Euro potiahlo slovenský turizmus

Euro má tento rok podľa analytikov zažiť najlepší rok za dekádu a podobne mimoriadne dobrý rok zažíva aj slovenský turizmus. Dôvodov, prečo sa hotelierom darí, je viacero, ale jedným z nich je aj euro. Po zavedení eura turisti od roku 2009 nemusia zháňať koruny či sledovať kurz.

31.05.2017 09:00
Bratislava, Michalská veža Foto:
Počet turistov v hlavnom meste aj vďaka euru stúpol oproti roku 2009 o 88 percent.
debata (3)

„Otvorenie hraníc a spoločná mena spôsobili zvýšený záujem o Bratislavu ako potenciálnu destináciu na víkendové city breaky,“ hovorí Michal Foltýn z Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. Pozitívne ohlasy boli podľa neho hlavne od návštevníkov z krajín eurozóny či zámoria. „Krátkodobý negatívny vplyv sme zaznamenali iba zo strany českých, poľských a maďarských turistov, pre ktorých bol kurz eura menej výhodný,“ hovorí. Bratislavu podľa neho navštevujú hlavne Česi, ktorí vedú medzi všetkými návštevníkmi. Nasledujú turisti z Nemecka, Rakúska. Rakúšanov však minulý rok predbehla Veľká Británia, Taliansko a Poľsko. Na siedme miesto sa vlani dostali Číňania.

V roku 2008 – rok pred prijatím eura – stúpala návštevnosť Bratislavy medziročne o viac ako tri percentá. Bratislavu vtedy navštívilo vyše 759-tisíc turistov. „V roku 2009 a 2010 sme žiaľ pocítili dôsledky hospodárskej krízy aj v cestovnom ruchu,“ hovorí Foltýn. Návštevnosť sa vtedy podľa neho v porovnaní s rokom 2008 prepadla o viac ako desatinu na zhruba 650-tisíc návštevníkov. Opätovne začala stabilne rásť v roku 2011.

Počet turistov ovplyvnila aj kríza

Najúspešnejšie boli za posledné desaťročie pre hlavné mesto roky 2015 a 2016. „Bratislave sa v roku 2015 podarilo historicky prvýkrát prekonať hranicu jedného milióna návštevníkov,“ hovorí Foltýn. Minulý rok stúpol počet turistov ešte o ďalších 15 percent na vyše 1,226 milióna ľudí, dodáva. V porovnaní s rokom 2008 tak ide o takmer dvojtretinový a oproti roku 2009 až o vyše 88-percentný nárast počtu turistov v Bratislave, vysvetľuje Foltýn.

Pozitívny efekt zavedenia eura sa nedá odhadnúť, keďže zároveň prišla hospodárska kríza. Tá zatlačila aj na počet zahraničných turistov. V roku 2009, keď u nás mohli už platiť eurom, ich na Slovensko prišlo takmer o pol milióna menej ako rok predtým, keď ešte museli meniť peniaze. Vlani ich prišlo o vyše 700-tisíc viac ako v roku 2009.

„Nástupom meny euro sa nám cestovný trh v našich ťažiskových trhoch mierne utlmil – týkalo sa to Poliakov a Čechov,“ hovorí manažérka pre komunikáciu oblastnej organizácie cestovného ruchu Liptov Katarína Šarafínová. Vidí za tým obavy zo zdraženia, hoci k nemu reálne neprišlo.

Kurz eura zamáva návštevnosťou len pri výkyvoch

Nasledujúce roky sa návštevnosť v regióne postupne zlepšovala. „Každý rok je lepší ako ten predchádzajúci, a to nielen v počte ubytovaných hostí, ale aj vo výške vybranej dane z ubytovania,“ hovorí. Liptov podľa nej vlani opäť potvrdil svoju pozíciu na trhu. Medziročne si totiž v počte ubytovaných hostí polepšil takmer o trinásť percent. Skokanom bolo mesto Ružomberok, kde vzrástol počet hostí v ubytovacích zariadeniach o polovicu. V minulom roku sa ubytovalo v Liptove takmer 550-tisíc návštevníkov.

Kurz eura vie zamávať cestovným ruchom len v prípade veľkých výkyvov, vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Tatry Mountain Resort Zuzana Fabiánová. „Ak je euro veľmi silné, tak napríklad poľskí klienti zostávajú viac doma,“ hovorí. Malé zmeny – tak do 10 percent, však podľa nej vplyv na návštevnosť stredísk nemajú. Oveľa viac zaváži počasie, dodáva. To sa snažia skrotiť zasnežovaním či budovaním krytých hál. „Orientujeme sa na náročnejších klientov, menej citlivých na výkyvy cien,“ dodáva.

Európska mena sa v súčasnosti oproti doláru nachádza na úrovniach, na ktorých sa pohybovala v roku 2003, vysvetľuje analytička Poštovej banky Jana Glasová. Najsilnejšie bolo euro oproti doláru v roku 2008, keď atakovalo hranicu 1,60 dolára za euro. „V porovnaní s letom minulého roka je silnejšie o menej ako 1 percento, čo bežný dovolenkár len veľmi ťažko zaregistruje,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Zvyčajne na kurz reagujú len návštevníci zo susedných krajín V4, ktoré euro nemajú. Aktuálne sa posilňoval podľa neho aj forint, a to o jedno percento, zlotý o štyri percentá. Spevňovanie eura oproti doláru zlacňuje dovolenku pre Slovákov v "dolárových” krajinách, vysvetľuje Koršňák. Turisti sem však podľa neho cestujú skôr cez zájazdy, ktorých ceny sú dohodnuté dopredu. „Aktuálny pohyb kurzu sa nemusí na výslednej cene týchto zájazdov významnejšie prejaviť,“ hovorí.

S tým súhlasí aj prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Stanislav Macko. Ceny tohtoročných zájazdov sa dohadovali podľa neho ešte vlani. Ak by sa ceny pre posilňujúce euro menili, tak jedine pre last minute alebo zľavy. Priaznivý vývoj kurzu eura môže mať vplyv na cenu budúceho leta, pretože cestovné kancelárie začnú niekedy v júli a auguste kontrahovať ďalší rok, hovorí.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #turisti #cestovný ruch #turizmus #návštevnosť #destinácia #city break