Veľké problémy v malom tuneli

Dokončenie diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou sa oneskorí pre komplikácie a zosuvy, ktoré sú pri výstavbe tunela Žilina. Odovzdanie úseku sa posúva z januára až ku koncu roka 2018.

, 23.06.2016 13:00
tunel, žilina Foto: ,
Výstavba takmer 700-metrového tunela Žilina je v sklze asi 9 mesiacov.

Koncom roka 2019 má byť hotový nadväzujúci úsek so 7,5 km tunelom Višňové, čím by diaľnica obišla Žilinu. Na plynulé spojenie Bratislavy a Košíc by potom mal chýbať len úsek z Turian do Hubovej v Turci a Liptove, ktorý má byť pre zosuv pôdy a zmenu trasovania hotový až v roku 2024.

Diaľničný úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka s celkovou dĺžkou 11,3 kilometra sa nachádza južne od Žiliny. S výstavbou sa začalo v roku 2014. Úsek má 11 mostov a dva tunely – Ovčiarsko (2¤367 m) a Žilina (687 m).

Tunel Ovčiarsko je od konca apríla prerazený, razenie oboch rúr trvalo necelé dva roky. Pri razení oveľa kratšej Žiliny sa museli baníci vyrovnať už s viacerými závalmi. Naposledy sa tam prepadol strop v máji. „Je to jeden z najnáročnejších tunelov na Slovensku, čo sa týka geológie. Nízke nadložie, strašne zlá geológia plus zosuvné územia, takže je naozaj dosť problematické,“ hovorí generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič. Výstavbu zabezpečuje Združenie Ovčiarsko zložené zo spoločností Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav.

Postup razenia tak prispôsobujú podmienkam, aké sú pod zemou. Nad zmenou technológie sa neuvažuje, podľa Androviča by to bolo nákladnejšie. Predpokladajú, že mesačne vyrazia len okolo 20 metrov. Tunel má byť dlhý takmer 690 metrov, v severnej rúre zostáva baníkom vyraziť ešte 320 metrov, v južnej ešte 215 metrov.

Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Róberta Auxta sa stavba tunela predĺži asi o deväť mesiacov. A o toľko zrejme aj dostavba celého úseku medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou.

Predĺženie a problémy pri výstavbe by však nemali zvýšiť cenu za stavbu úseku. „Každá vysúťažená cena má 10-percentnú rezervu, takže aj v rámci tejto rezervy by sme sa do toho mali zmestiť, podľa tých informácií, čo máme,“ uviedol šéf diaľničiarov. Vysúťažená zmluvná cena výstavby je 427,2 milióna eur.

Zo severnej rúry tunela Višňové sú prerazené už dva kilometre. V južnej rúre o je to iba o niečo menej. „Tunel Višňové je momentálne prerazený celkovo, keby sme rátali obidve tunelové rúry na 22 percent,“ skonštatoval Auxt.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #diaľnice #tunel