Starnúce šifrovanie signálov vysielaných kľúčmi automobilov vyrobených od roku 1995 je totiž nedostatočné a ľahko prelomiteľné. Zlodejom tak stačí chvíľka na odomknutie auta. Odborníci z Univerzity v Birminghame a nemeckej firmy Kasper & Oswald najnovšie zistili, že útočník môže odpočúvať signál vyslaný kľúčom pomocou relatívne lacného vybavenia. Ten následne použije na odomknutie auta.
Po stlačení diaľkového ovládania kľúč vyšle signál, ktorý zachytí vozidlo. Kvôli zabezpečeniu musí byť signál šifrovaný. Koncern VW používa šifrovanie nezmenené od roku 1995. Ďalších 10 automobiliek používa šifrovanie staré 18 rokov, na prelomenie ktorého útočník potrebuje zachytiť aspoň 8 rôznych signálov z jedného kľúča. Situáciu však môže urýchliť tým, že vysielaný signál blokuje, auto na pokyny z kľúča nereaguje a majiteľ auta sa pokúša zamykať opakovane. Bezpečnostná chyba neumožňuje naštartovanie auta, ktorému vo väčšine prípadov bráni imobilizér. Jeho účinok je taktiež možné prelomiť inými metódami.
Jednoduchou a najefektívnejšou možnosťou, ako sa vyhnúť zachyteniu signálu z kľúča, je nepoužívať diaľkové zamykanie a odomykanie. Vodič má stále možnosť uzamknúť svoje vozidlo pomocou samotného kľúča zasunutého do zámky. V tom prípade diaľkový kľúč nevysiela žiadny signál a potenciálny zlodej ho ani nemôže zachytiť. Nemecký denník Süddeutsche Zeitung upozornil, že nemecká polícia už začala vyšetrovať prípad, keď útočník použil na vlámanie sa do auta práve túto bezpečnostnú chybu.
V ohrození sú aj majitelia sofistikovanejších kľúčov, ktoré na odomknutie auta nemusia vôbec používať. Ide o tzv. bezkľúčové odomykanie. Auto sa odomkne po priblížení k nemu, prípadne chytenia kľučky dverí. „Keď je kľúč vzdialený povedzme do jedného metra od vozidla, tak vyšle kód do auta a dvere sa otvoria. Ak je však kľúč ďalej, dvere sa neotvoria. Problémom je, že zlodeji vedia toto obmedzenie obísť. Stačí, ak majú zariadenie na zosilnenie rádiového signálu, ktoré sa zmestí do dvoch tašiek na notebooky. Potom môže majiteľ sedieť aj v 100 metrov vzdialenej kaviarni a zlodej jeho auto na parkovisku odomkne. Majiteľ auta pritom o jeho otvorení nevie,“ hovorí Ondrej Macko, šéfredaktor magazínu touchIT.
Odborník odporúča v tomto prípade rušiť signál, ktorý kľúč vysiela. Ak majiteľ auta zabalí svoj kľúč do alobalu, útočník nebude môcť signál zosilniť. Pri vzdialenosti od auta do 100 metrov je navyše dobré na vozidlo vidieť. Držiteľ kľúča by sa mal vždy presvedčiť, či je auto zamknuté. Zlodeji využívajú aj oveľa jednoduchšie metódy, ako sa dostať do vnútra vozidla, najmä ľudskú nepozornosť. Stačí, ak v blízkosti auta vysiela signál rovnaký kľúč iného vozidla. V tom prípade žiadne iné auto v dosahu nedokáže prijať druhý signál.
Ak vodič vystúpi z auta a odchádzajúc od neho stlačí tlačidlo na ovládači s vedomím, že sa zamkne bez toho, aby sa o tom aspoň pohľadom presvedčil, môže ho práve kvôli blokovaniu signálu nechať nezamknuté. V prípade vykradnutia týmto spôsobom ostáva vozidlo nepoškodené. Zlodej sa doň nedostáva násilím a polícia má sťaženú možnosť vypátrať páchateľa. Podobné útoky sú dôkazom pomalého vývoja počítačov v automobiloch. Výrobcovia sa v mnohých prípadoch spoliehajú na staré štandardy, ktoré už nie sú dostatočné. V budúcnosti s ďalším technologickým rozvojom budú autá čeliť čoraz častejším a sofistikovanejším hackerským útokom. V minulom roku sa počítačovým expertom podarilo demonštratívne zmocniť SUV Jeep Cherokee, keď na diaľku dokázali ovládať rôzne funkcie auta, medzi ktorými bol aj brzdový systém.