Voda v rôznych podobách víťazí

Štúrovci, ktorí zakladali krúžky triezvosti, by sa potešili. Čoraz viac Slovákov holduje zdravému životnému štýlu, súčasťou ktorého je pravidelná konzumácia minerálnej vody a rôznych nealkoholických nápojov. K spotrebe zrejme prispieva aj tlak na výkon v zamestnaní a vysoký stupeň motorizácie obyvateľstva. O trendoch v spotrebe vody a nealkoholických nápojov hovorí výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd Lucia Morvai.

, 01.08.2016 10:00
debata (5)
Slováci vlani historicky po prvý raz vypili... Foto: AVNM
Lucia Morvai Slováci vlani historicky po prvý raz vypili viac balenej vody ako sladených nápojov, hovorí Lucia Morvai, výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku.

V posledných rokoch mierne klesala spotreba nealkoholických nápojov aj minerálok, hoci sme prežili teplé letá. Vlani sa zvýšila. Čo je za tým?
Zrejme zmena súvisí so snahou ľudí zdravšie žiť a podávať vysoký výkon, ktorý sa stáva samozrejmosťou v každej práci. Celková spotreba nealkoholických nápojov v minulom roku vzrástla o 12 percent, pričom najviac sa vypilo minerálnej a pramenitej vody, a to až o 16 percent viac. V prepočte na hlavu to bolo 80 litrov (v roku 2014 len 69 litrov). Slovensko kopíruje celosvetový trend, keď balená voda predstihla klasické sladené nápoje a minulý rok ich historicky po prvý raz predbehla v spotrebe. Medziročne stúpla aj spotreba klasických sladených nápojov z 37 na 42 litrov. Inak jedno zaujímavé porovnanie: kým v EÚ 28 bola priemerná spotreba balenej vody na obyvateľa 109 litrov, na Slovensku 80 litrov, potom v Českej republike len 47,7 litra, tam sú totiž obľúbenejšie sladené nápoje.

Leto vždy ťahá spotrebu všetkých osviežujúcich nápojov. Prinesie tohtoročné nejaký obrat?
Uvidíme. Ak bude celé leto horúce, predaje porastú. V letných mesiacoch rebríčku kraľuje čistá minerálna a pramenitá voda, ktorej spotreba dosahuje vrchol v mesiacoch jún – august. V decembri jej miesto preberajú sýtené, sladené nealkoholické nápoje. Ich spotreba je vtedy najvyššia v porovnaní so zvyškom roka.

Priamym konkurentom výrobcov vôd a nealkoholických nápojov je pivovarnícky priemysel, ktorý vyrába čoraz viac miešaných nápojov na báze piva a tiež nealkoholické pivá aj nealko radlery. Ktorému nápoju, súdiac podľa vývoja spotreby, dávajú ľudia prednosť?
Nealkoholické pivá sú v posledných rokoch obľúbeným nápojom, nemám však prístup k aktuálnym štatistikám spotreby piva (už viac rokov sa pohybuje na úrovni 70 až 72 litrov na hlavu – pozn. red.). Podľa našich čísiel Slovákom chutila v minulom roku hlavne minerálka.

Na Slovensku sa stále súťaží cenou. Platí to aj pri minerálkach a nealkoholických nápojoch?
Platí, ale uvedomelosť slovenského spotrebiteľa a záujem o zdravý životný štýl z roka na rok rastú. Pre ľudí je dôležité vedieť, čo nápoj obsahuje, aký prináša zdravotný benefit. Na druhej strane, hoci je spotrebiteľ verný „svojim“ značkám, ovplyvňuje ho reklama, celkom určite však aj cena.

Sú ľudia ochotní priplatiť si za pridanú hodnotu, ktorú im prináša nápoj?
Určite áno, ak na to majú prostriedky a nápoj im ponúka to, čo ich zaujíma a na čo majú chuť.

Čo považujú spotrebitelia za najväčšiu pridanú hodnotu v nápojoch?
Jednoznačne sú v kurze tzv. funkčné nápoje. Spotrebiteľ je naklonený novinkám, aj keď jeho záujem nemusí byť trvalý. Výrobcovia stále inovujú a vzniká množstvo zaujímavých kombinácií. Sledujeme napríklad záujem o ochutené minerálne a pramenité vody. Ľuďom už nejde len o osvieženie, ale oceňujú aj príjem minerálnych látok a nižší obsah energie. Jednoducho, do popredia sa dostáva konkrétna pridaná hodnota, ktorá uspokojí nároky a životný štýl jednotlivcov. Masa spotrebiteľov sa podľa svojich nárokov čoraz viac diferencuje. V nápojoch sa oceňuje ich zdravotný prínos, zabezpečenie kvalitnej hydratácie organizmu, nízky alebo žiadny obsah cukru, zastúpenie prírodných sladidiel, bylinné výťažky, vitamíny, vláknina, minerály, ale aj kofeín. Očakávaná je, naopak, neprítomnosť konzervačných látok. Rýchlo rastie ponuka nápojov s obsahom sladidla z rastliny stévia. V obľube sú tradičné značky nealkoholických nápojov, ale reformulované, teda ide o nápoje so zníženým obsahom cukru. Čoraz viac sa pijú aj nápoje ako kokosová voda, aloe vera, čerstvo lisované ovocné šťavy, ľadové kávy alebo čaje a ich netradičné kombinácie. Predpokladáme, že tento trend bude naďalej pokračovať.

Slovensko je krajinou so stovkami prírodných žriediel. Do akej miery využívame tento potenciál?
Slovensko má vzhľadom na svoju rozlohu veľké zásoby kvalitnej podzemnej vody, veď na malom území sa nachádza takmer 1¤600 rozličných prameňov minerálnych a termálnych vôd. Do spotrebiteľského obalu sa v súčasnosti plní 23 prírodných minerálnych vôd a viac ako 40 rôznych značiek pramenitých vôd vrátane dojčenských a balených pitných vôd. Na trhu pôsobí asi 30 výrobcov minerálnych a pramenitých vôd, pričom asi 90 percent tvoria malé a stredné podniky so silnou tradíciou a históriou v regióne. Určitá miera lokálpatriotizmu sa v spotrebe vôd prejavuje, ale miestne odlišne. Sú regióny, kde pijú svoju konkrétnu minerálnu vodu, či presnejšie vody, a sú verní svojej značke aj preto, že u nich vyviera. Celkove slovenské vody majú jedno z najsilnejších zastúpení na pultoch. V porovnaní s inými potravinami je približne 60-percentné zastúpenie dobré, ale vzhľadom na ich potenciál to nie je vysoké číslo.

Ktoré minerálky sa lepšie predávajú – čisté alebo ochutené? Aký trend prevláda?
V celkovej spotrebe jednoznačne dominujú čisté, neochutené minerálne a pramenité vody, ich ochutené verzie tvoria len približne 28 percent. Na porovnanie, v roku 2015 priemerný Slovák vypil 58 litrov čistej minerálnej a pramenitej vody a 22 litrov ochutenej.

Spomedzi ochutených nápojov boli vždy ťahákom ovocné chute. Ktoré prevažujú a konkurujú im bylinkové?
Spotrebiteľ je síce zvedavý a nadchne sa netradičnými príchuťami alebo ich kombináciami, ale napriek tomu sú stále najpredávanejšie klasické ovocné chute. Záleží to, samozrejme, na kategórii, či ide o ochutené vody, kde sú výťažky z bylín a ovocná príchuť mimoriadne obľúbené, alebo ide o šťavy či iné nápoje, kde prevláda klasika – teda pomaranč, grep či citrón.

Už dlhšie sa predávajú energetické tzv. funkčné nápoje. Niektorí ľudia majú pred nimi rešpekt, považujú ich za doping, iní, naopak, radi po nich siahajú. Sú naozaj neškodné?
Energetické nápoje sú ako mnohé iné nápoje bežnou súčasťou vyváženého a aktívneho zdravého životného štýlu. Sú považované za tzv. funkčné nápoje, ktoré sa vyznačujú povzbudzujúcimi účinkami a kombináciou charakteristických prísad vrátane kofeínu. V roku 2015 vydal Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) stanovisko k bezpečnosti kofeínu, podľa ktorého je bezpečný denný príjem kofeínu pre dospelých 400 mg, s výnimkou tehotných žien. Na porovnanie, plechovka s 250 ml energetického nápoja obsahuje 80 mg kofeínu, čo je približne jedna šálka kávy. Cieľovou skupinou energetického nápoja sú dospelí ľudia, ktorí majú aktívny životný štýl, venujú sa rôznym aktivitám, športujú a zažívajú situácie, keď si potrebujú doplniť energiu.

V obchodoch sa opäť hojnejšie predávajú sirupy. Čo je za ich návratom?
Sirupy sa v minulých rokoch tešili zvýšenému záujmu najmä v ČR, ale v roku 2015 sme ho pocítili aj na Slovensku. Túto kategóriu ťahajú najmä prémiové značky, silná reklama a pozorujeme aj presun záujmu spotrebiteľa od nektárov a nesýtených ovocných nápojov ku klasickým sirupom.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #voda #minerálna voda #Lucia Morvai
Flowers