Portugalci nahnevali Čechov, obchvat Třinca za lacnú cenu nedostavajú

Portugalci nedostavajú v Česku obchvat mesta Třinec, odstupujú od zmluvy. V súťaži ponúkli najnižšiu cenu, neskôr ju chceli zvýšiť dodatkami.

26.10.2016 23:46
debata (11)

Portugalská firma Mota-Engil Central Europe nedokončí stavbu obchvatu Třinca. Stavbári prestali stavať druhý úsek medzi Oldřichovicemi a Bystřicí, ktorý mal byť dokončený budúci rok v septembri. České Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že dostalo list od združenia zhotoviteľov o odstúpení od zmluvy. Minister dopravy Dan Ťok (za ANO) chce situáciu riešiť s portugalským veľvyslancom a zvažuje súd.

Na stavbe I / 11 pri Třinca je dokončená zhruba polovica stavebných prác. Združenie firiem nedávno predviedlo prvý hotový úsek komunikácie a minulý týždeň podľa ŘSD dokonca predložilo harmonogram prác na dokončenie celej stavby.

„Utekajú pred tým, aby dodržali svoje záväzky. Vyskúšali dať štátu najnižšiu cenu a potom si mysleli, že si cenu nejakým spôsobom vynútia v dodatkoch a ďalších veciach. Ukázalo sa, že to nejde a zbabelo utekajú. Som veľmi rozhorčený a budem to chcieť riešiť aj s portugalským veľvyslancom,“ povedal Českej televízii Ťok.

Portugalská firma opustila stavbu potom, keď sa jej český partner SDS Exmost dostal do insolvencie. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ktoré je investorom stavby, sa teraz bude snažiť právnou cestou dosiahnuť, aby bolo dielo odovzdané do užívania podľa predtým dohodnutého termínu.

Podľa ŘSD ide o prekvapivý krok. „Zhruba tri mesiace so zástupcami vedúcej firmy v združení rokujeme s tým, že firma vzniesla vyššie nároky, než aké obsahuje zmluva o dielo. Tieto nároky však neodôvodnili,“ dodal generálny riaditeľ ŘSD Jan Kroupa. Združenie firiem podľa ŘSD zvíťazilo vo vyhlásenom výberovom konaní predovšetkým nízkou ponukovou cenou, ktorú opakovane obhajovalo ako reálnu.

Preložka cesty medzi Oldřichovicemi a Bystřicí má byť dlhá viac ako šesť kilometrov a vznikne na nej spolu 12 mostných objektov a dve mimoúrovňové križovatky. Stavba obchvatu by mala stáť bez DPH takmer 4,5 miliardy korún.

Niekoľko rokov odkladaná stavba obchvatu Třinca začala v roku 2014. Nová komunikácia má odľahčiť mestu zaťaženému dopravou. Ide o jednu z hlavných dopravných tepien v Moravskosliezskom kraji spájajúcich Česko s Poľskom a Slovenskom. Úsek medzi Oldřichovicemi a Bystřicí je tretí v rade.

„Cestný ťah I/11 má pre Moravskoslezský kraj strategický význam. Vnímame ho ako prioritu z hľadiska dopravy a dopravnej infraštruktúry, je nevyhnutný pre ďalší rozvoj kraja a väzieb s európskymi regiónmi tvoriacej spoločný ekonomický priestor,“ povedal už skôr hajtman Miroslav Novák (ČSSD).

Silná premávka na ceste vedúcej cez Třinec často spôsobuje kritické situácie, bývajú tam zápchy, stáva sa veľa nehôd a záchranári majú problémy prejsť.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #stavebníctvo
Flowers