Dva obchvaty budú lacnejšie, dva drahšie

Kým diaľničné obchvaty Košíc a Bratislavy ide štát stavať lacnejšie, ako predpokladal, pri obchvatoch Čadce a Prešova sú podozrenia z predraženia. Štát v pondelok spolu s koncesionárskou spoločnosťou Zero Bypass Limited finančne dohodol projekt bratislavského nultého obchvatu.

, 23.06.2016 12:00
2

Oproti pôvodným plánom sa ročne na splátkach ušetrí 3,9 milióna eur a za 30 rokov vrátane inflácie 127 miliónov eur. Objavili sa však podozrenia, že diaľničné obchvaty Čadce a Prešova, pri ktorých sa aktuálne hodnotia víťazné ponuky, sú pridrahé.

Podľa Jána Kovalčíka z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (Ineko) sú tieto dve stavby predražené o 100 miliónov eur. Rezort dopravy tvrdí, že ceny vygenerovali súťaže. Projekt bratislavského nultého obchvatu pozostáva z časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 medzi Bratislavou a Holicami. Štát ide 59,1 kilometra diaľnice stavať zo súkromných peňazí formou PPP projektu. Súťaž vyhralo konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Za výstavbu a 30-ročnú prevádzku mal štát zaplatiť 1,891 miliardy eur s ročnou splátkou 56,72 milióna eur.

Po zlacnení bude štát koncesionárovi ročne platiť za dostupnosť 52,8 milióna eur, pričom za 30 rokov bude obchvat štátny rozpočet stáť 1,764 miliardy eur. „Podarilo sa nám využiť finančnú situáciu na európskych trhoch v náš prospech. Celý projekt sa nám podarilo zlacniť o 127 miliónov eur, ktoré vieme spolu s ministerstvom financií použiť na ďalší rozvoj infraštruktúry," povedal minister dopravy Roman Brecely (Sieť).

Okrem komerčných bánk sa do tohto projektu rozhodli investovať aj multilaterálne banky. Ide predovšetkým o Európsku investičnú banku (EIB) a Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBRD). Zo slovenských finančných inštitúcií je do projektu zapojený aj Slovenský investičný holding (SIH). Prípravné práce by sa mali začať koncom leta alebo začiatkom septembra. Plná výstavba by mala začať prebiehať začiatkom budúceho roka a obchvat by mal byť hotový v roku 2020.

Ján Kovalčík z inštitútu Ineko však tvrdí, že vysúťažené ceny na úseky D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a D1 Prešov, západ – Prešov, juh sú príliš vysoké. V prípade obchvatu Čadce vychádza cena za 1 kilometer diaľnice 42,2 milióna eur. Obchvat Prešova je ešte drahší, štát za 1 kilometer zaplatí 45,3 milióna eur. Ineko namieta priebeh tendrov, ktoré boli vyhlásené v rovnakom čase a tri rovnaké konzorciá v nich podali tri podobné ponuky.

Samotný Kovalčík však na otázku Pravdy, aká by mala byť primeraná kilometrová cena na daných úsekoch, odpovedať nevedel. Vypočítal však, že diaľnice budú drahšie o 100 miliónov eur. Na druhej strane však v podobnom čase bol vyhlásený aj tender na úsek D1 Budimír – Bidovce (obchvat Košíc), kde súťaž vygenerovala nižšiu cenu, ako predpokladal štát. V tomto prípade kilometer stojí 13,7 milióna eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #výstavba diaľnic #obchvat