Hričovskú priehradu o mesiac pretne prvý most diaľnice D3

Už o mesiac spoja stavbári prvý z mostov, ktorý budujú nad Hričovskou priehradou. Diaľnica v tomto úseku pri Žiline je výnimočná tým, že je buď nad vodou, alebo pod zemou. Úsek D3 dlhý 4,25 kilometra zo Strážova do Brodna najprv povedie estakádou, tunelom a opäť ďalším mostom nad riekou Kysuca. Tunel Považský Chlmec bol prerazený v januári a konkrétnu podobu naberá aj estakáda nad vodou. Diaľničný úsek za necelých 255 miliónov eur ma byť dokončený na budúci rok.

, 13.06.2016 07:00
D3, diaľnica, estakáda Foto: ,
Výstavba estakády nad železnicou a priehradou. Po dokončení bude mať takmer 1,5 kilometra.
4

Spojenie dvoch mostoviek do uceleného mosta stavbári považujú za dôležitý míľnik, podobne ako keď sa podarí preraziť tunel. Estakádu, ktorá v Strážove preklenie železničnú trať, Strážovský rybník a Hričovskú priehradu, stavajú viacerými technológiami. Mesačne vybudujú 200 metrov mostoviek. Estakádu si rozdelili na štyri mosty, na ktorých robia štyri nezávislé partie naraz, aj preto práce napredujú rýchlejšie. „V špičke tu pracuje 600 až 700 ľudí," uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Momentálne je v Hričovskej priehrade spravená dočasná cesta zo štrkopieskov a plošiny, ktoré slúžia stavbárom pri výstavbe. Cesta však nemôže viesť naprieč celou priehradou, keďže prietok v nádrži musel zostať zachovaný. Po skončení prác nasypanú cestu odstránia a piliere estakády budú vychádzať priamo z vodnej nádrže.

Práce stavbárov výrazne ovplyvňuje aj výška hladiny, tá je počas výstavby o pol metra nižšia, ako býva štandardne, inak by mohlo stavenisko vytopiť. Pri výstavbe je potrebné sledovať počasie, výstrahy pred prívalovými dažďami a práce koordinovať so správcom tak Vodného diela Žilina, ako aj Hričovskej priehrady. „Správca priehrady je povinný informovať o zmenách výšky vodnej hladiny. V prípade nečakanej zmeny výšky vodnej hladiny je povinný zhotoviteľ upratať stavenisko," hovorí Michalová.

Diaľnica pri Žiline je výnimočná tým, že je buď... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
diaľnica, D3, Žilina Diaľnica pri Žiline je výnimočná tým, že je buď nad vodou, alebo pod zemou.

Diaľnica D3 sa začína v križovatke s diaľnicou D1 z Bratislavy, pred Žilinou v Dolnom Hričove. Hotový je zatiaľ takmer 8,5-kilometrový úsek po Strážov, ktorý bol odovzdaný motoristom v roku 2008. Pokračujúci úsek zo Strážova začali stavať pred dvoma rokmi. Bude ho tvoriť estakáda nad starou cestou prvej triedy, železničnou traťou a priehradou, ktorá má mať približne 1,5 kilometra. Estakáda bude stáť na 57 pilieroch, z ktorých 35 bude priamo vo vode. Nasleduje vyše 2-kilometrový tunel Považský Chlmec a po východe z neho diaľnica vedie ďalším mostom ponad rieku Kysuca. V Brodne sa úsek napojí na už existujúcu krátku štvorprúdovú cestu.

V súčasnosti stavbári pracujú na mostovkách a o... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
diaľnica, D3, Žilina V súčasnosti stavbári pracujú na mostovkách a o mesiac sa očakáva spojenie prvého z mostov.

Úsek zo Strážova do Brodna má byť hotový v roku 2017. „Bude predstavovať prvý úsek uceleného diaľničného obchvatu mesta Žiliny," hovorí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného. Má priniesť zlepšenie dopravnej situácie v meste Žilina, pretože z jeho intravilánu odkloní tranzitnú dopravu z juhu Slovenska smerujúcu do Česka a Poľska. „Hneď po jeho spustení prevezme určitú časť tranzitnej dopravy z mesta Žilina, odbremení intravilán mesta zhruba o 5-tisíc vozidiel," skonštatoval Kajánek. Celkové zlepšenie dopravnej situácie však mesto Žilina pocíti až po dobudovaní južného obchvatu mesta a tunela Višňové na diaľnici D1 z Hričovského Podhradia po Dubnú skalu.

Celú diaľnicu na Kysuciach plánuje Národná diaľničná spoločnosť dokončiť do roku 2023. Prepojenie medzi Dolným Hričovom pri Žiline a Skalitým na slovensko-poľskej hranici začali stavať ešte v roku 1996 a druhá vláda Mikuláša Dzurindu sľubovala dokončenie diaľnice už v roku 2010. Podľa súčasného šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Róberta Auxta takmer 60-kilometrovú diaľnicu D3 budú môcť vodiči využívať najskôr o sedem rokov, aj to však väčšinu úsekov len v polovičnom profile. „Po dokončení bude prepájať Bratislavu a Varšavu najkratšou možnou cestou, takže z pohľadu obchodu, kultúry, ale aj samotného spojenectva medzi jednotlivými národmi je to kľúčová stavba," povedal Auxt pre agentúru SITA. Cestné prepojenie s Poľskou republikou je pre rozvinutú sieť dodávateľov dôležité napríklad pre žilinskú automobilku Kia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #Most #D3 #estakáda