Jadrové palivo do Mochoviec privezú až v roku 2017

Tretí blok jadrovej elektrárne v Mochovciach je postavený na 92,5 percenta. Jadrové palivo však v tomto roku napriek pôvodným plánom do neho nedovezú. Termín spustenia bloku zostáva na rok 2017.

24.06.2016 14:00
debata (4)

Slovenské elektrárne (SE) aktuálne dokončili stavebné práce na treťom bloku atómovej elektrárne v Mochovciach. Stavbu takzvaného srdca elektrárne zakončili kontrolnou montážou reaktora tohto bloku. "Ide o jeden z najdôležitejších míľnikov dosiahnutých v prvej polovici tohto roka, označujúci tiež dokončenie stavebných prác na treťom bloku, ktorý vstupuje do testovacej fázy. Taktiež potvrdzuje náš silný záväzok dokončiť nové bloky jadrovej elektrárne Mochovce, pričom tretí blok je dokončený na 92,5%, a štvrtý blok na 74,9%,“ povedal Nicola Cotugno, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SE.

Zároveň dodal, že jadrové palivo je už pre tretí blok vyrobené. Do tretieho bloku malo byť pôvodne navozené koncom tohto roka. John Clark, riaditeľ projektu dostavby 3. a 4. bloku atómovej elektrárne v Mochovciach počas tlačového brífingu uviedol, že dovezenie jadrového paliva sa uskutoční až v roku 2017. V tom istom roku by však tretí blok už mal začať vyrábať aj elektrickú energiu.

Dostavba tretieho a štvrtého bloku Mochoviec mešká. Ich prvotné budovanie zastavili v roku 1992. Znovu dostavba spustili až v roku 2008. Dokončenie elektrárne však oproti termínom ohláseným v roku 2008 mešká štyri roky a predražuje sa. Rozpočet na dokončenie dvoch blokov jadrovej elektrárne bol v roku 2008 na úrovni 2,8 miliardy eur. Po poslednom zvyšovaní rozpočtu mali konečné náklady na dostavbu dosiahnuť 4,6 miliardy eur.

Zdá, že rozpočet sa bude opäť zvyšovať. V súčasnosti expertný tím rozhoduje o zmene rozpočtu. To znamená, že dostavba si pravdepodobne vyžiada ďalšie financie. Riaditeľ Cotugno však odmietol uviesť, o akú finančnú sa rozpočet zvýši.

V súčasnosti je však elektrickej energie na trhu prebytok a návratnosť dostavby je pomerne dlhá. Po dokončení výstavby sa navyše bude meniť majiteľ 66 percentného podielu akcií, ktoré v súčasnosti vlastní taliansky Enel. Ten získal počas privatizácie podiel v Slovenských elektrárňach v roku 2006, keď za neho štátu zaplatil 840 miliónov eur.

Taliani však následne ťažili zo zvyšujúcej sa ceny energie. Čisté zisky elektrární za roky 2006 až 2015 dosiahli už 2,4 miliardy eur. Zisky išli na úkor dividend najmä do Mochoviec. Vláda pred privatizáciou počítala s tým, že zisky elektrární v rokoch 2006 až 2010 dosiahnu spolu 100 miliónov eur. Cena elektrickej energie však dosiahla vrchol dva roky po privatizácii, keď jedna MWh stála 90 eur. Aktuálne sa ceny pohybujú pod úrovňou 30 eur/MWh.

V decembri 2015 však Enel pristúpil k odpredaju svojho podielu českému Energetickému a průmyslovému holdingu (EPH). Enel tým zníži zadlženie talianskej skupiny. Prevod vlastníka akcií však bude možné dokončiť až potom, ako Mochovce dostavajú. Štát pri zmene vlastníka navyše môže využiť opciu na 17 percent akcií, ktoré môže pridať k svojmu 34 percentnému podielu a stať sa tak majoritným vlastníkom. Taliani majú zatiaľ za svoj podiel istých 150 miliónov eur. Zvyšný objem financií, ktoré získajú, bude známy až po ukončení transakcie a teda po dokončení tretieho a štvrtého bloku Mochoviec.

Čistý zisk Slovenských elektrární bol v minulom roku najhorší za posledných desať rokov. Talianskou spoločnosťou ovládaný podnik kvôli nízkym cenám elektrickej energie zarobil len 24 miliónov eur. Prvý blok jadrovej elektrárne pracuje od leta 1998 a druhý dodáva energiu do siete od konca roku 1999. Hrubý výkon každého z nich v súčasnosti dosahuje 470 MW. V roku 2008 sa zvýšil zo 440 MW. Každý z blokov elektrárne v Mochovciach vyrobí 3 000 GWh energie, čo stačí na pokrytie 11 percent spotreby Slovenska. Dostavba všetkých blokov prispeje k zvýšeniu energetickej bezpečnosti krajiny a umožní elektrickú energiu vyvážať za hranice.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #jadrová elektráreň #Mochovce #dostavba Mochoviec #jadrové palivo