Slovenských farmárov brzdia dotované zahraničné potraviny

Slovenské poľnohospodárstvo považuje za dostatočne flexibilné a konkurencie schopné 59 % agropodnikov.

09.01.2017 14:07
debata (30)

Konkurencieschop­nosti slovenského poľnohospodárstva škodia predovšetkým dotované zahraničné potraviny. Podľa riaditeľov agropodnikov by väčšiemu úspechu predaja pomohlo zvýšenie stavu spoločenského vedomia o výhodách slovenských surovín. Vyplýva to z analýzy slovenského poľnohospodárstva za štvrtý kvartál minulého roka, ktorú vypracovala spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťou O.M.C Invest.

„My vyprodukujeme repku olejnatú, ktorá nám mimoriadne vyťaží pôdu, predáme ju do zahraničia, lebo je to biznis pre poľnohospodárske podniky. A štát potom kupuje olej vyprodukovaný v zahraničí, čo je negatívny príspevok k bilancii štátneho rozpočtu,“ skonštatoval predseda dozornej rady Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ladislav Dobrodenka, podľa ktorého by mal štát výraznejšie motivovať poľnohospodárske a priemyselné podniky. Aj generálny riaditeľ AGROPARTNER, s. r. o. Vladimír Chovan vidí za slabou konkurencieschop­nosťou slovenského poľnohospodárstva nízku pomoc od vlády v porovnaní s okolitými štátmi.

Veľkou výhodou podľa riaditeľov spoločností zameraných na rastlinnú výrobu sú nízke náklady na zamestnancov. Spoločnosti zamerané na živočíšnu výrobu zase oceňujú nízke materiálne náklady, napríklad na naftu, hnojivá či kvalitné poľnohospodárske výrobky.

Konkurencieschop­nosti domácich potravín by pomohlo zvýšenie stavu spoločenského vedomia o výhodách slovenských surovín. Na stupnici od nuly do desať, kde desať označuje faktor, ktorý by maximálne pomohol väčšej domácej spotrebe a ich menšiemu vývozu, tento faktor označili číslom 8,1. Zástupcovia farmárov zároveň dodali, že pomôcť by mohla lepšia podpora štátu, vyššia náročnosť na kvalitu dovážaných surovín či vysoké marže obchodných reťazcov na slovenské potraviny.

„Spracovateľský priemysel už dlhodobejšie nedokáže konkurovať tlaku z vonku. Zahraničné obchodné reťazce uprednostňujú ich výrobky pred slovenskými. Neumiestnenie slovenských výrobkov na našom trhu, spôsobuje ich vývoz do zahraničia a našim spotrebiteľom tak ostávajú menej kvalitné výrobky z dovozu,“ podotkol predseda Zväzu roľníkov a agropodnikateľov Slovenska Viliam Kompas. Zároveň si viac ako polovica oslovených podnikov myslí, že slovenskému poľnohospodárstvu by pomohol presun financovania z priamych platieb do neprojektových opatrení. Poľnohospodárske podniky a družstvá zamerané na rastlinnú výrobu sú o tom presvedčené iba v 49 percentách prípadov.

Z prieskumu ďalej vyplýva, že 30 % spoločností v roku 2016 prerazilo na nejaký nový trh. Lepšie sa v tomto smere darilo podnikom a družstvám zameraným na živočíšnu výrobu, na nový trh ich prerazilo 45 %, uzavrela spoločnosť CEEC Research.

CEEC Research je analytickou spoločnosťou, ktorá sa zameriava na výskumy v oblasti poľnohospodárstva, stavebníctva, strojárenstva a verejných zákaziek. Spoločnosť poskytuje analýzy vybraných sektorov od roku 2006, jej služby využíva 17 tisíc spoločností z celého sveta.

30 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #poľnohospodárstvo
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy