Diaľničiari ešte vyhodnocujú ponuky na stavbu nových úsekov

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ešte vyhodnocuje cenové ponuky v súťažiach na výstavbu troch diaľničných úsekov.

20.06.2016 17:25
debata

Ako spoločnosť v pondelok informovala, o záveroch bude verejnosť informovať. „Vyhodnocovanie ponúk je v zmysle ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní neverejné, a preto verejný obstarávateľ môže len konštatovať, že boli otvorené obálky časti kritériá a momentálne prebieha ich vyhodnotenie,“ informovala v pondelok agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh (7,9 kilometra) chce spomedzi troch otvorených cenových ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur. Na výstavbu D1 Budimír – Bidovce (14,4 km) navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK – 197,44 mil. eur, predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur. V súťaži boli otvorené cenové ponuky piatich uchádzačov. Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km) za najnižšiu sumu – 239,11 mil. eur. Odhadované náklady predstavovali 199,12 mil. eur, v tomto prípade boli otvorené tri ponuky. Všetky ponuky v týchto tendroch sa otvárali 17. mája.

„Spomínané tendre vyhlasovalo bývalé vedenie NDS. Nové vedenie NDS kladie dôraz na transparentnosť a efektívnosť. Sústreďujeme sa na to, aby NDS nakladala s peniazmi hospodárne, efektívne a transparentne,“ uviedla Michalová. „Dôkazom transparentného prístupu je aj to, že sme po prvýkrát otvárali cenové ponuky na tri spomínané diaľničné stavby za účasti médií,“ dodala hovorkyňa.

Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy Ineko v pondelok informoval, že pri aktuálnych diaľničných tendroch hrozí predraženie o vyše sto miliónov eur. Za túto sumu by sa podľa inštitútu dalo opraviť napríklad päťsto kilometrov ciest prvej triedy, alebo postaviť desať až pätnásť kilometrov novej rýchlostnej cesty R3 na Orave či R2 na juhu stredného Slovenska v polovičnom profile. Vôbec prvýkrát sa stalo, že väčšina uchádzačov si zapýtala ceny nad úrovňou predpokladanej hodnoty zákazky na základe štátnej expertízy.

Najnižšia cena na stavbu D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec dosahuje v prepočte 42 mil. eur a na stavbu D1 Prešov, západ – Prešov, juh vyše 45 mil. eur na jeden kilometer diaľnice. „To významne prevyšuje úroveň, za akú sa v iných krajinách stavajú náročné tunelové úseky diaľnic. Dokonca aj na Slovensku sa cena na enormných vyše 40 mil. eur/km vyšvihla iba jediný raz – na extrémnom úseku, ktorého polovicu tvorí tunel a zvyšok estakáda ponad vodnú nádrž. Napríklad, tender na ťažký úsek D1 s tunelom Višňové priniesol v roku 2012 ponuky v rozpätí od 25 mil. do 35 mil. eur na kilometer,“ upozornil analytik Ineko Ján Kovalčík. Najnižšia cena na stavbu D1 Budimír – Bidovce je v prepočte 13,7 mil. eur na kilometer.

Analytik poukázal na to, že NDS dostala na dve z týchto stavieb len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. Navyše v podobnej hodnote, všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, resp. 4 %, čo je podľa neho na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé. „Indikuje to, že sa mohlo súťažiť len naoko. Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia, Doprastav, Metrostav a Strabag, Porr, Hochtief každé dalo najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb,“ uviedol Kovalčík. NDS podľa neho mohla dostať výrazne nižšie ponuky, stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek. Súťaže na úseky D1 a D3 boli zverejnené ešte vlani v máji a júni. Časová kolízia tendrov podľa Kovalčíka vedie k zníženiu počtu súťažiacich, kvality a výhodnosti predložených ponúk. Analytik odhaduje, že zopakovanie súťaží na D1 pri Prešove a D3 pri Čadci môže ceny podstatne znížiť.

debata chyba
Viac na túto tému: #NDS