Hechter stále predáva zájazdy bez poistky

Cestovná kancelária Hechter pokračuje v predaji dovoleniek aj napriek zákazu. Nitriansky predajca zájazdov dostal stop po tom, čo kontrolóri zistili, že pobyty ponúka bez poistenia proti insolventnosti.

21.07.2016 12:00
dovolenka, more, pláž, oceán, zájazd Foto:
Hechter naďalej predáva dovolenky, za čo cestovke hrozí pokuta od obchodnej inšpekcie.
debata (6)

Podľa zákona musí mať cestovná kancelária poistenie proti úpadku alebo bankovú záruku. Ani jeden z týchto dokladov však majitelia cestovky inšpekcii dosiaľ nepredložili.

Okolo cestovky Hechter je v poslednom čase rušno. Za sebou má v poradí už tretiu kontrolu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) a najnovšie jej hrozí vysoká pokuta. Cestovka totiž láka Slovákov k moru, aj keď svoje zájazdy nemá poistené. Doklady potrebné na podnikanie mali pritom inšpektorátu doručiť najneskôr minulý týždeň. „Kontrolou bolo zistené, že napriek uloženým opatreniam cestovná kancelária Hechter zájazdy naďalej predávala, a to napriek tomu, že platnú zmluvu o poistení zájazdu ani bankovú záruku nepredložila. Došlo tak k porušeniu uložených záväzných pokynov,“ píše vo svojom stanovisku SOI.

Podnikanie v cestovnom ruchu môže vyjsť Hechter poriadne draho. Kontrolóri vyzvali cestovku na doplnenie potrebných podkladov, ktoré budú predmetom správneho konania. Jeho rozuzlením má byť uloženie pokuty, ktorá sa podľa inšpekcie môže vyšplhať na niekoľko tisíc eur. „O výške prípadnej pokuty nešpekulujeme. Robíme všetko preto, aby sme vzniknutú situáciu čo najskôr vyriešili,“ potvrdil Peter Pozníček z cestovnej kancelárie Hechter.

Ešte začiatkom júla pritom jeden z konateľov cestovky sľuboval, že sú v rokovaní s novou poisťovňou. Bývalý partner Allianz Slovenská poisťovňa im pre údajné neplnenie si záväzkov vypovedal k 15. júnu zmluvu. Podľa Allianzu mal Hechter problémy s platením poistenia načas, Hechter sa bránil a na poisťovňu podal žalobu za vypovedanie zmluvy. Cestovka si v rovnakom období mala súčasne vybaviť bankovú záruku od VÚB banky. Finančný dom však situáciu nekomentoval a odvolal sa na bankové tajomstvo.

Spor cestovky a poisťovne rieši momentálne Hechter aj podnetom v Národnej banke Slovenska. „Požiadali sme banku o prešetrenie postupu poisťovne Allianz a o možnosť určenia finančného subjektu, ktorý vystaví poistenie alebo bankovú záruku, respektíve vydá záväzné odporúčanie,“ dodal Pozníček.

Špekulácie, že sa v cestovke schyľuje ku krachu, Hechter popiera. Argumentuje tým, že zájazdy predáva ďalej. Dovolenkárov, ktorí sú v týchto dňoch v zahraničí alebo sa k moru ešte len chystajú, Hechter ubezpečuje, že situáciu majú pod kontrolou. „Cestovná kancelária Hechter je vo veľmi dobrej finančnej kondícii, plní si všetky záväzky voči domácim a zahraničným obchodným partnerom, finančne kryje všetkých klientov, a všetci klienti čerpajú všetky zaplatené služby. Nechali sme si vypracovať aj vnútorný audit a konáme v súčinnosti s kontrolnými orgánmi,“ pokračoval Pozníček.

Či nastúpiť na pobyt bez poistenia proti krachu, je podľa SOI na rozhodnutí spotrebiteľa. Podľa platných zákonov sa však poistenie proti insolventnosti vzťahuje len na obdobie, keď cestovka vyhlási bankrot. Rozhodujúci teda nie je dátum, kedy klient podpisoval zmluvu o predaji, ale termín zájazdu. Hechter nemá poistenie ani bankovú záruku od 15. júna.

Poistenie proti insolventnosti je povinnosťou každej cestovky ako záruka toho, aby v prípade jej krachu boli dovolenkárom vyplatené škody. Minimálna výška poistného je 25 percent z obratu cestovky. V prípade krachu je klientovi vrátená suma na základe zmluvných podmienok. „Pri podpise zmluvy je cestovná kancelária povinná odovzdať doklad o poistení zájazdu pre prípad úpadku vystavený poisťovňou,“ uzavrel prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Stanislav Macko.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #CK Hechter #insolventnosť #poistka