Tender v predpokladanej hodnote 48 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty vyhlásilo v minulom roku bývalé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer – SD).
Brecely po nástupe na post ministra dopravy zostavil špeciálny tím expertov, ktorý dostal za úlohu preveriť rozbehnuté tendre v oblasti IT. "Po detailnom preskúmaní dospel tím k záveru, že projektu Atlas pasívnej infraštruktúry nepredchádzala detailne spracovaná analýza so všetkými dopadmi a následkom toho nie je jasný rozsah projektu ani viaceré technické otázky. Preto som sa rozhodol zrušiť verejné obstarávanie tohto projektu a vrátiť sa do analytickej fázy,“ povedal Brecely.
Atlas pasívnej infraštruktúry je podľa rezortu dopravy potrebným projektom, ktorý má okrem zmapovania telekomunikačných vedení pre mobilné a pevné siete obsahovať aj aktuálne údaje o dopravných a inžinierskych sieťach, vodohospodárskych vedeniach, elektroenergetických, plynárenských a tepelných zariadeniach. Projekt však doteraz nemá identifikovaný spôsob, akým sa budú získavať potrebné zdrojové dáta od komerčných subjektov a neobsahuje príslušnú finančnú špecifikáciu. Predošlé vedenie ministerstva dopravy začiatkom tohto roka vybralo za dodávateľa IT systému spoločnosť Slovak Telekom, a. s., ale zmluvu s ňou nepodpísalo.
Realizáciu tohto projektu predpokladá aj smernica Európskeho parlamentu a Rady z 15. mája 2014 o opatreniach na zníženie nákladov na zavedenie širokopásmových elektronických komunikačných sietí. Atlas pasívnej infraštruktúry bude financovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Jednou z výhrad expertného tímu k doterajšiemu priebehu verejného obstarávania bola aj skutočnosť, že ponuku podali len dvaja uchádzači, čo reálne prinášalo možnosť udelenia korekcií zo strany orgánu auditu, teda ministerstva financií, a nutnosť vykryť tieto korekcie prostriedkami zo štátneho rozpočtu.
Atlas pasívnej infraštruktúry je podľa ministra dopravy užitočnou myšlienkou, ktorá na jednom mieste sústredí informácie z infraštruktúry rôzneho druhu. „Môže byť tak výbornou pomôckou pre zníženie nákladov na budovanie sietí a urýchlenie ich výstavby, ako aj pre zrýchlenie a skvalitnenie procesu územného plánovania a v neposlednom rade aj veľkým prínosom pre užívateľov telekomunikačných služieb – občanov a podnikateľský sektor,“ uviedol Brecely. "Zároveň je však mojou manažérskou prioritou využívať spoločné peniaze čo najefektívnejšie a najužitočnejšie. Som presvedčený, že reštart tohto projektu prinesie jednak nižšie náklady a jednak väčší prínos pre občanov, teda naplnenie zmyslu projektu Hodnota za peniaze (Value for money), ku ktorému sa ministerstvo dopravy prihlásilo,“ dodal Brecely.
Poslanci za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a hnutie OĽaNO v máji kritizovali tendre na Atlas pasívnej infraštruktúry a Informačný systém výstavby. Nepozdávali sa im najmä vysoké predpokladané ceny oboch projektov (48 mil. eur, resp. 44,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, vrátane dodania a prevádzky), ale ani to, že nebola zverejnená príslušná analýza. Svoje výhrady zdôvodňovali aj tým, že doteraz nebol schválený nový stavebný zákon, keďže predošlý minister dopravy Ján Počiatek vlani v septembri stiahol návrh z parlamentu pre kritiku opozície a profesijných organizácií.