Bánovce R2 odľahčí o 10-tisíc áut denne

Vodiči jazdiaci na Hornej Nitre od včerajšieho dňa môžu využívať nový úsek rýchlostnej cesty R2 Ruskovce – Pravotice, ktorý vytvára obchvat Bánoviec nad Bebravou. Rýchlostnú cestu v polovičnom profile s dĺžkou 9 560 metrov včera slávnostne otvorili. V roku 2025 bude podľa odhadov po obchvate jazdiť 11 753 automobilov.

06.10.2016 14:00 , aktualizované: 07.10.2016 10:10
Ruskovce – Pravotice, R2, Bánovce, cesta, diaľnica Foto:
Rýchlostná cesta R2 Ruskovce – Pravotice, ktorá vytvára obchvat Bánoviec nad Bebravou, bola včera slávnostne otvorená v polovičnom profile s dĺžkou 9 560 metrov
debata (10)

Rýchlostná cesta R2 Ruskovce – Pravotice predstavuje prvú rýchlostnú cestu v Trenčianskom kraji. "Som veľmi rád, že sa podarilo vybudovať prvý úsek rýchlostnej cesty medzi Trenčínom a Prievidzou. Obchvat najviac pomôže obyvateľom Bánoviec, ktorých veľmi zaťažuje tranzitná doprava. Verím, že využívaním novej cesty sa v meste zvýši plynulosť dopravy, zníži nehodovosť a pomôže to aj životnému prostrediu,“ povedal počas otvorenia cesty minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Arpád Érsek (Most-Híd).

Výstavbu úseku zabezpečovala spoločnosť Inžinierske stavby, ktorá v tendri ponúkla cenu 88,18 milióna eur. Z celkovej sumy predstavovala rezerva 8 miliónov eur. "Príspevok z fondov EÚ bol vo výške 46 864 141,63 eur,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Výstavba úseku meškala. Podľa pôvodných plánov po nej prvé autá mali prechádzať už v auguste. Súčasťou polovičného profilu rýchlostnej cesty je 13 mostov v celkovej dĺžke 959,5 metra.

Nová rýchlostná cesta zoberie veľkú časť dopravy z cesty prvej triedy I/9 a ciest druhej triedy II/516 a II/592. Vďaka tomu bude mať tranzitná doprava možnosť úplne vyhnúť Bánovciam nad Bebravou. V súčasnosti existujúce cesty kapacitne nestačia intenzite dopravy.

Po piatich rokoch od ničivého zemetrasenia a... Foto: NDS
mapa, bánovce, r2, ruskovce, pravotice Po piatich rokoch od ničivého zemetrasenia a vĺn cunami sa Japonci snažia z katastrofy ponaučiť.

Ak by obchvat existoval už v roku 2015 priemerná denná intenzita vozidiel by dosahovala 9 687 automobilov. Podľa predpokladov by už v roku 2025 malo po obchvate jazdiť 11 753 áut a o ďalších 10 rokov priemerná denná intenzita dosiahne 14 240 vozidiel. Z toho až 3 417 vozidiel bude nákladných. V roku 2010 podľa sčítania automobilov jazdilo po ceste prvej triedy I/9 15-tisíc áut, z čoho až pätinu tvorili nákladné vozidlá.

Vodičom prinesie nový obchvat najmä úsporu času. Po ceste prvej triedy I/9 im prejazd 8,4-kilometrového úseku zabral 10 minút. Po novom prejazd celého úseku rýchlostnej cesty potrvá 6 minút. Všetci vodiči celkovo za 24 hodín vďaka novej ceste ušetria 491 hodín času.

S prípravou odovzdaného úseku sa začalo už v decembri 1998, keď bola dodaná technická štúdia. Záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) však štát získal až v novembri 2005. Ministerstvo dopravy vyhlásilo verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby v marci 2013.

Za víťaznou ponukou spoločnosti Inžinierske stavby vo výške 88,18 milióna eur zaostalo konzorcium vedené spoločnosťou Strabag s cenovou ponukou 90,5 milióna eur. Štát pritom odhadoval cenu výstavby vo výške 104,89 milióna eur. Zmluva na výstavbu bola podpísaná v decembri 2013.

Na včera odovzdaný úsek bude zo západnej strany nadväzovať úsek R2 Mníchovská Lehota – Ruskovce s dĺžkou 15,47 km. Diaľničiari na svojej internetovej stránke informujú, že výstavba sa začne ešte v tomto roku. Úsek je však len v procese stavebného konania a v tomto roku sa určite stavať nezačne. Z východnej strany sa na existujúci úsek napojí R2 Pravotice – Dolné Vestenice s dĺžkou 11 450 metrov, ktorej realizácia v roku 2017 je takisto otázna.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #cesty #R2 #Bánovce