Je otázne, či nákupné stredisko bude schopné konkurovať rakúskemu Parndorfu a či prestane tvoriť stratu.
Značkové oblečenie za prijateľné ceny a široký výber sortimentu. To si sľubovali zákazníci od prvého slovenského outletu, ktorý otvoril svoje brány v októbri 2013. Koncept nakupovania, známy z rakúskeho outletového centra Parndorf, sa však na Slovensku veľmi neujal. Výsledkom je, že po necelých troch rokoch smeruje vlastník One Fashion Outlet 1 do reštrukturalizácie.
„Spoločnosť One Fashion Outlet 1 považuje reštrukturalizáciu za jediné pragmatické riešenie, ktoré umožní projekt zastabilizovať, zvýšiť jeho potenciál, ochráni našich obchodných partnerov a vytvorí pevnú pôdu pre vstup možného strategického partnera,“ uviedla mediálna konzultantka projektu Mária Adamová.
Spoločnosť One Fashion Outlet 1 považuje reštrukturalizáciu za jediné pragmatické riešenie, ktoré umožní projekt zastabilizovať, zvýšiť jeho potenciál, ochráni našich obchodných partnerov a vytvorí pevnú pôdu pre vstup možného strategického partnera.Mária Adamová, mediálna konzultantka projektu
Ako ďalej pokračovala Adamová, samotný proces reštrukturalizácie nebude mať vplyv na bežný chod centra. Ohrozené nie sú ani pracovné miesta či nájomné zmluvy predajcov. Podľa Adamovej je v hre aj vstup nového investora do spoločnosti. „Dôkazom toho sú konkrétne ponuky zo strany viacerých zahraničných investorov. Z obchodného hľadiska ide o náročný a dlhodobý proces, ktorý vzhľadom na špecifickosť projektu nie je možné urýchľovať. Každú ponuku jednotlivo posudzujeme a veríme, že ukončíme tento proces s pozitívnym výsledkom,“ spresnila Adamová.
Analytik tvrdí, že outlet čakala ťažká cesta ešte pred samotným otvorením. Štart centra v roku 2013 poznamenal konkurenčný boj s dnes už zastaveným projektom pri Senci, čo spomalilo vyjednávania s materskými spoločnosťami niektorých renomovaných značiek. Konkurencia sa ozývala aj spoza hraníc. "Outlet nemohol osloviť Bratislavu a blízke okolie, ktoré bolo už roky zvyknuté na veľkosť a štandard sortimentu v rakúskom nákupnom stredisku Parndorf.
Napriek tomu, že poloha Voderád je dobrá a predpokladalo sa, že tranzit na diaľnici zachytí nových zákazníkov, nestalo sa tak. Znamená to, že po reštrukturalizácii alebo príchode nového majiteľa bude musieť stredisko ponúknuť osadenie priestoru dobrými značkami a lepšími cenami, ako ponúka Parndorf," povedal Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno.Outlet Voderady ponúka pre zákazníkov 70 obchodov na ploche 15-tisíc m2. Zadlženosť sa pohybuje na úrovni približne 15 miliónov eur. Približne 90 percent tvorí dlh voči najväčšiemu veriteľovi, ktorým je VÚB Banka. V uplynulých týždňoch boli v centre otvorené tri nové obchody a do septembra pribudnú ďalšie dva. Peter Pohanka, šéf oddelenia pre prenájom obchodných priestorov zo spoločnosti CBRE, si preto nemyslí, že Voderady sú odsúdené na zánik. Odchod predajcov by bol podľa neho náročný aj z právneho hľadiska, keďže nájomcovia obvykle uzatvárajú zmluvy na minimálne 5-ročné obdobie.
„Každé nákupné centrum má svoju nábehovú krivku, kým dosiahne plnú výkonnosť a v tejto fáze sú potrebné zvýšené investície prenajímateľa do vypracovania nákupných návykov zákazníkov. Situácia, v ktorej sa centrum nachádza, môže súvisieť práve s finančnou nepripravenosťou developera na toto obdobie,“ uzavrel Pohanka.