Štátnym IC vlakom pri rozbehu pomôžu sviatky, je o ne záujem

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v nedeľu po necelom roku obnovila na hlavnej slovenskej železničnej trati prevádzku vlakov vyššej kategórie InterCity (IC).

11.12.2016 13:45
debata (10)

Novo zavedenými spojmi bude na trase medzi Bratislavou a Košicami konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet z českej skupiny Student Agency.

ZSSK tento rok v januári zrušila štátom nedotované IC vlaky s odôvodnením, že ich prevádzka je stratová. Rozhodnutiu predchádzala cenová vojna s RegioJetem, ktorý začal medzi dvoma najväčšími mestami v krajine pod Tatrami prepravovať cestujúcich na vlastné komerčné riziko na konci roka 2014.

„Musíme zachovať isté atribúty, ktoré sú znakom každého sebestačného štátu a národa. Nemáme problém so súkromnými investormi. Máme problém s tým, keď niekto hovorí, že všetko štátne je zlé,“ povedal pred novinármi predseda parlamentu Andrej Danko pri príležitosti obnovenia IC vlakov. Obnovenie prevádzky IC vlakov presadzovala Slovenská národná strana (SNS), ktorej Danko šéfuje.

Danko skôr v tomto roku vyhlásil, že neznáša žlté vlaky a žlté autobusy, pretože nie sú slovenské. Vlaky a autobusy žltej farby na Slovensku prevádzkuje práve RegioJet českého podnikateľa Radima Jančura.

Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký povedal, že kapacita IC spojov v úvodnej deň ich obnoveného prevádzky bola vypredaná zo zhruba 70 percent.

„Už teraz, 13 dní pred Vianocami, máme takmer vypredané vlaky, budeme pridávať vagóny. To je potvrdením toho, že rozhodnutie o opätovnom zavedení IC vlakov bolo správne,“ uviedol Hlubočky. ZSSK očakáva, že prevádzka IC spojov bude ziskový v priebehu niekoľkých rokov.

Zo skôr zverejneného cenníka vyplýva, že ZSSK sa do cenovej vojny s RegioJetem púšťať nemieni. Najnižšie cestovné medzi Bratislavou a Košicami stanovila na 15,90 eura. RegioJet tento rok v auguste zdražel najnižšie cestovné na celej tejto trase na 12,10 eura z predchádzajúcich deviatich eur.

ZSSK bude medzi Bratislavou a Košicami vypravovať dva páry IC vlakov denne, ktoré budú zastavovať len vo vybraných mestách a 445 kilometrov dlhú trasu zvládnu podľa cestovného poriadku za zhruba štyri a trištvrte hodiny. Štátom kontrolovaný dopravca prepravuje cestujúcich tiež v štátom dotovaných rýchlikoch, v ktorých môžu deti, študenti a seniori cestovať zadarmo. Cesta rýchlikovými vlakom z Bratislavy do Košíc trvá o viac ako hodinu dlhšie než v IC vlaku.

RegioJet na tejto trase vypravuje tri páry vlakov denne. Vlaky RegioJetu, ktoré medzi Bratislavou a Košicami zastavujú na viacerých miestach ako súpravy ZSSK s IC vlakmi, jazdia trasu zhruba päť hodín.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť Slovensko #IC vlak