Štát spustil drahý a neúplný dopravný servis

Vodiči a cestujúci verejnou dopravou majú od včera dostupnú novú štátnu službu. Ministerstvo dopravy združilo informácie o nehodách, dopravných obmedzeniach, verejnej doprave alebo plynulosti premávky do internetového portálu odoprave.info a aplikácie fungujúcej pod Národným centrom dopravných informácií (NCDI).

, 11.01.2017 14:00
Ružín Foto: ,
Koncom vlaňajška uzavreli most cez vodnú nádrž Ružín na ceste II/547 medzi Košickou Belou a Veľkým Folkmárom. Podobné dopravné informácie dostanú vodiči okamžite cez štátny dopravný servis.
debata (21)

Nový štátny dopravný servis tak ide konkurovať súkromným systémom, ktoré vodiči používajú už roky. Jeho prevádzka bude stáť milióny eur.

Na spustenie vlastného dopravného servisu štát vynaložil 14,2 milióna eur, ktoré získal z eurofondov. Ročná prevádzka systému, ktorý dodala spoločnosť Slovak Telekom, bude stáť 1,5 milióna eur.

"Spúšťame systém, ktorý ľudom pomôže lepšie sa zorientovať v aktuálnej situácii v doprave, ušetrí im čas a verím, že aj zvýši bezpečnosť. Naším cieľom je poskytovať čo najpresnejšie a najaktuálnejšie informácie o doprave každému, kto o ne má záujem,“ povedal včera minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Zverejnené informácie budú bezplatné. Štát však nepriniesol žiadne nové informácie, ktoré si doteraz záujemcovia nemohli vyhľadať na internete. Slovenská správa ciest (SSC) dodnes prevádzkuje internetový portál zjazdnost.sk, kde vodiči majú k dispozícii informácie o stave vozoviek na celom Slovensku. Polícia tiež niekoľko rokov zverejňuje informácie o policajných kontrolách a meraní rýchlosti.

Čo je možno najdôležitejšie, štátny systém nezohľadňuje zápchy či náhle kolóny, čo, naopak, vodičmi využívaná súkromná a rovnako bezplatná navigačná aplikácia dokáže. Denník Pravda v utorok o 17. h skúšobne zadal do štátneho systému 14-kilometrovú trasu naprieč Bratislavou, ktorej priechodnosť systém napriek štartu dopravnej špičky ukazoval za ideálnych 18 minút. Súkromná aplikácia však evidovala zhustenú premávku, prejazdnosť odhadla na 29 minút a odporučila vhodnú obchádzku.

Dopravný analytik je z nového štátneho systému sklamaný. "Národný systém dopravných informácií mal byť založený na tom, že je na ňom oficiálne popísaná celá cestná sieť s dopravným značením a zmenami. Predpokladal som systém, ktorý bude popisovať celú cestnú sieť tak, aby vodič v prípade nehody hneď vedel, kto je správcom danej komunikácie vrátane miest.

Sú tu len hlásenia o mimoriadnych udalostiach. V systéme taktiež chýbajú informácie o obchádzkových trasách v prípade dopravných obmedzení. Je to podľa mňa len časť systému, ktorá mala byť. Pokiaľ systém nie je prepojený so správcami všetkých ciest, tak za tie peniaze je jednoznačne predražený,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský.

Štátna aplikácia používateľom poskytuje informácie o rýchlosti premávky, nehodách alebo prácach na ceste. Vodiči v nej rovnako nájdu informácie aj o policajných kontrolách alebo napríklad o vozidlách odstavených na krajnici diaľnic, prípadne rýchlostných ciest.

Systém bude informácie získavať z Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest, Slovenského hydrometeorolo­gického ústavu, vozidiel údržby alebo od samotných používateľov, ktorí môžu udalosti nahlasovať telefonicky alebo prostredníctvom internetu. V budúcnosti chce ministerstvo podľa hovorkyne Karolíny Duckej do systému zapojiť aj vyššie územné celky.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #vodič #verejná doprava
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy