Príslušný návrh na zavedenie mýta pre osobné autá v stredu schválila nemecká vláda, informovalo na twitteri ministerstvo dopravy. Návrh, proti ktorému má výhrady niekoľko európskych krajín, by mal bez väčších problémov schváliť aj parlament.
Napríklad ceny za desaťdňové mýto sa majú pohybovať v závislosti od množstva emisií, ktoré daný automobil produkuje, v rozmedzí od 2,5 eur do 25 eur. Najdrahšie ročné mýto bude stáť 130 eur.
Minister dopravy Alexander Dobrindt (CSU) zatiaľ nepočíta s tým, že by sa povinnosť platiť diaľničné poplatky nevzťahovala na niektoré pohraničné regióny, ako to požaduje časť predstaviteľov nemeckých spolkových krajín. Od mýta pre osobné vozidlá si Dobrindt sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur. Využitie týchto financií bude viazané na výstavbu a údržbu cestnej infraštruktúry.
Spolková republika už síce má platný zákon o mýte pre osobné autá, poplatky ale aj pre výhrady Európskej komisie a protestom ďalších krajín zatiaľ nezaviedla. Pôvodný zákon počítal s tým, že majitelia áut registrovaných v Nemecku budú od platby za jazdu na diaľniciach de facto oslobodení, pretože sa im presne o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel. Vodiči z ostatných krajín Európskej únie by tým ale boli podľa Európskej komisie diskriminovaní.
Nový návrh, s ktorým už Európska komisia vyjadrila súhlas, vychádza z toho, že Berlín môže nemeckým vodičom náklady na poplatky kompenzovať v závislosti „ekologickosti“ vozidla. Majitelia áut s veľmi nízkymi emisiami tak získajú ešte väčšiu úľavu, než koľko zaplatia mýtne.
Aj tento postup ale niektoré krajiny EÚ považujú za diskriminačný, pretože znamená, že sa všetkým Nemcom náklady na mýto prinajmenšom vrátia, a poplatky tak de facto budú platiť len cudzinci.
Zástupcovia skupiny krajín, ktoré majú k nemeckému mýtu výhrady, sa v stredu schádzajú v Bruseli. K najhlasnejším odporcom patrí Rakúsko, ktoré spolu s Holandskom pripravuje žalobu na Súdny dvor Európskej únie.