Minister zároveň žiada rezort financií o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre ich navrhované riešenie dopravnej situácie v Prešove. Analytický tím ministerstva financií, čo posudzuje projekty z hľadiska Hodnoty za peniaze, tvrdí, že celkové riešenie dopravy v Prešove a okolí by po zmene trasy obchvatu na východný okraj mesta mohlo vyjsť asi o štyristo miliónov eur lacnejšie.
Érsek osobne informoval Kisku o pripravovanej výstavbe obchvatu Prešova ešte na jeseň minulého roku. „Dnes (v stredu) som ho listom opäť ubezpečil, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.
Projekt diaľničného obchvatu D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke takmer 8 kilometrov je pripravený na výstavbu aj vzhľadom na možnosť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Plánovanie tohto diaľničného úseku podľa rezortu dopravy podporujú aj najnovšie dopravné prieskumy a analýzy, pričom na jeho prípravu sa už investovalo takmer 50 mil. eur.
„Vzhľadom na doteraz vynaložené investície a aktuálny stav prípravy diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 ministerstvo dopravy žiada rezort financií o podrobné zdôvodnenie, ktoré ho viedlo k záverom riešenia dopravy v meste Prešov východným obchvatom,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Ministerstvo zároveň žiada o detailný rozpis medializovaného objemu usporených financií pre navrhované riešenia vo vzťahu k súčasnému riešeniu v podobe diaľnice D1 a severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4, ktoré preferujú ministerstvo dopravy a výstavby, Národná diaľničná spoločnosť, Prešovský samosprávny kraj a mesto Prešov. Súčasné riešenie je podľa rezortu dopravy v súlade s platnými územnými plánmi a má takmer všetky potrebné povolenia.
Ministerstvo životného prostredia musí na základe nových pravidiel v Európskej únii doplniť EIA (posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie), čo by malo trvať do leta, aby sa mohlo začať stavať. NDS zatiaľ neuzavrela s vybraným zhotoviteľom zmluvu o výstavbe juhozápadného obchvatu Prešova na D1.
Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vypočítal, že na stavebných nákladoch na juhozápadnom obchvate Prešova sa dá ušetriť zhruba 6 %. Z vysúťaženej ceny vyše 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, ktorú navrhlo združenie na čele so stavebnou spoločnosťou Eurovia SK, a. s., to predstavuje približne 21 mil. eur.
Minister dopravy a výstavby vyzval stavebné konzorcium, aby prehodnotilo svoju cenovú ponuku. Verejné obstarávanie na pripravovaný severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 po Kapušany v dĺžke takmer 15 kilometrov by sa podľa Érseka mohlo začať do konca tohto roku. Stavba je momentálne v procese stavebného konania.