NKÚ: Nultý obchvat cez PPP je mierne výhodný

Výstavba nultého obchvatu Bratislavy pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov diaľnice D1. Aj také je jedno zo zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) projektu obchvatu D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 mld. eur.

24.06.2016 12:12
2

Napriek tomu kontrolóri upozorňujú, že komplexné riešenie dopravných problémov v okolí hlavného mesta si vyžaduje ďalšie investície. Úrad pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli na tom, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky „mierne výhodná“. A to aj preto, že je ho možné vzhľadom na jeho súkromnú povahu klasifikovať mimo sektor verejných financií.

NKÚ sa pri kontrole na rezorte dopravy zameral aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých infraštruktúrnych projektoch. „NKÚ SR zistil, že ministerstvo nemalo vypracovaný vlastný dokument, ako postupovať pri príprave, realizácii PPP projektu, pričom rezortný riadiaci výbor projektu D4/R7 konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií,“ píše sa vo vyhlásení kontrolórov. Zároveň upozorňujú, že v štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené len dva varianty projektu. Tento počet síce považujú za prípustný, do budúcnosti však odporúčajú rezortu dopravy pracovať okrem nultého a realizačného variantu aj s ďalšou alternatívou riešenia.

Kontrolou úradu prešlo aj verejné obstarávania na poradenstvo pri projekte nultého obchvatu. NKÚ v tomto prípade kritizoval, že tender na poradenstvo spojil dve zákazky rôznej zložitosti do jedného obstarávania, čo mohlo obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohlo mať za následok, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca. V rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní bolo podľa úradu to, že v podmienkach bola požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky prekladateľom. „Tým sa zúžila možnosť prihlásenia do súťaže expertom, resp. firmám, ktoré disponujú potrebnou kvalifikáciou, ale neovládajú slovenský jazyk,“ píše úrad. NKÚ upozornil aj na fakt, že zmluva o poskytnutí poradenských služieb neobsahovala časové plnenie na realizáciu analytickej činnosti, čím ministerstvo nemalo možnosť reálne kontrolovať časový priebeh plnenia zmluvných záväzkov.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja deväť odporúčaní, ktoré sú primárne smerované do prípravy, riadenia strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho výboru, ktorá bude obsahovať úlohy, ich časové plnenie i hlasovanie členov výboru. „Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov,“ uvádza sa v stanovisku úradu. Podľa NKÚ musí vláda zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií tak, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #NKÚ #PPP #D4 #obchvat Bratislavy