Vedenie bratislavského Volkswagenu nevyhovie odborárom. Bude štrajk

V bratislavskom Volkswagene sa od utorka rána má štrajkovať. A to prvýkrát v histórii automobilky. Vedenie fabriky sa v pondelok poobede nedohodlo so zástupcami Moderných odborov na zvýšení platu. Napriek tomu, že VW ponúkol zamestnancom vyššie zvýšenie miezd, ako pôvodne prezentoval, zástupcovia odborov novú ponuku neprijali.

19.06.2017 16:36 , aktualizované: 19:24
debata (36)

„Ja si myslím, že zamestnávateľ nezvážil profesionálne naše požiadavky a ako zástupcovia zamestnancov s tým nemôžeme súhlasiť a berieme to ako výsmech. Pochybujem, že prebehnú ďalšie rokovania do rána,“ povedal v pondelok poobede Zoroslav Smolinský, predseda Moderných odborov. Automobilka svojim zamestnancom v pondelok ponúkla zvýšenie platov od 1. júna o 4,5 percenta, pričom od začiatku budúceho roka mali mzdy rásť o ďalších 4,2 percenta. K tomu mali všetci zamestnanci dostať k 1. júnu tohto roka jednorazovú platbu vo výške 350 eur. VW argumentuje, že v krátkej dobe tak mzdy mohli rásť až o 8,9 percenta. Pôvodne automobilka ponúkala nárast mzdy od tohto mesiaca o 4,3 a od budúceho roka o 4 percentná a prezentovala to ako konečnú ponuku. S priblížením štrajku ju ešte zdvihla.

Odborári však požadujú od automobilky 16-percentné zvýšenie miezd, pričom sú pripravení na neobmedzený štrajk. Zastavenie výrobných pásov svojím podpisom podporilo 8 500 z celkového počtu 12 300 zamestnan­cov. Výroba sa zastaví v utorok o šiestej hodine ráno.

„Mrzí nás, že ani napriek novej, vyššej ponuke zo strany zamestnávateľa neprišlo k dohode. Ďalšia ponuka dokazuje našu pripravenosť rokovať a zároveň hľadať trvalo udržateľné riešenia. Našou snahou je dospieť k dohode akceptovateľnej pre obe strany,“ povedal Ralf Sacht, predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia.

„Naša spoločnosť prichádza neustále s vyššími ponukami, avšak na strane odborov sa požiadavky absurdne rozširujú. Naďalej trváme na tom, že zvýšenie miezd o 16 % je nezodpovedné voči tisíckam zamestnancov, nakoľko ohrozuje budúcnosť podniku a stabilitu pracovných miest. Neúmerné zvyšovanie personálnych nákladov výrazne zhoršuje našu atraktivitu pri získavaní nových produktov,“ povedal Sacht.

V minulom roku bola priemerná hrubá mzda vo fabrike 1 804 eur v hrubom bez započítania platov vrcholových manažérov. Nástupné platy sú však podstatne nižšie.

Zástupcovia VW v pondelok uviedli, že si vedia predstaviť, že slovenskí zamestnanci budú v Bratislave zarábať rovnako ako ich kolegovia v Nemecku, nemôže sa to však udiať skokovo. Sacht zároveň potvrdil, že fabrika komunikuje aj s dodávateľmi, ktorých na možný štrajk pripravili. Koľko bude stáť fabriku jeden deň štrajku, zástupcovia automobilky odmietli konkretizovať. Denný obrat automobilky Volkswagen Slovakia sa pohybuje v miliónoch eur. "Približne 12 dní nepretržitého štrajku vo Volkswagene Slovakia zníži rast slovenského HDP o 0,1 percenta,“ uviedla riaditeľka Inštitútu finančnej politiky pri rezorte financií Lucia Šrámková. Na druhej strane objednávky by fabrika mohla neskôr dobehnúť cez nadčasy či kratšiu letnú odstávku.

„Vo všeobecnosti ide o najväčšiu domácu fabriku a prípadný výpadok pocítia stovky dodávateľov. Dlhšie prerušenie výroby sa tak určite odrazí aj na hospodárskom raste celej slovenskej ekonomiky,“ uviedol analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Zamestnanci podľa letákov, ktoré rozdávala automobilka pri štrajku, denne prídu o 68 až 75 eur. Podľa odborov však ide o sumu vypočítanú zo superhrubej mzdy a reálne straty budú pre zamestnancov nižšie. Odbory tvrdia, že výraznému kráteniu mzdy počas štrajku bráni kolektívna zmluva.

V bratislavskej automobilke sa v minulom roku vyrobilo 389-tisíc nových automobilov. Štrajk prichádza krátko po tom, čo koncernová značka Škoda ohlásila ukončenie výroby Škody Citigo, ktorej sa počas prvého štvrťroka predalo len 9 504 kusov. Podobný osud pravdepodobne čaká aj sesterský model Seat Mii. Z liniek však budú schádzať až do konca životnosti modely aktuálnej generácie, teda do roku 2019. Nástupcu z trojice mestských automobilov dostane len VW Up! Všetky tri modely v súčasnosti schádzajú z liniek práve v Bratislave. Tá vyrába aj luxusné modely ako napríklad VW Touareg či Porsche Cayenne.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom.

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #Odbory #Volkswagen Slovakia #štrajk