V referende vyhrali bludy a zavádzania

Líder nacionalistickej a protieurópskej Strany nezávislosti Spojeného kráľovstva (UKIP) Nigel Farage hneď ráno po ohlásení výsledkov referenda priznal, že ľudí oklamali.

25.06.2016 15:00
Veľká Británia, brexit, Nigel Farage, Foto: ,
Nigel Farage, predseda Strany nezávislosti Spojeného kráľovstva (UKIP), prichádza do volebnej miestnosti.
debata (308)

Hlavné heslo jeho kampane bolo, že Briti už nebudú musieť EÚ posielať 350 miliónov libier týždenne. „Bola to chyba kampane,“ povedal Farage ráno v televízii s tým, že tieto peniaze pre Britániu zaručiť v skutočnosti ne­vie.

Britská predreferendová kampaň ukázala, ako ľahko dokáže populizmus poraziť zdravý rozum. Britské médiá, najmä tie bulvárne, roky vystupovali proti únii, no v posledných týždňoch v čase vrcholenia kampane pritvrdili vo svojej agitácii.

Na bulvárne denníky, ktoré sú v Británii najčítanejšie, nestačili seriózne médiá, ktoré konfrontovali výroky politikov s reálnymi údajmi a faktami. Preto mnoho Britov uverilo, že migranti im berú dobre platenú prácu, že na nich doplácajú cez zdravotný systém alebo čo bol extrém – príde ich v najbližších mesiacoch toľko, že vyplienia britské mestá. Prisťahovalci pritom tvoria len 12 percent britskej populácie. Celkovo podľa nezávislého think-tanku Migration Observatory pri Oxfordskej univerzite v rokoch 2001 až 2011 európski imigranti priniesli Británii 20 miliárd libier, neeurópski prisťahovalci 5 miliárd libier a Briti, naopak, viac odčerpali, ako priniesli a vytvorili schodok –615,5 miliardy libier. Inými slovami, migranti priniesli do britského rozpočtu viac, ako zo sociálneho systému odčerpali.

Krátko pred referendom vyšli najpredávanejšie britské bulvárne noviny The Sun, ktoré si denne kúpi 1,7 milióna Britov, s agitačnou titulkou za odchod Británie z únie.

„V priebehu 43 rokov britského členstva bola EÚ čoraz viac chamtivá, nehospodárna, zastrašujúca a taká nekompetentná pri riešení kríz, až to vyráža dych,“ napísal The Sun. The Sun vlastní mediálny magnát Rupert Murdoch. Ten už dlhodobo vystupuje proti Bruselu. V tomto smere je však zaujímavé to, že pod Murdochov mediálny dom News Corp’s U.K patrí okrem bulváru The Sun aj The Times a The Sunday Times.

The Times prostredníctvom jeho hlavných komentátorov pritom nebol veľmi za brexit. Dokonca ich hlavný komentátor John Witherow sa nedávno vyjadril, že ho argumenty euroskeptikov v kampani za odchod Britov z únie nepresvedčili.

„Najlepším výsledkom tohto referenda by bola nová aliancia medzi zvrchovanými národmi Európskej únie, aliancia založená na voľnom obchode a reformách a vedená Britániou,“ napísal The Times v úvodníku s titulkom Obnova Európy. Táto Murdochova hra na dve strany je len biznis. Jeho mediálne domy 21st Century Fox a Sky majú dlhoročné kontrakty s Európou. Brexit tieto obchodné vzťahy naruší. Zároveň však nedávno povedal, že je proti únii, lebo „keď idem na Downing Street (sídlo britského premiéra), urobia to, čo poviem. Keď idem do Bruselu, nevenujú mi pozornosť,“ opisuje Murdochov postoj Anthony Hilton z britských novín Evening Standard.

© Autorské práva vyhradené

308 debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #Nigel Farage #Brexit