Brusel tlačí na Volkswagen, aby odškodnil aj zákazníkov v Európe

Európska komisia spolupracuje s organizáciami na ochranu práv spotrebiteľov v snahe prinútiť nemecký koncern Volkswagen, aby odškodnil európskych zákazníkov za emisný škandál podobným spôsobom ako zákazníkov v Spojených štátoch. Informuje o tom v pondelok agentúra Reuters.

25.07.2016 16:30
debata (2)

Eurokomisárka pre spravodlivosť Věra Jourová podľa hovorcu komisie Christiana Wiganda minulý týždeň oslovila organizácie na ochranu spotrebiteľov v jednotlivých členských krajinách únie, aby zistila, s akými problémami sa v súvislosti so škandálom stretávajú a ako by mohli koordinovať postup. Spolupráca s týmito organizáciami má podľa nej zabezpečiť európskym spotrebiteľom spravodlivý prístup.

Generálny riaditeľ Volkswagenu Matthias Müller začiatkom júla odmietol výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníkov v Európe podobne ako v USA. V rozhovore s denníkom Welt am Sonntag povedal, že odškodnenie európskych zákazníkov podľa vzoru dohody v USA by bolo vzhľadom k odlišným právnym podmienkam neprimerané a navyše príliš nákladné.

Volkswagen v júni pristúpil na to, že v Spojených štátoch za urovnanie vládnych a spotrebiteľských žalôb súvisiacich so škandálom zaplatí až 15,3 miliardy dolárov. Majitelia áut, ktorých sa škandál týka, sa môžu rozhodnúť, či budú požadovať úpravu áut, alebo aby Volkswagen ich auto kúpil späť. Dohoda tiež predpokladá, že majitelia dostanú odškodné 5100 až 10 000 dolárov.

Dohoda o riešení škandálu v USA zahŕňa menej ako pol milióna naftových vozidiel. V Európe sa škandál týka zhruba 8,5 milióna naftových áut.

Na odškodnenie európskych zákazníkov automobilku už skôr vyzvala eurokomisárka pre vnútorný trh Elžbieta Bienkowská, podľa ktorej by bolo nespravodlivé, keby Volkswagen k zákazníkom v Európe pristupoval inak ako v USA.

Šanca na získanie odškodného od Volkswagenu ale v Európe podkopáva nedostatok účinných právnych mechanizmov, ako je napríklad systém hromadných žalôb v USA. Situáciu komplikuje aj to, že pravidlá pre emisie naftových vozidiel sú v Európe menej prísne ako v USA.

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagen potom priznal, že softvér nainštaloval po celom svete do zhruba 11 miliónov naftových áut.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Európska komisia #Volkswagen #emisie