Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chce posúdiť súťaže z hľadiska cenotvorby. Podporné projekty sa prehodnotia z hľadiska princípu value for money (hodnota za peniaze), ktorý sa dostal aj do vládneho programu. V prípade, že posudzovanie analytikov by našlo v cenotvorbe nedostatky, výstavba dotknutých úsekov by sa mohla posunúť. Na druhej strane sa očakáva úspora peňazí.
Nový šéf diaľničiarov Róbert Auxt (Sieť) preverí ceny troch diaľničných úsekov, ku ktorým patrí D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, D1 Prešov, západ – Prešov, juh a D1 Budimír – Bidovce. „Prehodnocujeme celú cenotvorbu, ale taktiež ide o strategické stavby, do ktorých by sme neradi veľmi zasahovali, keďže majú aj krytie z eurofondov. Budeme tiež vyhodnocovať primárne súťaž na stavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, kde je (najnižšia navrhnutá) cena výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky,“ povedal Auxt pre agentúru SITA.
"Uvedené tri zákazky na výstavbu diaľničných úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa podľa princípu value for money nehodnotia. Jednak ide o projekty, ktoré sú tesne pred podpisom zmluvy, okrem toho sa tieto diaľničné projekty zaradili v minulosti do operačného programu. V štýle value for money bude NDS posudzovať projekty ako projekčné práce, ktoré s prípravou diaľnic súvisia,“ spresnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Komisia by všetky tri projekty mala vyhodnotiť v priebehu budúceho týždňa. V projekte hodnota za peniaze sa predpokladalo, že na Inštitúte finančnej politiky pri rezorte financií sa posilní tím analytikov asi o sto odborníkov a tí budú postupne kontrolovať súťaže v doprave, zdravotníctve a IT oblasti. Neskôr mali analytici pôsobiť na úrade vlády a teraz sa hovorí, že budú na každom ministerstve, s tým, že budú podliehať centrálnej kontrole.
Aj v prípade diaľnic tím analytikov nezostaví IFP, ale samotný rezort dopravy. "Na každom dotknutom rezorte vznikne analytický tím hodnoty za peniaze. Tieto tímy budú analyzovať danú problematiku z hľadiska najlepších možných riešení na každom rezorte zvlášť a následne budú tieto výsledky spoločne konzultovať s Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií,“ povedala Alexandra Gogová, hovorkyňa ministerstva financií.
Súťaže na všetky tri spomínané úseky sa začali pred rokom. Pôvodne sa očakávalo, že s výstavbou sa začne ešte koncom minulého roka. Pre námietky zo strany vylúčených uchádzačov sa termín posunul. Úrad pre verejné obstarávanie však námietkam nevyhovel. Dostavba jednotlivých úsekov by v závislosti od začiatku výstavby mala prebehnúť v rokoch 2019 a 2020.
Auxt sa chce najviac sústrediť na dokončenie obchvatu Čadce na diaľnici D3, kde najnižšia ponuka prekročila predpokladanú hodnotu zákazky. "Na to sa sústredíme trochu viac, aby sme prišli na to, kde sa udiala chyba, alebo prípadne pristúpime k ďalším rokovaniam so zhotoviteľským konzorciom,“ dodal Auxt. Najnižšiu ponuku na výstavbu tohto úseku predložili spoločnosti Strabag, Porr a Hochtief, ktoré chcú 5,7 kilometra diaľnice postaviť za 239,11 milióna eur. Odhad však počítal s cenou len na úrovni 199,12 milióna eur.
Najnižšiu ponuku vo výške 356,35 milióna eur na juhovýchodný obchvat Prešova v celkovej dĺžke 7,9 kilometra predložilo zase konzorcium spoločností Eurovia, Doprastav a Metrostav. Odhadovaná cena bola v tomto prípade mierne vyššia, a to na úrovni 369,51 milióna eur. Daný úsek však musí získať novú štúdiu vplyvov na životné prostredie, pretože predošlá štúdia je z časového hľadiska už nevyhovujúca. Súčasťou diaľničného obchvatu Prešova má byť aj tunel Prešov s dĺžkou 2¤244 metrov. Po výstavbe daného úseku diaľnica spojí Košice s Ružomberkom. V čase ukončenia stavby by už do dokončenia diaľnice D1 mal chýbať iba kritický úsek D1 Turany – Hubová.
Na úseku D1 Budimír – Bidovce už diaľničiari zrušili užšiu súťaž na stavebnotechnický dozor. Podľa NDS bola predošlá odhadovaná cena za dozor vo výške 5,23 milióna eur chybne stanovená. Pri správnom určení by jej hodnota mala klesnúť približne o 40 percent na 2,96 milióna eur. Najnižšiu ponúknutú sumu za dozor vo výške 4,61 milióna eur ponúklo združenie SD Budimír.
Diaľničiari otvorili obálky s cenovými ponukami na dané tri obchvaty 17. mája. Vyhodnocovanie jednotlivých ponúk však ešte stále prebieha. Financovanie výstavby daných úsekov je ešte kryté z eurofondov. Financie na realizáciu troch projektov Slovensko získa z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020, z ktorého sú už však všetky peniaze rozdelené. V prípade, že analýza by našla pochybenie v určení ceny, diaľničiari by konkrétnu súťaž mohli zrušiť. No v tom prípade do hry vstupuje možnosť, že alokácia z eurofondov by pripadla pre iný, pripravenejší projekt.