Novela zákona sľubuje jemnejšie postihy za jazdu bez platnej diaľničnej známky. Okrem zníženia samotnej pokuty by malo dôjsť aj k zníženiu frekvencie zasielania pokút za opakované porušenie zákona. „V prípade eznámok v súčasnosti prebieha legislatívny proces úpravy zákona, ktorým sa mení výška pokút. Účinnosť novely zákona je navrhovaná na 1. októbra,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Aktuálne účinný zákon počíta s jednorazovými pokutami vo výške 300 eur. V prípade, že v rámci objektívnej zodpovednosti dôjde k zaplateniu pokuty do 15 dní, stačí, ak majiteľ vozidla uhradí 200 eur. Nová pokuta sa však počítala za každý jeden vstup na diaľnicu bez známky. V prípade, že vodič spravil pri registrácii svojho auta chybu a zaregistroval evidenčné číslo iného vozidla, celková suma pokuty sa mohla vyšplhať do astronomických výšok.
Novela zákona s pokutami za každý jeden skoncuje. „Všetci, ktorí porušili predpisy a vošli na diaľnicu bez platnej známky pred navrhovanou účinnosťou novely, dostanú jednorazovú pokutu 150 eur, ktorú ak zaplatia do 15 dní, tak sa zníži na 100 eur. Po účinnosti zákona bude pokuta vystavovaná raz za mesiac,“ dodáva Ducká. Ak napríklad niekto jazdil bez známky denne celý február, marec a apríl, dostane v októbri tri pokuty po 150 eur, teda spolu 450 eur, a ak zaplatí do 15 dní, tak spolu 300 eur. Podľa starej metodiky by dostal pokutu 300 eur za každý deň, teda za 91 dní spolu 27 300 eur.
Ministerstvo dopravy vedené Romanom Brecelym (Sieť) pôvodne chcelo novelu zákona prijať v zrýchlenom legislatívnom konaní. V tomto prípade by zákon mohol byť prijatý na jednej schôdzi parlamentu. Skrátené legislatívne konanie však môže parlament pripustiť len v prípadoch ohrozenia základných ľudských práv a slobôd, ohrozenia bezpečnosti alebo hrozby značných hospodárskych škôd, ktoré by vznikli v prípade neschválenia zákona v skrátenom legislatívnom konaní.
Elektronické diaľničné známky na Slovensku platia od januára tohto roka. Kontrola ich používania už neprebieha fyzicky, ako to bolo v prípade nálepiek. Automatickú kontrolu zabezpečuje 114 kamier rozmiestnených po diaľniciach. Kamery snímajú evidenčné číslo vozidla a porovnávajú ho s databázou automobilov, ktoré majú zaplatenú eznámku. Počas januára však dobiehala ešte platnosť minuloročných nálepiek.
Ostrá prevádzka priniesla od februára viacero nedostatkov. Kontrola napríklad nedokázala zo systému odfiltrovať vozidlá, ktoré za používanie diaľnic platiť nemuseli. V súčasnosti je tento problém už vyriešený. Systém už v prvých februárových dňoch zachytil na diaľniciach 6 095 vozidiel bez platnej elektronickej známky.