Odškodniť Európanov ako Američanov by bolo pre Volkswagen drahé

Generálny riaditeľ Volkswagenu Matthias Müller odmieta výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníkov v Európe za emisný škandál podobným spôsobom ako zákazníkov v Spojených štátoch.

03.07.2016 17:10
debata (20)

V rozhovore s periodikom Welt am Sonntag uviedol, že odškodnenie európskych zákazníkov podľa vzoru dohody v USA by bolo vzhľadom k odlišným právnym podmienkam neprimerané a navyše príliš nákladné.

Dohoda o riešení škandálu v USA, ktorá sa týka zhruba 482 000 naftových vozidiel, bude stáť Volkswagen až 15,3 miliardy dolárov. Väčšina amerických majiteľov problémových vozidiel dostane odškodné 5 100 až 10 000 dolárov. Majitelia môžu tiež žiadať, aby od nich Volkswagen automobily odkúpil.

„Tu (v Európe) je situácia iná,“ uviedol Müller. „V Spojených štátoch sú (emisné) limity prísnejšie, čo nápravu komplikuje,“ upozornil. Dodal, že Volkswagen síce stojí na solídnych finančných základoch, ale vysporiadať sa s nákladmi na odškodnenie európskych zákazníkov podľa vzoru dohody v USA by pre neho bolo veľmi ťažké. V Európe sa škandál týka zhruba 8,5 milióna naftových vozidiel.

„Na riešenie naftovej aféry v USA sme si doteraz dali nabok 16,2 miliardy eur. Volkswagen sa naďalej nachádza v solídnej finančnej pozícii. Ale človek nemusí byť matematik, aby spoznal, že vyplatenie odškodného v neobmedzene vysokom rozsahu by Volkswagen príliš zaťažilo,“ povedal Müller pre Welt am Sonntag.

K odškodnenie európskych zákazníkov v stredu automobilku vyzvala eurokomisárka pre vnútorný trh Elžbieta Bienkowská, podľa ktorej by bolo nespravodlivé, keby Volkswagen k zákazníkom v Európe pristupoval odlišným spôsobom ako v USA.

„Európski zákazníci boli podvedení rovnako ako americkí zákazníci, takže je len poctivé ponúknuť im porovnateľné odškodnenie,“ vyhlásila eurokomisárka. Müller uviedol, že s Bienkowskou vo štvrtok o svojich postojoch hovoril.

Emisný škandál prepukol vlani v septembri, keď americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Koncern potom priznal, že v USA je týmto softvérom vybavených takmer 570 000 vozidiel. Terajšia dohoda sa týka asi 482 000 naftových vozidiel s dvojlitrovým motorom, na riešení pre zostávajúcich 85 000 áut s trojlitrovým motorom ešte stále pracujú právnici.

Volkswagen po odhalení škandálu v USA priznal, že po celom svete inštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií do zhruba 11 miliónov naftových áut.

20 debata chyba