Registračné poplatky zvýhodnia staré autá

Zmeny v registračných poplatkoch, s ktorými najnovšie prišiel rezort financií, nahrávajú starším ojazdeným autám. Štát plánuje od februára budúceho roka zaviesť progresívnu výšku poplatku podľa veku a výkonu vozidla. Inými slovami, čím staršie vozidlo, tým nižší registračný poplatok vodič zaplatí.

11.08.2016 14:00
debata

Nové autá tak budú v porovnaní s jazdenými v nevýhode. V niektorých prípadoch bude registrácia staršieho vozidla lacnejšia aj o sto eur. Navyše poplatok už majitelia áut nebudú platiť len pri prvej registrácii vozidla na Slovensku, ale pri každej registrácii.

Na ilustráciu, pri registrácii päťročnej Škody Octavia s výkonom 110 kW bude nový poplatok násobený koeficientom 0,38, pričom jeho výsledná hodnota klesne na 41,8 eura. Pri kúpe nového auta vyjde zákazníka registračný poplatok za rovnaký model na 181 eur. „Navrhované sadzby registračných poplatkov závislých od výkonu a veku motora je potrebné porovnávať v kontexte so súčasným stavom. Sadzby na nové vozidlá sú oproti súčasnému stavu nižšie, a preto poplatníci spravidla ušetria (s výnimkou najvýkonnejších motorov),“ argumentuje rezort financií.

registračné poplatky, auto

Výpočet registračného poplatku pre jazdené autá bude znižovaný pomocou koeficientu. Jeho zavedenie pre vek vozidla na druhej strane zrovnoprávňuje poplatok vzhľadom na zostatkovú hodnotu auta. Aktuálna výška sadzieb spôsobuje, že na Slovensko sa neoplatí doviezť staršie auto s vysokým výkonom, pretože jeho zostatková hodnota sa blíži hodnote registračného poplatku. Po novom by však už pri 10-ročnom aute mal v prípade najvyššej výkonnostnej triedy klesnúť na 1 009,28 eura.

Naopak, tí, ktorí si budú chcieť kúpiť nové a výkonnejšie vozidlo, si po novom priplatia. Prihlásenie auta s výkonom nad 254 kW sa predraží o 3¤311 eur. Po novom tak jeho majiteľ štátu pri každej registrácii zaplatí 6¤308 eur. Poplatok stúpa už od výkonu 203 kW. Paradoxne vyšší registračný poplatok sa týka už aj nových áut s najmenšími motormi, ktorými v súčasnosti sú trojvalce s objemom do 1,2 litra. Majiteľ nového Peugeotu 208 s 1,2-litrovým motorom PureTech zaplatí namiesto štandardných 33 eur až 53 eur. Ide pritom o malé vozidlo segmentu B, ktoré je lacnejšie ako iné, výkonnejšie automobily. Kia cee'd s ešte menším 1,0-litrovým benzínovým trojvalcom dosahuje výkon až 88 kW, čo znamená, že registračný poplatok dosiahne podľa nových pravidiel 77 eur.

Ministerstvo financií napriek tomu neplánuje zmenu v dolnej hranici, odkedy štandardný poplatok 33 eur začína stúpať. „Z analýzy určenia objektívnych kritérií popisujúcich hodnotu vozidla vyplýva, že hodnota vozidiel s výkonom nad 80 kW je zvyčajne vyššia ako pri vozidlách do 80 kW. Protiotázkou je, či je spravodlivé spoplatňovať (zdaňovať) rovnako vozidlá s výkonom napríklad 50 kW (a jeho nižšou hodnotou) aj vozidlá s výkonom napríklad 85 kW. Hranica odstupňovania sadzieb poplatku bola určená na 80 kW tak, ako je to pri registračnom poplatku aj v súčasnosti,“ uviedlo ministerstvo financií.

Majitelia áut s výkonom do 80 kW nepocítia žiadne zmeny. Väčšina sadzieb pre nové vozidlá s vyšším výkonom motora sa znížila. Napríklad registrácia VW Golf s výkonom 110 kW bude po novom lacnejšia o 216 eur. Dnes vodič platí poplatok vo výške 397 eur. Štát v prípade zmeny registračných poplatkov argumentuje tým, že chce podporiť predaj ekologických automobilov. „Spravodlivejší prístup k nastaveniu sumy registračného poplatku odvíjajúceho sa od objektívnych kritérií popisujúcich hodnotu vozidla môže podnietiť správanie sa potenciálnych kupujúcich skôr smerom k novým vozidlám,“ odkázal tlačový odbor ministerstva financií.

Registračný poplatok odstupňovaný podľa výkonu motora však v Európe nie je bežný. Slovenskí vodiči zaň navyše nedostanú žiadnu protislužbu. Štát ho nepoužije ani na zlepšenie kvality ciest, ani na budovanie nových parkovísk. „Poplatok slúži jednak na krytie administratívnych nákladov štátu s vydaním dokladov k vozidlu a vedením evidencie vozidiel a jednak má povahu majetkovej dane,“ uvádza tlačový odbor ministerstva financií. Po novom sa registračný poplatok už takisto nebude platiť len pri prvej registrácii auta na Slovensku, ale aj pri každej preregistrácii. „V ďalších rokoch existencie vozidla sa v prípade jeho preregistrácie uplatnia sadzby vypočítané podľa koeficientu zostatkovej hodnoty daného vozidla. Poplatok v porovnaní so súčasnosťou bude buď v sadzbe určenej vzorcom, alebo v základnej sadzbe 33 eur,“ dodáva ministerstvo.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #poplatky #ministerstvo financií #automobily #registrácia vozidiel