„Chceme obchvaty našich miest a obcí, ale aj Orava si žiada bezpečné cesty,“ takto na transparentoch upozorňovali obyvatelia Podbiela na problémy s dopravou. „Nedá sa prejsť z jednej strany cesty na druhú, či potrebujeme ísť do obchodu, či do kostola. Preto chceme, aby vláda videla, že máme záujem, aby R3 bola urobená čo najskôr,“ zhrnul obyvateľ Podbiela Ján Murina.
Cesta R3 je však paralelná s diaľnicou D3, ktorá prechádza Kysucami, a tak už na ňu nie je možné čerpať eurofondy. Minister dopravy Roman Brecely priznal, že preto budú musieť nájsť zdroje na výstavbu v štátnom rozpočte, čo prinesie zložité rokovania v rámci vládnych rezortov. „V prvej polovici budúceho roka vypíšeme výberové konanie na dodávateľa na úsek Tvrdošín – Nižná. A na zvyšné úseky budeme postupne hľadať financovanie, pretože nie je možné ich robiť z eurofondov,“ povedal Brecely. Kedy bude R3 kompletná, teda závisí od možností financovania.
V roku 2007 bol ukončený na Orave z R3 úsek, ktorý obchádza Oravský Podzámok a Hornú Lehotu. V roku 2010 vyše 7-kilometrový obchvat Trstenej. Na hornej Orave treba postaviť ešte asi 18 kilometrov, ktorými autá obídu centrá miest a obcí. Starostovia a občania roky píšu listy, podpisujú petície. Jednu takú pred tromi rokmi za dva mesiace podpísalo 10-tisíc ľudí.
„Pre Oravu je potrebné urýchlene riešiť rýchlostnú cestu R3,“ zdôraznil aj starosta Podbiela Slavomír Korčuška. Práve v katastri Podbiela bol most, ktorý vlani v septembri museli urýchlene uzavrieť. Most postavený pred 60 rokmi bol v zlom stave už dlhšie, no keď cestári zistili, že je prasknutých deväť nosných trámov z desiatich, zavreli ho. To výrazne skomplikovalo život miestnym obyvateľom aj prepravcom. Obchádzky predĺžili trasy o desiatky kilometrov.
Prvým riešením bolo, že cestári ponad poškodený most postavili provizórne premostenie, ktorým však mohli jazdiť len osobné autá, autobusy a vozidlá záchranárov. Kamionisti si na riešenie museli počkať do Vianoc, keď vedľa poškodeného mosta postavili dočasný most v podobe ťažkej mostovej konštrukcie. Jazdiť po nej mohli už všetky vozidlá aj kamióny do 40 ton, ale len v jednom smere, pričom dopravu riadila svetelná signalizácia. V Podbieli sa tak tvorili kolóny čakajúcich vozidiel. Po postavení náhradného mosta sa mohla začať likvidácia starého a výstavba nového premostenia ponad Studený potok.
Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Roman Žembera spresnil, že celkové náklady na výstavbu mosta, ale aj oboch dočasných mostov, novej príjazdovej cesty a likvidáciu starého mosta dosiahli 6,127 milióna eur. „Pri použitých technologických postupoch sa dá hovoriť o rekordnej výstavbe. Lebo Orava má špecifické poveternostné podmienky. Je tu predsa len dlhšie zimné obdobie a aj preto sú práce komplikovanejšie,“ dodal Žembera.
Rekonštrukciu nevyhnutne potrebuje aj ďalší most na medzinárodnej cesta do Poľska, v susednej Nižnej. „Mostné prepojenie ponad rieku Orava je v dezolátnom stave. Bolo by potrebné vyriešiť ho dopredu, aby nemusela nastať situácia, ktorá bola medzi našimi obcami,“ upozornil starosta Podbiela Slavomír Korčuška.
Žembera uviedol, že už v predchádzajúcom volebnom období bol naštartovaný mostný program, keď sa opravilo v rámci Slovenska 45 mostov a pripravuje sa oprava ďalších. „Do konca roka budú vysúťažené všetky mosty, ktorých rekonštrukcia sa pripravuje v Banskobystrickom a v Žilinskom kraji. Budúci rok by sme sa mohli stretnúť na otváraní stavieb viacerých mostov v rámci regiónu. Napríklad Nižná, Trstená,“ dodal Žembera.
Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.