Komisia očakáva, že celková investícia do dopravnej infraštruktúry na podporu zamestnanosti a rastu prinesie dodatočné verejné a súkromné spolufinancovanie a dosiahne tak objem 9,6 mld. eur. Ako ďalej informovalo tlačové oddelenie Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, projekty by mali prispieť najmä k digitalizácii a k dekarbonizácii dopravy.
Medzi podporenými projektmi na Slovensku by mali byť diaľnica D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec a modernizácia plavebnej komory v Gabčíkove. Modernizovať by sa tiež mal železničný úsek Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry, ako aj dva železničné úseky na trati Devínska Nová Ves – štátna hranica s ČR. "Tieto investície prinesú Slovensku zlepšenie kľúčových dopravných prepojení, čo nepochybne prispeje k rozvoju regiónov a zlepší kvalitu dopravy pre občanov,“ uviedol vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek.
"Celkové investície vo výške 9,6 miliardy eur by mohli v európskom hospodárstve do roku 2030 vytvoriť až 100 tis. nových pracovných miest. Vďaka týmto projektom bude európska infraštruktúra bezpečnejšia, udržateľnejšia a efektívnejšia tak pre cestujúcich, ako aj pre podniky,“ konštatovala komisárka EÚ pre dopravu Violeta Bulcová.
Komisia spustila druhú výzvu v rámci NPE v novembri minulého roka, priniesla 406 projektových návrhov, ktoré celkovo požadovali 12,49 mld. eur. Pre členské štáty oprávnené na podporu z Kohézneho fondu bolo vyčlenených 5,6 mld. eur.
Finančný príspevok EÚ má formu grantov s mierou spolufinancovania od 20 % do 50 % oprávnených nákladov daného projektu. Pri projektoch predložených v rámci výzvy spojenej s Kohéznym fondom, môže byť maximálna miera spolufinancovania až 85 % oprávnených nákladov. Navrhované rozhodnutie o financovaní musí teraz formálne schváliť koordinačný výbor Nástroja na prepájanie Európy, ktorý zasadne 8. júla tohto roku. Očakáva sa, že EK rozhodnutie prijme koncom júla.