Platy sú garantované na tri roky a zvyšovať sa budú každého pol roka, nie raz za rok, ako to bolo doteraz. Obavy, že VW pre štrajk v budúcnosti obmedzí na Slovensku investície, sa nateraz ukazujú ako neopodstatnené.
Spolu 12 300 zamestnancom mzdy postupne vzrastú o 14,12 percenta. Podnik zároveň škrtol najnižšie mzdy robotníkov a od augusta 2018 budú ľudia pracovať minimálne za 834 eur v hrubom. Vo fabrike totiž končí najnižšia prvá aj druhá platová trieda. Vlani boli priemerné platy vo VW Slovakia bez vrcholového manažmentu na úrovni 1¤804 eur/mesiac. Pomerne vysoké sú vďaka 13. a 14. platom či rôznym bonusom.
„Ak sa ľudia dokážu spojiť za spoločnú vec, tak dokážu zlepšiť svoje pracovné podmienky. Toto je hlavný odkaz štrajku vo Volkswagene Slovakia a verím, že bude inšpirovať aj ďalších tvrdo pracujúcich ľudí,“ povedal šéf odborov v Kia Motors Slovakia Miroslav Chládek. Ten tiež v tomto roku absolvoval mimoriadne tvrdé kolektívne vyjednávanie a podnik súhlasil so zvýšením tarifných miezd o 8,8 percenta až deň pred vypuknutím ostrého štrajku.
„Samozrejme, z našej strany ide o začiatok razantnejšieho tlaku na zvyšovanie platov a rokovania o budúcoročnom raste miezd plánujeme rozbehnúť už v novembri,“ dodal Chládek.
Návod z veľkého VW však v menších podnikoch nemusí byť použiteľný. „Od mája minulého roku začala naša odborová organizácia pôsobiť vo fabrike v Kočovciach. Zamestnávateľ to už tradične prijal s nevôľou a začal nám hádzať rôzne polená pod nohy. Potom prišlo ignorovanie a v priebehu tretieho kola rokovaní o tohtoročnom raste miezd sme sa dozvedeli, že v podniku prišlo k vzniku ďalšej odborovej organizácie. Tú si založili vedúci pracovníci firmy s cieľom oslabiť našu pozíciu,“ opisuje praktiky v Hella Slovakia Front-Lighting šéf OZ KOVO Hella Slovakia Signal-Lighting Michal Nirka. V kantíne vraj majú právo presviedčať ľudí len vedením podniku preferované odbory.
„Vedenie zvolalo zhromaždenie zamestnancov, na ktorom našich odborárov obvinili z toho, že škodia podniku, sú nekvalifikovaní a ničomu nerozumejú. Vedenie odborárom neumožnilo reagovať na tieto nezmysly,“ dodal Nirka.
Na základe čisto ekonomických ukazovateľov priestor na razantnejšie zvyšovanie platov existuje. Na Slovensku je najvyššia produktivita v regióne strednej a východnej Európy. Zároveň podiel miezd na hrubom domácom produkte (HDP) je na úrovni 38 percent. V porovnateľných ekonomikách Estónska, Chorvátska a Slovinska je tento ukazovateľ na úrovni 49 percent a vo vyspelom Nemecku dosahuje až 51 percent.
„Dnes pred bránami firiem nestoja desiatky záujemcov o prácu. Vedenie podniku preto ľuďom nemôže povedať, že ak sa im nepáči, tak tam sú dvere. Dnes sú teda ideálne podmienky na zvyšovanie tlaku na rast miezd a naposledy napríklad zamestnanci Embraco získali viac zorganizovaním protestného pochodu,“ povedal šéf OZ KOVO Emil Machyna. V úvode roka zas rýchlejší rast miezd prerušením výroby dosiahli robotníci v PPS Group Detva.
Aj vo Volkswagene Slovakia vedenie podniku rozprúdilo diskusiu o zmysle štrajku. „Rovnakú ponuku sme odborom ponúkli ešte pred vyhlásením ostrého štrajku,“ uviedol člen predstavenstva Volkswagenu Slovakia pre personálnu oblasť Eric Reuting. Konkrétne návrhy však automobilka nezverejňuje a podľa podkladov odborov vedenie podniku predostrelo deň pred vyhlásením štrajku takýto návrh.
Zvýšenie tarifných miezd od 1. júna 2017 o 4,5 percenta. Platy sa mali zvýšiť aj od 1. januára 2018, a to o 4,2 percenta. Zároveň sa všetkým zamestnancom mala vyplatiť jednorazová odmena 350 eur. Odbory sa rozhodli skončiť štrajk až po tom, čo vedenie Volkswagenu Slovakia navrhlo od 1. júna 2017 zvýšiť platy zamestnancov o 4,7 percenta. K ďalšiemu rastu miezd príde od 1. januára 2018, a to o 4,7 percenta. Posledná valorizácia platov o 4,1 percenta nastane 1. novembra 2018. Zároveň podnik vyplatí všetkým zamestnancom už v júnovej výplate jednorazovú odmenu 500 eur.
Zamestnanci tiež získajú jeden deň dovolenky navyše, a to v roku 2018 aj 2019. Zároveň prvé tri dni práceneschopnosti budú hradené nad rámec zákona a ľudia dostanú nie 15 percent, ale až 40 percent zo svojej priemernej mzdy.
„Zároveň stále sú otvorené rokovania o zmene tarifných tried a naším cieľom je zabezpečiť zamestnancom rýchlejší postup do vyšších tried,“ povedal šéf Moderných odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. Mrzí ho, že automobilka takéto podmienky nepredložila ešte pred vyhlásením ostrého štrajku. Medzi samotnými zamestnancami boli rôzne názory na úspešnosť štrajku.
Jedni odborom otvorene ďakovali, iní vraveli, že za uzatvorenú dohodu sa neoplatilo štrajkovať a ďalší hovorili o zrade odborov a ich spojení s vedením podniku. „Je teraz na nás vysvetliť ľuďom výhody uzatvorenej dohody,“ uzavrel Smolinský.