Štrajk vo VW môže priniesť prelom v platoch

Najväčšia slovenská fabrika stojí už niekoľko dní. Štrajk, aký Slovensko ešte nezažilo, môže priniesť prelom vo zvyšovaní platov aj v iných firmách.

24.06.2017 08:00
debata (81)

Neústupčivý postoj odborárov v bratislavskom Volkswagene inšpiruje odbory aj v iných fabrikách, ktoré pod tlakom znižujúcej sa nezamestnanosti budú musieť pristúpiť k zvyšovaniu platov.

V minulom roku podľa Národnej banky Slovenska (NBS) rástli medziročne nominálne mzdy v krajine o 3,3 percenta a reálne o 3,8 percenta. Práve vďaka vlnám štrajkov sa nárast platov môže pre tento a budúci rok zrýchliť.

Rokovania medzi vedením spoločnosti a odborármi budú prebiehať aj v sobotu, odbory majú pripravené nové návrhy. Ide im najmä o tarifné zvýšenie platov.

„Ľudia si neželajú jednorazové platby, ľudia si jednoznačne želajú tarify. My vieme, že keď sú navýšené tarify, tak pre zamestancov je ozaj istota aj do budúcna, ale keď sú jednorazové platby, tak jediné, čo sa navyšuje, je priemerný zárobok,“ skonštatoval podľa agentúry SITA šéf odborárov Zoroslav Smolinský.

Štrajkujúci zamestnanci Volkswagenu počas... Foto: Robert Hüttner, Pravda
Volkswagen, štrajk Štrajkujúci zamestnanci Volkswagenu počas piatkových protestov.

Odbory: Ľudia potrebujú pocítiť nárast

Vo štvrtok večer vedenie bratislavskej fabriky nemeckého koncernu predložilo zástupcom Moderných odborov ponuku na zvýšenie platov v júni o 4,5 percenta a následne od januára budúceho roka o ďalších 4,5 percenta. Okrem toho mali všetci zamestnanci dostať jednorazovú platbu 350 eur, pričom budúci rok v auguste ďalších 200 eur. V porovnaní s predošlou ponukou tak fabrika v 13. kole rokovaní zvýšila ponuku o 0,2 percenta pre budúci rok a pridala jednorazovú platbu v auguste 2018.

Odborári vedení Zoroslavom Smolinským ustúpili zo svojej prvotnej požiadavky na zvýšenie miezd o 16 percent na 13,9 percenta. So štvrtkovou ponukou vedenia nesúhlasia. "Pre ľudí je tento návrh neakceptovateľný, pretože ľudia potrebujú reálne pocítiť nárast tej mzdy. Aby každý mesiac mali trochu viac peňazí. Naša pozícia je o to komplikovanejšia, pretože máme pripravené aj kompromisné návrhy. Budeme však čakať na iniciatívu od vedenia spoločnosti,“ povedal Zoroslav Smolinský, šéf Moderných odborov.

Vedenie: Rokovania sa uberajú dobrým smerom

Vedenie fabriky na piatkovom brífingu uviedlo, že posledná ponuka samotného VW je takmer totožná s požiadavkami odborov. Podľa ich tvrdení je rozdiel medzi návrhmi len 120 eur za 19 mesiacov platnosti dohody. Štrajkujúci navyše počas štyroch dní štrajku vraj prišli o 300 eur, pričom každý deň prichádzajú o 75 eur.

Podľa Ralfa Sachta, šéfa závodu, sa však rokovania uberajú dobrým smerom aj napriek tomu, že ešte ani vo štvrtok nenašli odbory s vedením spoločnosti dohodu. Smolinský zároveň dodáva, že cieľom odborov nie je štrajkovať, ale vyjednať lepšie podmienky. "My ponuku berieme ako zvýšenie platov o 4,5 percenta, keby sme to brali ako zvýšenie o 9 percent, tak sa nebavíme o tom, že ľudia sú pripravení ďalej štrajkovať za svoje požiadavky,“ naznačil Smolinský.

Podľa prezidenta Konfederácie odborových zväzov SR Jozefa Kollára sú snahy odborárov o zvyšovanie platov cítiť aj v ostatných automobilkách na Slovensku. "Nechceme si však vŕtať dieru do vlastnej loďky. Naše požiadavky vždy vychádzajú z finančných možností firmy,“ dodáva Kollár.

Veľké spoločnosti na platy majú

Odlev financií z krajiny však naznačuje, že najmä veľké spoločnosti na rast platov majú. Denník Pravda ešte v roku 2013 informoval, že odlev firemných ziskov zo Slovenska do zahraničia za posledných desať rokov dosiahol 19,5 miliardy eur. Odvtedy sa situácia z pohľadu Slovenska zhoršila, keďže slovenské banky či fabriky často zahraničným majiteľom kompenzujú straty v iných krajinách. Z tohto pohľadu sa zdá byť nelogické, že by VW v budúcnosti pre štrajk obmedzil investície na Slovensku. V Bratislave má VW stále výrazne nižšie mzdové náklady na kvalitných ľudí ako v iných krajinách. Za dlhé roky sa tiež na Slovensku vybudovala sieť dodávateľov.

Odborári argumentujú vyššou produktivitou práce ako v iných závodoch VW a tiež ziskami spoločnosti, ktoré kontrastujú s platmi ľudí. Na ilustráciu, Dozorná rada VW Slovakia navrhla naposledy valnému zhromaždeniu vyplatiť po zdanení 145,344 milióna eur jedinému akcionárovi Volkswagen Finance Luxemburg. Hrubý zisk podľa výročnej správy fabrika v roku 2016 dosiahla na úrovni 326,354 milió­na eur.

Vedenie fabriky tvrdí, že priemerná mzda po započítaní 13. a 14. platu spolu s nadčasmi a odmenami za rok 2016 je 1 804 eur. Denník Pravda oslovil niekoľko protestujúcich a pracujúcich agentúrnych zamestnancov, z ktorých ani jeden nemal takú vysokú mzdu. Jeden z protestujúcich je vo firme zamestnaný len dva týždne, no zarába 750 eur v hrubom. Na druhej strane priemerné platy majú ľudia vo fabrike často až po šiestich až siedmich rokoch od nástupu. Vo fabrike spolu pracuje 12 00 ľudí.

81 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #štrajk