Obchvat Bratislavy bude lacnejší, o 3,9 milióna eur ročne

Na projekte výstavby a prevádzky bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 formou PPP podľa ministerstva dopravy štát za tridsať rokov ušetrí na splátkach po zohľadnení inflácie 127 miliónov eur.

22.06.2016 11:11
obchvat, Bratislava, výstavba, cesta, D4 Foto:
Okolo Bratislavy vyrastie do roku 2020 diaľnica D4 s mostom cez Dunaj. Dopravu od Dunajskej Stredy vyrieši nová rýchlostná cesta R7.
debata (6)

Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur. Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur, teda o 3,9 mil. eur. Vyplýva to z finančného uzatvorenia projektu, ktoré v stredu dosiahla koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited.

Lepšie podmienky umožnila priaznivá finančná situácia na trhoch. „Podarilo sa nám využiť finančnú situáciu na európskych trhoch v náš prospech. Celý projekt sa nám podarilo zlacniť o 127 miliónov eur, ktoré vieme spolu s ministerstvom financií použiť na ďalší rozvoj infraštruktúry,“ povedal na brífingu minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely. „V tejto chvíli nezostáva nič iné, už len rozbehnúť celý projekt s výstavbou a je to na realizátorovi,“ do­dal.

Štát súhlasil so sadzbami pôžičky pre koncesionára od bánk a medzinárodných inštitúcií na výstavbu D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov. Na finančné uzatvorenie projektu stačilo necelých päť týždňov namiesto plánovaných dvanástich. Okrem komerčných bánk poskytnú úvery aj Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Z domácich inštitúcií projekt podporí Slovenský investičný holding. Postupne sa tak môžu začať prípravné práce na úsekoch s platným stavebným povolením, najmä na R7 medzi Bratislavou a Holicami.

Prípravné práce koncom leta

„Predpokladám, že všetky prípravné práce sa rozbehnú koncom leta, resp. začiatkom septembra a plná výstavba začiatkom budúceho roka,“ povedal Brecely. „Máme dohodu s koncesionárom, že začiatkom leta nám predstaví harmonogram výstavby podľa jednotlivých úsekov, a akým štýlom to bude stavať,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. „Je to plne v jeho kompetencii. Pre nás je dôležité, aby bol dodržaný zmluvný termín, ktorý stále platí – štyri roky a tri mesiace,“ dodal.

Ministerstvo dopravy sa chce neskôr začať zaoberať aj prípravou výstavby severnej časti D4 s tunelom Karpaty. „Keď posúdime všetky varianty, možnosti financovania, potom sa rozhodneme, akým spôsobom sa to bude financovať. PPP je jedna z možností,“ uviedol Brecely. Projekt D4 Bratislava, Rača – Záhorská Bystrica v dĺžke vyše 12 km, z toho tunel 9 km, je len v počiatočnom štádiu prípravy technickej štúdie.

V roku 2020 má byť hotovo

Koncesná zmluva na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice bola uzatvorená 20. mája v Šamoríne. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited so sídlom v Londýne je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Ďalšími členmi sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Koncesionár chce prvú fázu projektu podľa zámeru odovzdať do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020. Súčasťou prvej etapy výstavby sú úseky R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná – Holice a D4 od križovatky Ketelec, kde sa budú R7 a D4 prepájať, cez Ivanku pri Dunaji po Raču. Druhá časť výstavby zahŕňa úseky R7 od križovatky Prievoz v Bratislave na súčasnej D1 po Ketelec a D4 od križovatky Jarovce na D2 po Ketelec vrátane mostnej estakády ponad Dunaj a Jarovské rameno.

EIB dá na projekt 426 miliónov eur

Európska investičná banka (EIB) podporí projekt diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sumou 426 mil. eur. Inštitúcia, ktorá podpísala dohodu o financovaní s konzorciom Zero Bypass Limited, o tom informovala v stredu. Účasť na projekte verejno-súkromného partnerstva bude banka financovať z prostriedkov Európskeho fondu pre strategické investície (EFSI). Pre EIB ide na Slovensku o prvú transakciu s využitím zdrojov fondu EFSI. Zero Bypass Limited, zložený z členov víťazného konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, chce prvú fázu stavby podľa zámeru odovzdať do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020.

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #R7 #PPP #D4 #obchvat Bratislavy