"Tento rok pracujeme na veľkých zmenách v internetovom obchode a na mobilnej aplikácii. Oboje onedlho verejnosti predstavíme. Zrušenie povinnosti zadávať číslo občianskeho preukazu alebo iného dokladu a spružnenie lehôt na vrátenie lístka sme však chceli uskutočniť čo najskôr. Tieto kroky od nás verejnosť oprávnene žiadala,“ vysvetľuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky ZSSK.
Zákazníci, ktorí kupujú cestovné lístky svojim priateľom alebo rodinným príslušníkom, tak už nebudú musieť poznať čísla ich občianskych preukazov. Vypisovanie čísla príslušného preukazu ostáva v prípade cestujúcich, ktorí majú nárok na bezplatnú dopravu.
Cestujúci sa však aj naďalej musia preukazovať vo vlakoch buď vytlačeným cestovným lístkom, alebo lístkom uloženým v mobilnom telefóne. V žltých vlakoch súkromného dopravcu RegioJet, ktorý na konci januára prestal prevádzkovať spojenia medzi Bratislavou a Košicami, sa však nebolo potrebné preukazovať cestovnými lístkami vôbec. V prípade, ak vznikli nezrovnalosti v obsadení sedadiel, personál vlakov žiadal od cestujúcich číselný kód, ktorý získali pri kúpe cestovného lístka cez internet. Kód si stačilo napísať na papier, čo štátny prepravca stále neumožňuje.
Jednou z možností pre cestujúcich, ktorí nemajú doma tlačiareň ani internet v mobile, je odfotenie kódu cestovného lístka z obrazovky počítača. V takom prípade však zohráva rolu aj rozlíšenie a ostrosť snímky. V prípade, že fotka bude nekvalitná, cestovný lístok personál nebude môcť prostredníctvom čítačky skontrolovať.
ZSSK po novom však zjednodušuje vrátenie cestovných lístkov. Doteraz mohli cestujúci vrátiť cestovný doklad maximálne dve hodiny pred odchodom vlaku z východovej alebo pohraničnej stanice. Po novom budú cestujúci môcť vrátiť cestovný lístok až do odchodu vlaku z nástupnej stanice daného cestujúceho. Na problémy so zadávaním údajov z občianskeho preukazu, ako aj komplikácie pri vracaní lístkov poukazoval opakovane denník Pravda.
Štátny dopravca chce cestujúcich motivovať k tomu, aby používali Kreditné konto. Vďaka nemu si v prípade meškania InterCity vlaku budú môcť cestujúci uplatniť odškodnenie po prihlásení do konta cez internet. Podmienkou je, aby si lístok na daný spoj kúpili prostredníctvom svojho konta.
ZSSK však upozorňuje, že veľká časť lístkov, na rozdiel od súkromnej konkurencie, nie je viazaná na konkrétny vlak a konkrétne sedadlo. Personál vo vlaku preto môže pri kontrole internetových cestovných dokladov od cestujúcich požiadať o preukaz cestujúceho s fotkou. Cestujúci sa teda bude musieť preukázať napríklad občianskym alebo vodičským preukazom, prípadne preukazom, ktorý ho oprávňuje na zľavu z cestovného.
Predaj lístkov prostredníctvom internetu už štátny dopravca zjednodušil začiatkom tohto roka. Cestujúci nemusia vypĺňať zvlášť údaje o cestujúcom a zvlášť o platiteľovi lístka. Navyše dopravca zaviedol možnosť preukazovať sa aj lístkom uloženým v mobilnom telefóne. Napriek tomu sa cestujúci opakovane stretli s prípadom, keď v nočnom vlaku z Humenného do Bratislavy vlakový personál lístky v mobile nechcel akceptovať.