Výplaty z dotácie podľa tamojších odborov by malo dostať len 9 z celkovo 22 zamestnancov letiska. Ministerstvo dopravy, ktoré je väčšinovým vlastníkom Letiskovej spoločnosti, tvrdí, že žilinské letisko chce stabilizovať a udržať jeho prevádzku.
„Budeme hľadať ďalšie možnosti, ako financovať Letiskovú spoločnosť,“ povedal Ivan Lantaj, generálny riaditeľ sekcie výkonu akcionárskych a majetkových práv ministerstva dopravy. To, že zamestnanci štátnej akciovky nedostali výplaty, sa nestalo po prvý raz. „Výplaty od januára sme doposiaľ nedostali, táto situácia sa opakuje z roka na rok,“ povedal vedúci obchodno-prevádzkového úseku Letiskovej spoločnosti Žilina Pavol Lokaj. Na nevyplatené mzdy upozornili odborári. Tí vyslovili aj obavu o budúcnosť letiska, ktoré má viaceré podlžnosti. Všetci čakali, čo vyrieši valné zhromaždenie spoločnosti, ktoré sa skončilo v utorok večer. „Vnímam to, že sme sa dosť ďaleko neposunuli, aj keď pevne veríme, že ministerstvo dopravy nájde silu riešiť tento problém,“ povedal vedúci útvaru technickej obsluhy a predseda odborovej organizácie Ľuboš Vlček. Dlhodobé neriešenie problémov žilinského letiska a skôr utlmovanie ako rozvoj zo strany štátu boli dôvodmi, že z jej vedenia odišli predsedníčka dozornej rady, rektorka Žilinskej univerzity Tatiana Čorejová a výkonný riaditeľ spoločnosti Miroslav Kunsch. Snahy niečo presadiť boli totiž vždy limitované názorom väčšinového vlastníka (štátu).
„Otváram pole pôsobnosti pre akcionára, najmä hlavného akcionára, aby riešil túto situáciu, ktorá na letisku vznikla,“ uviedla rektorka Žilinskej univerzity. Práve pre univerzitu a jej leteckú katedru je otázka letiska kľúčová pre ďalšie vzdelávanie a výcvik študentov. V súčasnosti je to práve katedra, ktorá má najviac vzletov a pristátí na letisku. Okrem toho sú na letisko naviazané vedecko-výskumné projekty financované aj z eurofondov za približne 10 miliónov eur. „Treba si uvedomiť, že projekty vyžadujú aj udržateľnosť, to je do roku 2022 minimálne. A my potrebujeme, aby tie projekty žili, aby prinášali efekt, lebo ak sa nenaplnia, tak samozrejme je ohrozených celých 10 miliónov,“ dodala Čorejová.
Kunsch skončil v predstavenstve spoločnosti aj ako jej výkonný riaditeľ. „Umožnil som, aby prišiel nový manažment, ktorý bude mať nové kompetencie a dokáže pomôcť tomu, o čo sa všetci snažíme – rozvoju letiska Žilina. Myslíme si, že budúcnosť tohto letiska je v tom, že sa vybuduje na veľkosť, ktorá je spôsobilá prijímať štandardné aerolinkové lietadlá,“ povedal Miroslav Kunsch.
Žilinské letisko je medzinárodné verejné letisko. Posledná a v tom čase jediná pravidelná linka medzi Žilinou a Prahou prestala lietať po siedmich rokoch prevádzky v lete 2012. Po tomto roku sa štátne dotácie výrazne okresali. Kým na bezpečnosť letisko dostalo ešte v roku 2013 vyše 967-tisíc eur, vlani to bolo už len niečo vyše 200-tisíc.
Letisko Žilina má veľmi dobré pripojenie na diaľnicu. Prešlo viacerými rekonštrukciami – cez svetelný systém, letiskový terminál, poslednou väčšou investíciou bola inštalácia navigačného systému. Jeho veľkou nevýhodou je krátka pristávacia dráha, ktorá má len1,1 kilometra a nemôžu na nej pristávať väčšie lietadlá nákladných či charterových letov. Optimálne by mala mať takmer 2,5 km.
O tom, že meškajú platy a že letisková spoločnosť zatiaľ nedostala od ministerstva dotáciu na prevádzku letiska, informovali zamestnanci novinárov koncom minulého pracovného týždňa. Krátko nato sa v médiách objavili informácie o tom, že člen predstavenstva a výkonný riaditeľ letiskovej spoločnosti nedodržiava na letisku predpisy. Kunsch to označil za účelovú kampaň „záujmových skupín, ktorým nevyhovujú kroky, ktoré vedú k zachovaniu a rozvoju žilinského letiska“ a ktorá má odpútať pozornosť od podstatnejších problémov. Podporili ho aj letiskoví odborári. Záležitosť s predpismi už prešetruje dopravný úrad. Úrad má na stole však aj iný prípad zo žilinského letiska, na ktorý upozornilo samotné vedenie, že 7. marca pred ohláseným príletom vrtuľníka ministerstva vnútra s premiérom SR na palube mohla byť ohrozená letecká prevádzka, pretože zamestnankyňa v tom čase pustila na letiskovú plochu modelárov s modelmi lietadiel.