Nový minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) zvažuje prebiehajúci tender na 7 870 metrov dlhý úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh prehodnotiť z hľadiska princípu Hodnoty za peniaze. Objavili sa totiž podozrenia, že ponuky predložené v súťaži sú privysoké
Prehodnotenie súťaže, prípadné jej zrušenie však môže výstavbu posunúť. V tom prípade môže v čerpaní eurofondov predbehnúť iný, pripravenejší úsek a štát bude musieť na juhozápadnú časť obchvatu Prešova nájsť peniaze inde. Pôvodné plány hovorili o tom, že s výstavbou sa začne ešte v tomto roku. Otázny však môže byť napokon aj rok 2017.
"Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja spolu s novým vedením Národnej diaľničnej spoločnosti má záujem získať čo najviac informácií predtým, ako budú definitívne uzavreté zmluvy na veľmi dôležité úseky diaľnic D1 a D3. Kritická dopravná situácia pri Prešove aj na Kysuciach, kde sa bol minister osobne pozrieť minulý týždeň, je však tiež jeden z faktorov, ktorý bude minister pri posudzovaní jednotlivých štúdií a dĺžky ich prípravy posudzovať. Hneď ako padne definitívne rozhodnutie o týchto tendroch, budeme informovať verejnosť,“ informovalo oddelenie pre komunikáciu ministerstva dopravy.
Pred niekoľkými mesiacmi Inštitút finančnej politiky (IFP) prehodnocoval podľa princípu Hodnota za peniaze aj projekt výstavby nultého obchvatu Bratislavy zo súkromného kapitálu formou PPP projektu. Ostrá diskusia o cene sa začala na jeseň 2015 a IFP predložil k projektu rozsiahlu analýzu vo februári 2016.
Bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Róbert Auxt (Sieť) chcel zmluvu na výstavbu D1 Prešov, západ – Prešov, juh podpísať do konca tohto roka s tým, že analyzovať cenu IFP nemal. Érsek to, naopak, zvažuje. Analýza tendra, v ktorom najlacnejšia ponuka dosahuje 356 miliónov eur, môže odsunúť podpis zmluvy so zhotoviteľom až na budúci rok. Najnižšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, Eurovia a Metrostav.
Súčasťou úseku bude aj 2 244 metrov dlhý tunel Prešov a 18 mostov. Jeden kilometer diaľnice bude stáť 45,3 milióna eur. Napriek tomu, že ide o komplikovaný úsek, jeho cena je podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) privysoká. Vysúťažená cena je nižšia, ako štát predpokladal. Odhadovaná cena bola vo výške 369,51 milióna eur.
Posun začiatku výstavby Prešovčanov neteší. Dopravná situácia v meste je v súčasnosti zlá. "Pre mesto Prešov je dôležitejšie Programové vyhlásenie vlády SR, v ktorom sa pri svojom nástupe pred občanmi tohto štátu zaviazala, citujem: "Výstavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami je aj naďalej najdôležitejšou prioritou vlády pri výstavbe diaľnic. Cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky.“ Bez dokončenia úseku Prešov, západ – Prešov, juh je tento záväzok nesplniteľný. Za účelové a nepodložené pokladáme aj vyhlásenia o predražení výstavby tohto úseku diaľnice. Vysúťažená cena je totiž nižšia ako predpokladaná cena,“ povedal Štefan Kužma (SDKÚ), viceprimátor Prešova.
Ďalší úsek, ktorý na podpis čaká, je časť diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Daná časť vytvorí dokončenie obchvatu Čadce. Aj v tomto prípade sa objavujú podozrenia z predraženia. Tender prebiehal paralelne so súťažou na zhotoviteľa prešovského obchvatu. V oboch súťažiach vyhlásených ešte za minulej vlády predložili ponuky rovnaké konzorciá.
Dokončenie obchvatu Čadce s dĺžkou 5 670 metrov chce najlacnejšie postaviť konzorcium spoločností Strabag, Porr a Hochtief. Ich predložená ponuka dosahuje 239 miliónov eur. Jeden kilometer úseku, na ktorom má vzniknúť 24 mostov, tak bude stáť 42,2 milióna eur. INEKO tvrdí, že tieto dva tendre sú predražené o 100 miliónov eur. V tomto prípade je však cena vygenerovaná súťažou vyššia ako tá, ktorú štát očakával. Podľa odhadov mala výstavba úseku stáť 199,12 milióna eur.
V prípade, že nové vedenie ministerstva dopravy sa rozhodne čo i len jeden tender zrušiť, výstavba sa posunie minimálne o jeden rok. Súťaže na zhotoviteľa obchvatov Prešova a Čadce totiž boli vyhlásené ešte v máji a júni 2015.