Trenčania sa búria, IC vlaky už nemajú u nich stáť

Trenčania sa búria proti spôsobu, ako sa majú obnoviť štátne vlaky Inter City. Po novom už totiž nemajú mať zastávku v Trenčíne.

10.10.2016 17:22 , aktualizované: 20:00
Trenčín, stanica Foto: ,
Zmodernizované nástupištia na trenčianskej železničnej stanici by už nemali slúžiť pre IC vlaky.
debata (61)

V meste pod Matúšovým hradom vznikli hneď dve petičné akcie, ktoré chcú zmeniť zámer železníc. Nový cestovný poriadok by mal začať platiť v decembri.

Jednu petíciu vyhlásila trenčianska radnica, druhú skupina miestnych občanov. Kým však vyšli do ulíc aktivisti s podpisovými hárkami, obe iniciatívy sa dohodli, že budú postupovať spoločne. „Zorganizujeme len jednu petíciu, nechceme žiadnu dvojkoľajnosť,“ vyhlásil Juraj Holúbek, člen petičného výboru občanov Trenčína.

Ľudí zaskočilo, že tu nebude zastávka IC vlakov, hoci predtým v Trenčíne zastavovali. Pozastavujú sa aj nad tým, že na začiatku roka vlaky Inter City zrušili a na konci toho istého roka ich obnovujú. „Je to príklad toho, ako sa politické rozhodnutia v Bratislave robia bez toho, aby sa konzultovali so samosprávami. Zase to bolo o nás bez nás. Je nepochopiteľné, že IC vlaky obídu Trenčín, a pritom sa tu už štvrtý rok buduje za 240 miliónov eur nová železnica s novým železničným mostom, kvôli čomu padla stará plaváreň. Štát by sa mal postarať, aby vlaky Inter City stáli v každom krajskom meste, cez ktoré prechádzajú,“ zdôraznil trenčiansky primátor Richard Rybníček.

Obnovené rýchliky Inter City z Bratislavy do Košíc by mali stáť len v Trnave, Žiline, Poprade a Kysaku. Trenčín je presne na polceste medzi Trnavou a Žilinou, do oboch týchto miest je to z Trenčína asi 80 kilometrov. Inter City, ktorý vyrazí z Trnavy, bude mať najbližšiu zastávku až v Žiline, čo je najdlhšia vzdialenosť medzi dvoma zastávkami na celej trase.

„To nemá žiadnu logiku. Trenčín možno nie je najväčšie mesto na zemeguli, ale predsa len je to dopravný uzol, ľudia sem cestujú nielen kvôli výletom, ale aj kvôli práci. Takisto odtiaľto ľudia chodia na východ a z východu do Trenčína, je tu napríklad vysoká škola, výstavisko, je tu prvá liga vo futbale aj v hokeji, dejú sa tu rôzne významné veci. Nechápeme, prečo by tu nemali stáť vlaky Inter City,“ vraví Juraj Holúbek.

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje nový grafikon tým, že chce dosiahnuť čo najrýchlejšie spojenie na dlhých tratiach medzi západom a východom republiky. Spojenie sa urýchli aj tým, že sa vynechajú niektoré zastávky. Podľa ministerstva Trenčín patril v minulosti pri prevádzke IC vlakov k najmenej využívaným staniciam.

„Vzhľadom na nízky počet cestujúcich v Trenčíne smerom na východ sa Železničná spoločnosť Slovensko rozhodla sústrediť na rýchlosť a zastavovať vo významných prestupných uzloch,“ píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.

Spoločnosť ŽSSK spresnila, že vlaky Inter City začnú jazdiť od 11. decembra 2016, keď začne platiť nový cestovný poriadok. Denne budú premávať štyri súpravy, dve pôjdu z Bratislavy do Košíc a dve opačným smerom. V každej súprave bude pre cestujúcich k dispozícii 247 miest. S Trenčínom nový cestovný poriadok neráta, ale Trenčania vraj môžu využívať iné spoje.

„Z Trenčína jazdia do Bratislavy vlaky ŽSSK každú hodinu, do Košíc každé dve hodiny. Celkovo je to počas pracovných dní do Bratislavy 17 vlakov a smerom do Košíc 8 vlakov. Cesta z Trenčína do Bratislavy trvá rýchlikom 1 hodinu 29 minút, IC vlakom 1 hodinu 8 minút,“ vyčíslila Železničná spoločnosť Slovensko.

Petičné hárky chcú Trenčania odovzdať ministerstvu dopravy najneskôr koncom novembra. Veria, že sa im podarí zaradiť Trenčín do cestovného poriadku IC vlakov, pretože sa im to v minulosti už podarilo. Spočiatku začali Inter City jazdiť tiež bez toho, aby zastavovali v tomto meste. V roku 2004 zorganizovali petičnú akciu, ktorou sa im podarilo dosiahnuť, čo chceli. Odvtedy až do januára 2016 IC vlaky zastavovali aj na trenčianskej stanici.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 61 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Trenčín #IC vlak