Týka sa to troch párov vlakov Humenné – Košice – Žilina – Praha a štyroch párov vlakov Štúrovo – Bratislava – Kúty – Praha. Ako spoločnosť v utorok informovala, ide vlastne o predĺženie liniek, ktoré už v súčasnosti prevádzkuje.
Ministerstvo dopravy by tak podľa prepravcu naplnilo vládny program úspor Hodnota za peniaze a štát získa financie na ďalšie potrebné investície.
RegioJet sa zaviazal, že bez nároku na dotácie zaistí od decembra tohto roku v plnom rozsahu prevádzku uvedených vlakov, ktorú štát doteraz dotuje ročne sumou 9,2 mil. eur. Štát by tak mal do roku 2020 ušetriť 36 mil. eur. Spoločnosť uviedla, že cestujúci dostanú lepšie a lacnejšie služby a zároveň pripomenula, že štát v súlade s európskou a slovenskou legislatívou nemá dotovať z verejných peňazí vlaky, ktoré je iný dopravca na trhu schopný plne zaistiť bez dotácií.
Majiteľ RegioJet-u Radim Jančura súčasne požiadal ministra dopravy o zvolanie spoločného stretnutia na prerokovanie tohto návrhu a ďalšieho postupu. Spoločnosť informovala, že je pripravená podpísať s ministerstvom zmluvu, ktorá bude garantovať rozsah poskytovaných služieb. V prípade bezplatného cestovného, ktoré nevyplýva zo zákona, je pripravená podpísať tarifný záväzok a cestovné zadarmo poskytovať sociálnym skupinám za výhodnejších podmienok pre štát.
Uvedenú ponuku poslal dopravca aj ministrovi financií Petrovi Kažimírovi a kancelárii predsedu vlády Roberta Fica. „Ministerstvo a vláda ako riadni hospodári a garanti vládneho programu Hodnota za peniaze musia v súlade so zákonom reagovať na oficiálnu ponuku najúspešnejšieho stredoeurópskeho súkromného dopravcu, ktorý sa jasne zaväzuje zaistiť službu, vďaka ktorej Slovensko ušetrí viac ako 9 mil. eur z verejných financií ročne,“ uviedol Jančura.
Kažimír sa nedá vtiahnuť do mediálnych hier
Minister Kažimír dostal list od majiteľa RegioJet-u so žiadosťou o stretnutie z dôvodu uvedenej ponuky v pondelok. „Minister financií riešil túto tému a bol pripravený sa s predstaviteľmi spoločnosti stretnúť. Dnes (v utorok) Regiojet list poslal ministrovi aj mailom, ešte predtým ho ale distribuoval novinárom. Ministra okrem toho urgoval aj cez SMS správy,“ zareagoval rezort financií s tým, že takéto správanie považuje za neprijateľné.
„Na tieto vydieračské taktiky minister nebude reagovať a nedá sa vtiahnuť do mediálnych hier, ktoré tu majiteľ tejto firmy rozohral. Ďalšie rokovania s touto spoločnosťou preto necháva minister plne v kompetencii ministra dopravy a praje mu božiu trpezlivosť a pevné nervy,“ dodalo ministerstvo financií.
Jančura tlačí na zrušenie štátnych spojov
Ponuka RegioJet-u nadväzuje na zverejnenie výsledkov analýzy Inštitútu stratégie ministerstva dopravy Revízia financovania prevádzky vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) na trase Košice – Praha. Analýza konštatuje, že ministerstvo ročne dopláca stratu 4,9 mil. eur na spoje, ktoré v priemere na jeden vlak využíva len 101 cestujúcich. Za každého cestujúceho, ktorý platí drahé cestovné, zaplatí štát ZSSK navyše ďalších 22 eur na dotáciách, a to len za cestu v úseku Košice – štátna hranica s ČR. RegioJe jazdí na rovnakej trase bez dotácií.
„Minister dopravy Érsek dokončením a zverejnením analýzy stratovosti a nezmyselnosti dotovania spojov na trase Košice – Praha ukázal jasný záujem prihlásiť sa týmto krokom k naplneniu vládneho programu Hodnota za peniaze. Podľa zákona musí teraz nasledovať ďalší krok – zrušenie dotovania týchto spojov, ktoré využíva minimum cestujúcich a neslúžia na zaistenie dopravnej obslužnosti,“ povedal Jančura.
„V celej Európe sú medzinárodné železničné spojenia prevádzkované bez dotácií, podobne ako medzinárodné autobusy alebo lietadlá. Nie je dôvod, aby to na Slovensku bolo inak,“ dodal Jančura.
Priemerná cena dotovania štyroch párov vlakov na trase Štúrovo – Praha je 8 eur na vlakový kilometer, čo pri objednaných výkonoch 535 tisíc vlakokilometrov ročne na území SR predstavuje 4,3 mil. eur. RegioJet je pripravený od decembra 2018 bez dotácií prevziať aj prevádzku zostávajúcich troch párov medzinárodných vlakov, čo by znamenalo úsporu ďalších 3,3 mil. eur ročne, ak nebude ZSSK pripravená prevádzkovať tieto vlaky bez dotácií.