Myslia si to ekonómovia Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV). Vo svojom komentári tvrdia, že v súčasnosti je v prvom rade potrebné hľadať priestor na zvýšenie efektívnosti hospodárenie verejných financií viacerými konkrétnymi opatreniami bez zmeny úrovne samotnej dlhovej brzdy.
„Jedným z významných opatrení je účinný boj proti korupcii a klientelizmu, ako aj dôsledné uplatňovanie politiky založenej na dôkazoch pri rozhodovaní o dlhodobých a finančne náročných verejných investíciách,“ uvádza sa v komentári ekonómov SAV.
V tejto súvislosti spomínajú naštartovaný projekt Hodnota za peniaze, ktorého aplikovaním sa podľa nich zvyšuje kredibilita a efektívnosť verejných výdavkov v spoločnosti.
„Hoci prvé výsledky implementácie koncepcie Hodnota za peniaze sú už k dispozícii, v spoločnosti stále rezonuje existencia množstva neefektívnych a netransparentných verejných projektov. Na základe dostupných empirických analýz by pritom výkon viacerých politík mohol prebiehať omnoho efektívnejšie,“ píše sa v komentári.
Samotné uvoľnenie dlhovej brzdy na financovanie výstavby dopravnej infraštruktúry by pritom podľa ekonómov SAV mohlo ovplyvniť nielen ekonomický a vnútropolitický vývoj Slovenska, ale v neposlednom rade aj vnímanie našej krajiny v zahraničí. Podobný efekt by mohli mať aj samotné úpravy ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti zmenou hraníc prípustného zadlženia, zmenou metodiky určenia hodnoty dlhu, či zavedením dodatočných výnimiek. „Primárnym výsledkom tejto zmeny bude s veľkou pravdepodobnosťou zvýšenie verejného dlhu Slovenska, ktorého splácanie zaťaží predovšetkým budúce generácie,“ dodávajú ekonómovia SAV.