Stalo sa tak po tom, čo väčšina zamestnancov v ankete odmietla rast platov navrhovaný štátom zvolenou sprostredkovateľkou. Odbory trvajú na desaťpercentnom zvyšovaní platov robotníkov a sedempercentnom raste platov administratívnych pracovníkov. V prípade nenájdenia dohody s vedením podniku zamestnanci môžu už v apríli vstúpiť do ostrého štrajku.
"Minulý týždeň sme v podniku realizovali medzi zamestnancami anketu o prijatí alebo neprijatí sprostredkovateľkou navrhnutého rastu miezd. Z 3-tisíc zamestnancov automobilky sa v ankete vyjadrilo 2¤626 ľudí a z nich až 2¤616 nesúhlasilo s navrhovaným rastom miezd. Od ľudí sme tak dostali mandát na vyhlásenie štrajkovej pohotovosti a aktuálne pred závodom pripravujeme podporné zhromaždenia na presadenie razantnejšieho zvyšovania miezd,“ povedal šéf odborov v Kii Motors Slovakia Miroslav Chládek.
Štátom vybraná sprostredkovateľka navrhovala zvýšenie platov robotníkov o 5,5 percenta a u ľudí pracujúcich v kanceláriách mali mzdy stúpnuť o 3,5 percenta. "Ľudia sa rozhodli zabojovať za vyšší rast miezd, ktorý si automobilka podľa nás môže bez problémov dovoliť na základe dobrých hospodárskych výsledkov a kvalitne odvádzanej práce zamestnancov,“ dodal Chládek. V minulom roku vyrobil slovenský závod Kia Motors Slovakia rekordný počet automobilov aj motorov. Konkrétne v roku 2016 z výrobných pásov zišlo 339¤500 nových vozidiel a 612¤900 motorov. Zároveň v roku 2015 dosiahol čistý zisk automobilky sumu presahujúcu 210 miliónov eur. "Spoločnosť Kia Motors Slovakia aj naďalej uprednostňuje priame rokovania so zástupcami zamestnancov,“ povedal hovorca Kie Motors Slovakia Jozef Bačé.Z automobiliek sa zatiaľ jedine v trnavskej automobilke PSA Peugeot Citroën odbory s vedením podniku dokázali dohodnúť na tohtoročnom zvyšovaní platov priemerne o 6,3 percenta. S takouto dohodou však neboli spokojní všetci zamestnanci a časť z nich sa rozhodla založiť nové Moderné odbory. "Základná organizácia OZ KOVO PCAS TRNAVA nedokázala čeliť a zamedziť výrazne sa zhoršujúcim podmienkam práce zamestnancov. Dôvodom pre založenie novej odborovej organizácie bolo takisto nedostatočné tlmočenie rastúcej nespokojnosti zamestnancov smerom k vedeniu podniku. Kolektívnu zmluvu v podniku nahradila dočasná rámcová dohoda na dva roky s podstatne slabšou záväznosťou a horšími podmienkami pre pracovníkov podniku, ako by zabezpečovala kolektívna zmluva,“ uviedol Tomáš Kútik, predseda prípravného výboru Moderných odborov PSA Trnava.
So zakladaním nových Moderných odborov v trnavskej automobilke PSA Peugeot Citroën budú pomáhať Moderné odbory bratislavskej automobilky Volskwagen Slovakia. Ich šéf Zoroslav Smolinský dlhodobo nesúhlasí s prácou odborovej organizácie OZ KOVO.