Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur. Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur, teda o 3,9 mil. eur. Vyplýva to z finančného uzatvorenia projektu, ktoré v stredu dosiahla koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited.
Lepšie podmienky umožnila priaznivá finančná situácia na trhoch. „Podarilo sa nám využiť finančnú situáciu na európskych trhoch v náš prospech. Celý projekt sa nám podarilo zlacniť o 127 miliónov eur, ktoré vieme spolu s ministerstvom financií použiť na ďalší rozvoj infraštruktúry,“ povedal na brífingu minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely. „V tejto chvíli nezostáva nič iné, už len rozbehnúť celý projekt s výstavbou a je to na realizátorovi,“ dodal.
Štát súhlasil so sadzbami pôžičky pre koncesionára od bánk a medzinárodných inštitúcií na výstavbu D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov. Na finančné uzatvorenie projektu stačilo necelých päť týždňov namiesto plánovaných dvanástich. Okrem komerčných bánk poskytnú úvery aj Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Z domácich inštitúcií projekt podporí Slovenský investičný holding. Postupne sa tak môžu začať prípravné práce na úsekoch s platným stavebným povolením, najmä na R7 medzi Bratislavou a Holicami.
Prípravné práce koncom leta
„Predpokladám, že všetky prípravné práce sa rozbehnú koncom leta, resp. začiatkom septembra a plná výstavba začiatkom budúceho roka,“ povedal Brecely. „Máme dohodu s koncesionárom, že začiatkom leta nám predstaví harmonogram výstavby podľa jednotlivých úsekov, a akým štýlom to bude stavať,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. „Je to plne v jeho kompetencii. Pre nás je dôležité, aby bol dodržaný zmluvný termín, ktorý stále platí – štyri roky a tri mesiace,“ dodal.
Ministerstvo dopravy sa chce neskôr začať zaoberať aj prípravou výstavby severnej časti D4 s tunelom Karpaty. „Keď posúdime všetky varianty, možnosti financovania, potom sa rozhodneme, akým spôsobom sa to bude financovať. PPP je jedna z možností,“ uviedol Brecely. Projekt D4 Bratislava, Rača – Záhorská Bystrica v dĺžke vyše 12 km, z toho tunel 9 km, je len v počiatočnom štádiu prípravy technickej štúdie.
V roku 2020 má byť hotovo
Koncesná zmluva na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice bola uzatvorená 20. mája v Šamoríne. Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited so sídlom v Londýne je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Ďalšími členmi sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.
Koncesionár chce prvú fázu projektu podľa zámeru odovzdať do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020. Súčasťou prvej etapy výstavby sú úseky R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná – Holice a D4 od križovatky Ketelec, kde sa budú R7 a D4 prepájať, cez Ivanku pri Dunaji po Raču. Druhá časť výstavby zahŕňa úseky R7 od križovatky Prievoz v Bratislave na súčasnej D1 po Ketelec a D4 od križovatky Jarovce na D2 po Ketelec vrátane mostnej estakády ponad Dunaj a Jarovské rameno.
EIB dá na projekt 426 miliónov eur
Európska investičná banka (EIB) podporí projekt diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 sumou 426 mil. eur. Inštitúcia, ktorá podpísala dohodu o financovaní s konzorciom Zero Bypass Limited, o tom informovala v stredu. Účasť na projekte verejno-súkromného partnerstva bude banka financovať z prostriedkov Európskeho fondu pre strategické investície (EFSI). Pre EIB ide na Slovensku o prvú transakciu s využitím zdrojov fondu EFSI. Zero Bypass Limited, zložený z členov víťazného konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra, chce prvú fázu stavby podľa zámeru odovzdať do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020.