Kartel mal dvíhať ceny mliečnych výrobkov

Len v utorok vláda prisľúbila krachujúcim mliekarom podporu 33 miliónov eur a teraz sa na sektor valí obrovská pokuta. Deviati dodávatelia mlieka a mliečnych výrobkov a maloobchodní predajcovia majú za kartel podľa Protimonopolného úradu zaplatiť sankciu 10 miliónov eur.

08.07.2016 16:00
mlieko, obchod, zena, mliecne vyrobky Foto:
Obchody a dodávatelia sa mali v rokoch 2009 až 2014 dohadovať na cenách mlieka na úkor spotrebiteľov.
debata (13)

Ide o ešte neprávoplatné prvostupňové rozhodnutie, proti ktorému sa možno odvolať. Účastníci kartelu mali v rokoch 2009 až 2014 koordinovať ceny produktov zo skupiny mlieko, maslo a smotana.

Štátni úradníci po zhabaní počítačov objavili e-mailovú komunikáciu, ktorá má usvedčovať obchodné reťazce, ako aj producentov mlieka z manipulácie s cenami v neprospech zákazníka. „Jeden z účastníkov konania sa urovnal, pričom mu bola znížená pokuta o 50 percent,“ uviedla Adriana Oľšavská, hovorkyňa Protimonopolného úradu SR. Štátni úradníci ešte v roku 2013 začali vykonávať kontrolu vo firmách podnikajúcich v sektore potravinárstva a poľnohospodárstva. Podľa Protimonopolného úradu v rozpore so zákonom boli dohody, ktoré odberateľom určovali, za akých podmienok a cien môžu byť zákazníkom v obchodoch predávané výrobky.

„Motiváciou takéhoto obmedzenia súťaže je dosiahnutie vyšších ziskov aktérov dohody v neprospech spotrebiteľa,“ pokračovala Oľšavská. Svoje zistenia úrad podopiera analýzou 150 e-mailových vlákien rozoberajúcich presnú cenu výrobkov v obchodoch. „E-maily preukazovali existenciu dohôd medzi dodávateľom a odberateľmi. Kľúčovou v tomto prípade bola komunikácia, ktorá zahŕňala nastavenie určitej pultovej ceny od konkrétneho dátumu na celom trhu,“ priblížila Oľšavská. V e-mailoch sú podľa úradu zachytené sťažnosti obchodníkov v prípade, ak niekto z ich konkurencie podliezol vopred dohodnutú cenu. Následne dodávateľ maloobchodných predajcov vraj ubezpečoval, že aj u ich konkurencie budú nastavené vopred dohodnuté ceny. „Posudzovaná stratégia vyhovovala všetkým zúčastneným stranám, najmä však maloobchodným predajcom, medzi ktorými by za iných okolností prebiehal významnejší konkurenčný boj o zákazníka,“ uzavrela Oľšavská.

Motiváciou takéhoto obmedzenia súťaže je dosiahnutie vyšších ziskov aktérov dohody v neprospech spotrebiteľa.
Adriana Oľšavská, hovorkyňa Protimonopolného úradu SR

K pokute sa nik nehlási

Bez zverejnenia mien konkrétnych firiem sa spotrebitelia nikdy so stopercentnou istotou nedozvedia, kto mal manipulovať ceny mliečnych výrobkov v ich neprospech. „Ten, kto je vinný z radov mliekarov, sa určite pokutou nikomu nepochváli a my vo zväze nemáme žiadne bližšie informácie k zisteniam Protimonopolného úradu. Nie sme totiž účastníkmi tohto konania, a tak naozaj nič bližšie k nemu povedať neviem,“ reagovala riaditeľka Slovenského mliekarenského zväzu Jana Planková. Denník Pravda oslovil všetky veľké obchodné reťazce a do uzávierky vydania manipuláciu s cenami jednoznačne vylúčili len obchodné reťazce Kaufland, Terno a Tesco. „Kategoricky odmietame akékoľvek cenové či obchodné dohody alebo jednania s konkurenciou, takéto konanie je hrubým porušením zákona a takisto je nezlučiteľné s našimi podnikateľskými zásadami,“ povedal Martin Gärtner, hovorca reťazca Kaufland Slovenská republika.

Podľa obchodných reťazcov cenu výrobkov na ich pultoch určuje jedine trh a cena vstupnej suroviny. „Predajná cena mlieka a mliečnych výrobkov sa odvíja od ceny vstupnej suroviny – surového kravského mlieka na trhu a jeho celkovej dostupnosti,“ uviedol v stanovisku obchodný reťazec Terno. Všetky obchodné reťazce zároveň priamo v teréne monitorujú ceny konkurencie a následne upravujú svoje ceny. „Naša spoločnosť konkurenčné predajné ceny pravidelne monitoruje a následne ich upravuje tak, aby sme našim zákazníkom ponúkli mlieko a mliečne výrobky za porovnateľnú cenu,“ píše sa ďalej v reakcii Terna.

Slovenské mliekarenstvo krváca

Dlhodobo najmenej profitujú z výroby mlieka na Slovensku domáci farmári. Ustavičné prehlbovanie mliečnej krízy ohrozuje v domácej ekonomike až tritisíc pracovných miest nadviazaných na výrobu a spracovanie mlieka. Liter kravského mlieka sa na pultoch v obchodných reťazcoch v čase akcií predáva v cene 29 centov za liter. To je o šesť centov menej ako v prípade minerálnej vody, ktorej cena bežne dosahuje 35 centov za liter, a výrazne menej ako v prípade ovocných džúsov, predávaných v cene 1,19 eura za liter 100-percentného pomarančového džú­su.

Ceny litra kravského mlieka na európskom trhu prudko nadol tlačí zákaz vývozu do Ruska a zrušenie mliečnych kvót. Dnes vo veľkom môžu mlieko produkovať farmári zo západných krajín, ktorí si vďaka vyšším dotáciám môžu dovoliť ponúknuť nižšie ceny ako slovenskí farmári. Pomocnú ruku sa slovenským poľnohospodárom nakoniec rozhodla podať súčasná vláda odsúhlasením podpory vo výške 33 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #pokuta #mlieko #mliečne výrobky #mliekáreň