Poklepali obchvat Prešova: 18 mostov a tunel na 8 kilometrov

Menej áut v meste, čistejšie životné prostredie, viac práce pre obyvateľov mesta a regiónu aj väčšiu kvalitu života. To všetko má priniesť obyvateľom Prešova výstavba západného obchvatu D1 Prešov, západ - Prešov, juh, ktorého výstavba bolo oficiálne začatá.

30.05.2017 15:39 , aktualizované: 16:37
debata (6)

Prvé auto úsekom, ktorý odbremení dopravu v meste, má prejsť po obchvate o štyri roky – v roku 2021.

Prešov sa stále radí k mestám Slovenska s najkompliko­vanejšou dopravou. Roky sľubovaná výstavba obchvatu nabrala reálne kontúry až v posledných rokoch, keď sa pripravovalo budovanie západného obchvatu Prešov, západ – Prešov, juh, ktorý bude priamym pokračovaním úseku D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je už v prevádzke. Stavebné povolenie je vydané aj na stavbu severného obchvatu Prešova, rýchlostnej cesty R4, no začiatok stavby tohto úseku je ešte neznámy.

Poklepaním základného kameňa sa začala výstavba... Foto: Štefan Rimaj, Pravda
obchvat, presov Poklepaním základného kameňa sa začala výstavba juhozápadného obchvatu Prešova.

Úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh bude podľa informácií generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jána Ďurišina dlhý 7,8 kilometra a bude zaujímavý z viacerých dôvodov.

„Doslova raritou budú dve veľké križovatky Prešov, západ a Prešov, juh. Križovatka Prešov, západ, ktorá bude tvoriť uzol medzi budúcou diaľnicou D1 a rýchlostnou cestou R4, bude patriť k najväčším na Slovensku. Spolu s druhou križovatkou v časti Prešov, juh budú merať vo vetvách spolu 11,3 kilometra, čo je viac ako dĺžka celého úseku,“ zdôraznil Ďurišin. Súčasťou stavby bude aj vyše dva kilometre dlhý, dvojrúrový tunel Prešov.

Pracovné stroje sa do práce na výstavbe obchvatu pustia podľa ministra dopravy Árpáda Érseka už čoskoro. „Všetky prípravné práce, ako je príprava pracovísk či archeologický výskum, sa už môžu diať, umožňuje to proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. Dôležité a podstatné je predovšetkým to, aby bola stavba dokončená a odovzdaná v termíne, teda o štyri roky,“ zdôraznil Érsek.

Takmer osemkilometrový úsek diaľnice D1 bude súčasťou dopravného koridoru na trase Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod (Ukrajina) a je zaradený do medzinárodnej cestnej siete pod označením E50. Na túto medzinárodnú cestu je napojená medzinárodná cesta E371, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky. Diaľnica je tiež súčasťou multimodálneho dopravného koridoru TEN-T.

Vybudovanie západného obchvatu Prešova bude stáť 356 miliónov eur. Financovanie je zabezpečené z Kohézneho fondu, určeného na financovanie diaľnic a spolufinancované bude aj zo štátneho rozpočtu. Projekt je zaradený medzi prioritné projekty v rámci Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020. Stavbu bude zabezpečovať združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CZ, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia. Nový úsek bude lemovať 18 mostných objektov.

Základný kameň obchvatu Prešova. Foto: SITA, Viktor Zamborský
presov, obchvat Základný kameň obchvatu Prešova.

„Podľa našich prepočtov sa na stavbe počas celého obdobia jej realizácie bude podieľať 600 až 700 ľudí, v čase najväčšej pracovnej špičky až okolo 1 000 zamestnan­cov,“ zdôraznil generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály.

Prešov obchvat potrebuje. „Naša dopravná zaťaženosť je obrovská. Oficiálne čísla hovoria o tom, že denne vojde do Prešova z každého smeru okolo 20-tisíc áut. Často sa tu ráno vytvárajú kolóny ako dnes v smere od Sabinova, keď autá uviazli v sedemkilometrovej kolóne od Gregoroviec. V smere od Poľska k nám smeruje veľa kamiónov. Tie tvoria asi 15 percent prechádzajúcich áut,“ poznamenal viceprimátor mesta Štefan Kužma.

Podľa neho mimoriadne vyťažené je najväčšie prešovské sídlisko Sekčov. „Vznikajú tu situácie, aké by asi zažívali Bratislavčania, keby niekto odstavil Prístavný most a tranzit presmeroval cez Ružinov,“ dodal viceprimátor.

Počas poklepávania základného kameňa... Foto: Štefan Rimaj, Pravda
obchvat, presov Počas poklepávania základného kameňa transparentom upozorňovali aktivisti z občianskeho združenia Lepší Prešov aj na nevyhnutnosť výstavby severného obchvatu Prešova – rýchlostnej cesty R4.

Pri poklepaní základného kameňa západného obchvatu sa hovorilo aj potrebe vybudovania severného obchvatu Prešova, čo ministrovi prišli pripomenúť občianski aktivisti transparentmi. Podľa Érseka patrí tento úsek medzi priority vlády a je záujmom spustiť jeho výstavbu čo najskôr. „Vieme, že aj tento úsek je veľmi potrebný a chýba. Súťaž na dodávateľa prác však nepodpíšem skôr, ako bude zabezpečené finančné krytie stavby. To je pre mňa alfa a omega. Robíme všetko preto, aby sa tak stalo v čo najkratšej dobe,“ prezradil minister.

Viceprimátor Prešova Kužma podčiarkuje, že aj tento obchvat je pre Prešov mimoriadne dôležitý. „Je to jedna z dvoch stavieb Slovenska, ktoré už majú vydané stavebné povolenie. Ak by sa ešte v tomto roku vypísalo verejné obstarávanie na dodávateľa, v tom nasledujúcom by sa mohlo začať stavať,“ nádeja sa Kužma.

Minister Érsek zatiaľ žiadny termín nekonkretizoval. Rýchlostná cesta R4, ktorá bude tvoriť severný obchvat Prešova, bude so západným obchvatom, ktorý sa začína stavať, prepojená v mimoúrovňovej križovatke Prešov, západ. Keď budú obidva obchvaty vybudované, tranzitná doprava bude definitívne odklonená mimo obývaných území mesta.

Pôvodnú agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom z denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Prešov #diaľnica D1 #obchvat