Naopak, analytici vidia možnosť ušetriť peniaze pri výstavbe druhej etapy severného obchvatu Prešova v prípade, ak by vznikol v polovičnom profile. Pri tomto odporúčaní však nezohľadnili predbežné výsledky aktualizovaného dopravného modelu o očakávanej intenzite dopravy vyššej o polovicu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#diaľnice #Ružomberok
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku