Výstavba úseku D1 pri Žiline sa môže predĺžiť o mesiace

Výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka v dĺžke vyše 11 kilometrov južne od Žiliny môže trvať dlhšie, ako sa plánovalo.

27.06.2016 19:00
5

Stavebné združenie na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s. si uplatnilo nárok na predĺženie zmluvnej lehoty výstavby o deväť mesiacov na október 2018. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) momentálne rokuje so zhotoviteľom o predĺžení výstavby diaľnice. V súčasnosti naďalej platí zmluvný termín ukončenia stavby v januári 2018.

„Stavba diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorej súčasťou sú tunely Ovčiarsko a Žilina, je mimoriadne špecifická z hľadiska geologických podmienok,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. „Na stavbe bolo identifikovaných niekoľko zosuvných miest, ktoré sme zasanovali a zrealizovali sme odvodňovacie vrty, úlohou ktorých je znižovať hladinu podzemnej vody,“ uviedla.

Severná rúra tunela Ovčiarsko bola prerazená v apríli tohto roka a momentálne v tuneli pokračuje betonáž sekundárneho ostenia. K prerazeniu tunela Žilina chýba zhruba dvesto metrov. „V súčasnosti sa tunel Žilina razí rýchlosťou približne 25 až 30 metrov za mesiac. Na stavbe momentálne pracuje približne sedemsto ľudí,“ priblížila Michalová.

Stavebné združenie Ovčiarsko v zložení Doprastav, a. s. (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav – SK, a. s. a Metrostav, a. s. Praha sa zaviazalo vybudovať úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (512,64 mil. eur vrátane dane). NDS a združenie uzavreli zmluvu o dielo v decembri 2013, so zmluvným začiatkom výstavby v januári 2014. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie – prvá fáza v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a druhá z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Na úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude jedenásť mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava – Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka. Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou mestskou časťou Bytčica.

Úsek sa končí v mieste napojenia na križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Trasa diaľnice nadväzuje na rozostavaný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km). Ten je vo výstavbe od leta 2014 a postavený má byť do konca roka 2019. Stavebné práce zabezpečuje taliansko-slovenská skupina Salini Impregilo a Dúha, a. s. za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane (491,76 mil. eur s daňou).

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
5 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice