Bežní ľudia prihlásia auto lacnejšie

Poplatky za prvé prihlásenie áut do evidencie čakajú zmeny. Ministerstvo financií pripravilo novelu zákona o správnych poplatkoch, ktorá upravuje výšku sadzby podľa výkonu motora konkrétneho automobilu. Štát chce získať viac od majiteľov najsilnejších vozidiel. Naopak, prihlasovanie dovezených jazdených vozidiel zlacnie.

15.07.2016 15:00
debata (5)
zväčšiť Foto: SHUTTERSTOCK, Pravda, LCH
tabulka, registačné poplatky, auto, cesta,

Novela zákona sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. V prípade, že prejde legislatívnym procesom a schváli ju parlament, zmenené registračné poplatky by mali platiť od februára budúceho roka. Napriek znižovaniu veľkej časti poplatkov by do štátneho rozpočtu malo pritiecť rovnaké množstvo peňazí. Teoreticky sa môže predávať menej nových automobilov, keďže pre jazdené vozidlá bude poplatok nižší. Poplatok však pri kúpe auta nie je rozhodujúci.

Najvýraznejšie registračný poplatok klesá za vozidlá s výkonom od 121 do 132 (vrátane) kW. Majiteľ takto silného nového auta pri jeho prvej registrácií zaplatí 360 eur, čo je o 297 eur menej ako v súčasnosti. Do tejto kategórie spadá napríklad aj liftback nižšej strednej triedy Škoda Octavia s 1,8-litrovým preplňovaným benzínovým motorom alebo SUV Hyundai Tucson s 1,6-litrovým preplňovaným agregátom spaľujúcim benzín.

Registračné poplatky sa na Slovensku platia ako v jednej z mála krajín Európskej únie od októbra 2012. Ich výška je v súčasnosti odstupňovaná od výkonu samotného automobilu. Kým za registráciu vozidla s výkonom nižším ako 81 kW sa platí štandardný správny poplatok 33 eur, so zvyšujúcimi kW pod kapotou jeho výška stúpa.

Prvý stupeň zvyšujúceho sa registračného poplatku sa týka automobilov s výkonom od 81 do 86 kW (vrátane). Dnes je prvá registrácia na Slovensku spoplatnená sumou 167 eur, pričom od februára 2017 táto výška poplatku klesne na 53 eur.

Majiteľom jazdených áut dovezených zo zahraničia pri prvej registrácii úhrada klesne ešte viac. Novela zákona zavádza koeficient, podľa ktorého sa poplatok bude znižovať podľa veku auta. Napríklad pri 10-ročnom vozidle sa suma násobí číslom 0,16. Pri aute s výkonom 120 kW s vekom 10 rokov tak registračný poplatok klesne na 40 eur. Už pri veku troch rokov vozidla bude nový majiteľ platiť takmer polovicu sumy, ktorú by platil pri novom aute.

Predajcom nových automobilov sa znižovanie poplatku pre jazdené vozidlá nepáči. „Renault ako značka, ktorá je známa nízkym zaťažovaním životného prostredia a úspešným vývojom a predajom elektrických áut, považuje zvýhodňovanie starých, výrazne menej ekologických vozidiel za veľmi nesystémové riešenie vzhľadom na to, čo sa praktikuje v ostatných krajinách Európy. Zároveň je to nešťastné riešenie aj pre potreby Slovenska,“ povedala Ivana Obadalová, PR manažérka spoločnosti Renault Slovensko.

V súčasnosti sa neoplatí na Slovensko doviezť niektoré staršie automobily s výkonnými motormi, pretože registračný poplatok sa blíži ich zostatkovej hodnote. Zohľadnenie veku vozidla zrovnoprávni výšku registračného poplatku medzi novými a jazdenými autami. Na druhej strane však ľudia nebudú motivovaní na kúpu nových vozidiel, ktoré sú často ekologickejšie ako staršie vozidlá. Všetky predávané nové automobily v súčasnosti musia spĺňať emisnú normu Euro VI.

„V prípade, že sa novela zákona o správnych poplatkoch prijme v navrhovanom znení, pre väčšinu našich zákazníkov to bude znamenať zníženie registračného poplatku, čo vnímame pozitívne. Na druhej strane, automobilový park na Slovensku je značne zastaraný, čo môže vplývať aj na bezpečnosť na cestách. Preto je žiaduce prijímať také opatrenia, ktoré podporia kúpyschopnosť nových, bezpečnejších vozidiel," povedal Roman Rajtár, PR manažér značky Škoda.

Za registráciu áut si priplatia ľudia kupujúci autá výkonom presahujúce 202 kW. Poplatok v najsilnejšej kategórii s výkonom nad 254 kW sa zvyšuje o 3 311 eur na 6 308 eur. Ide najmä o prémiové značky alebo najluxusnejšie a najsilnejšie modely športových výrobcov ako napríklad Maserati Quattroporte alebo Porsche 911, kde sa ceny pohybujú aj cez 100-tisíc eur za automobil.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #poplatok #automobily #novela zákona #registrácia vozidiel