Prelom v platoch? Odbory VW chcú rast o 16 percent

Pozvoľný rast platov sa má zrýchliť. Taká je predstava odborárov na Slovensku, ktorí sú tento rok pri mzdách ochotní ísť viac do štrajkov.

23.01.2017 07:00
debata (87)

Ziskovosť firiem pri vyše 3-percentnom raste celej ekonomiky ide hore a zamestnanci chcú, aby to bolo viac vidno aj na ich výplatných páskach. Tón valorizácie platov nastavia najväčšie fabriky. V bratislavskom Volkswagene ako jednej z top spoločností v krajine sa aktuálne začali kolektívne vyjednávania.

"Súčasnej kolektívnej zmluve sa končí platnosť v marci 2017. V tej novej chceme dohodnúť zvyšovanie platov o 16 percent. Na základe dobrých hospodárskych výsledkov si fabrika podľa nás môže dovoliť takéto razantné zvyšovanie miezd,“ povedal šéf Moderných odborov v bratislavskom Volkswagene Zoroslav Smolinský.

V minulom roku tri na Slovensku pôsobiace automobilové závody vyrobili 1 040 000 osobných motorových vozidiel. Priamo v bratislavskom závode Volkswagenu sa ich vyrobilo viac ako 385-tisíc. "Prebiehajúce rokovania o tohtoročnom zvyšovaní platov nekomentujeme,“ reagovala hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Pod strechou bratislavského závodu sa aktuálne vyrábajú malé mestské automobily Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii a veľké luxusné SUV vozidlá Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Porsche Cayenne.

Moderné odbory verzus OZ KOVO

Vo Volkswagene Slovakia aktuálne pôsobia dve odborové združenia. Moderné odbory s viac ako 7-tisíc členmi a OZ KOVO s približne tisíckou členov. Nová organizácia Moderné odbory Volkswagen vznikla v priebehu minulého roka po tom, čo Odborové združenie OZ KOVO poslalo odbory vo VW do likvidácie. Takýmto spôsobom sa šéf OZ Kovo pokúsil odstaviť Zoroslava Smolinského, ktorý následne založil Moderné odbory. Tie pre väčší počet členov majú právo jednať s vedením Volkswagenu o konečnej podobe novej kolektívnej zmluvy.

V roku 2015 bola v bratislavskom Volkswagene priemerná hrubá mzda 1 795 eur. V tejto sume nie sú započítané vysoké odmeny vedúcich manažérov a kmeňoví zamestnanci sa na túto úroveň dostanú približne po 7 odpracovaných rokoch. "S vedením podniku sa chceme dohodnúť aj na ďalších benefitoch pre zamestnancov. Napríklad už koncom minulého roka sme otvorili debatu o zavedení pravidelnej autobusovej linky zo Záhoria,“ uviedol Smolinský.

V Kii žiadajú platy vyššie o 10 percent

O razantné zvyšovanie platov plánujú v tomto roku zabojovať aj odborári v žilinskej Kii. "Žilinská automobilka v drvivej väčšine ukazovateľov je pravidelne vyhodnocovaná ako najlepší závod celého koncernu. Preto sme tohtoročné kolektívne vyjednávanie otvorili návrhom na 10-percentné zvýšenie platov výrobných zamestnancov a 7-percentnú valorizáciu miezd žiadame pre ľudí pracujúcich v administratíve,“ povedal Miroslav Chládek, šéf odborov v Kia Motors Slovakia. Odbory žiadajú vyššiu valorizáciu pre ľudí pracujúcich vo výrobe z dôvodu nižších platov v porovnaní s administratívnymi zamestnancami. Bez započítania manažmentu sú priemerné mesačné platy v automobilke na úrovni okolo 1 300 eur v hrubom. "Z ďalších benefitov sa budeme snažiť dohodnúť na zjemnení dochádzkových bonusov. Napríklad, aby ľudia dostali plné odmeny aj keď v priebehu mesiaca z dôvodu choroby vymeškajú štyri dni a nie len dva dni,“ dodal Chládek.

V tomto roku žilinská Kia pripravuje výrobné linky na spustenie produkcie nového automobilu. Pravdepodobne pôjde o novú generáciu populárnej Kia cee'd, ktorá sa vo fabrike naplno začne vyrábať v priebehu roka 2018. V tomto roku čaká závod inštalovanie nových technológií v hale slúžiacej na výrobu motorov. "Z tohto dôvodu nám vedenie avizovalo približne dvojmesačné prerušenie výroby v montážnej časti. Výroba pôjde aj naďalej, a tak sa dlhšie prerušenie výroby bude týkať približne dvoch stoviek zamestnancov,“ uviedol Chládek.

Na Slovensku dnes pôsobia tri veľké automobilové závody. V Bratislave vyrába Volkswagen Slovakia, v Trnave PSA Peugeot Citroën Slovakia a v Žiline Kia Motors Slovakia. Aktuálne sa pri meste Nitra buduje štvrtý automobilový závod britskej automobilky Jaguar Land Rover. Ten začína lákať aj zamestnancov z trnavského závodu PSA. Jaguar počíta v rokoch 2016 až 2018 s priemernými hrubými platmi v nitrianskej fabrike na úrovni 1 225 eur mesačne pri celkovej cene práce, ktorá zahŕňa aj odvody zamestnávateľa 1 657 eur. Hrubé mzdy po roku 2019 majú ísť na takmer 1 300 eur.

© Autorské práva vyhradené

87 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #platy #Volkswagen