Diaľničiari majú pre Triblavinu viaceré varianty

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS ) podľa jej generálneho riaditeľa Róberta Auxta navrhla varianty výstavby križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava, Vajnory - Senec (16 kilometrov). Ich súčasťou by mala byť aj možnosť dobudovania pôvodne plánovaných obslužných komunikácií, tzv. kolektorov po oboch stranách diaľnice.

10.06.2016 16:14
debata (1)

„NDS si svoju úlohu splnila a momentálne je to aj na rozhodnutí ministerstva dopravy. Bude to v súlade so všetkou dokumentáciou a územným plánom. Snažíme sa nájsť optimálny model medzi tým, aby sme zaručili plynulosť premávky, bezpečnosť, ale taktiež obslužnosť daného územia,“ povedal Auxt.

Prístup na diaľnicu by podľa Auxta malo mať čo najviac ľudí z okolitého regiónu. „Samozrejme, neznamená to, aby sme vyrobili problémy, čo sa týka plynulosti premávky, alebo bezpečnosti,“ uviedol šéf diaľničiarov. Auxt ako ekonomický expert strany Sieť pred marcovými voľbami kritizoval sporné zmeny pri výstavbe križovatky Triblavina a na úseku D1 už bez kolektorov ako čiernu stavbu. Teraz ako šéf NDS má tento problém riešiť. „Nie je to jednoduchá úloha, ale riešenia, ktoré predstavujeme, idú v línii toho, čo sme aj pred voľbami sľubovali verejne,“ odvetil Auxt.

NDS začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina. Zároveň informovala o príprave optimálneho riešenia stavby križovatky s tým, že samotný návrh plánovala verejnosti predstaviť do konca mája. Verejnosť sa s ním zatiaľ neoboznámila. Ide o súčasť plánovaného rozšírenia D1 od Bratislavy po Trnavu na plnohodnotné tri pruhy v oboch smeroch. Rozšírenie D1 v úsekoch Bratislava – križovatka Triblavina, Triblavina – Senec a križovatka Blatné – Trnava je v štádiu prípravy.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzýva ministerstvo dopravy a NDS, aby urýchlene informovali verejnosť ako a kedy sa dokončí výstavba križovatky Triblavina. „Či už to bude riešenie križovatky so šiestimi jazdnými pruhmi diaľnice D1 aj so súbežnými kolektormi, alebo druhá alternatíva diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov, podstatné je križovatku s priľahlou infraštruktúrou dostavať čo najskôr. Je to v záujme celkovej dopravnej obslužnosti hlavného mesta Bratislavy ako aj obrovského množstva ľudí, ktorí bývajú v okolí križovatky,“ informoval v piatok predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Kolektory by podľa IDH nemali slúžiť ako náhrada klasickej cestnej infraštruktúry. „Vo svete kolektory slúžia len v prípade náhradnej cestnej komunikácie, keď z titulu postavenia nadradenej cestnej infraštruktúry je zabránený vstup na cudzí majetok. V takom prípade sa vybudujú kolektory ako pristúpenie na najbližší možný diaľničný privádzač. Druhý spôsob používania kolektorov je, že slúžia len pre dopravu zložiek integrovaného záchranného systému pre políciu, zdravotníkov a hasičov, aby sa v prípade zápchy dostali na akékoľvek miesto na diaľnici,“ vysvetlil Matej.

Pri výstavbe križovatky Triblavina považuje inštitút za najlepšie riešenie pôvodný variant s vybudovaním plnohodnotnej mimoúrovňovej križovatky napájajúcej okolité obce na trojprúhovú D1. „Zároveň križovatku napojiť zo severnej a južnej strany na existujúcu cestnú infraštruktúru s dobudovaním ciest II. triedy pod gesciou Bratislavského samosprávneho kraja. Pôvodné riešenie by bolo z ekonomického a dopravného hľadiska najefektívnejšie,“ tvrdí Matej. Upozornil, že kraje, prípadne mestá a obce sa snažia vyhnúť výstavbe cestných komunikácií ich zaradením do výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry, aby náklady znášal štát a Európska únia. Práve tento zámer podľa neho viedol k zmene pôvodného projektu na výstavbu kolektorov.

Členovia petičného výboru žiadajú prestavbu diaľnice D1 Bratislava – Trnava so súbežnými komunikáciami a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými stavebnými povoleniami z roku 2013. Súčasný stav na stavbe križovatky považujú za protiprávny a uvažované zmeny bez kolektorov za rozpor s verejným záujmom a očakávaniami obyvateľov regiónu. Ministra dopravy Romana Brecelyho minulý mesiac upozornili aj na nehospodárne nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov. „Projektová dokumentácia za 4,1 mil. eur bola odložená a začalo sa pracovať na ďalšej, ktorá rovnako bude musieť byť zaplatená a nie je v súlade so zákonmi,“ informovala agentúru SITA členka petičného výboru Mária Kisková.

Zákazku na výstavbu mimoúrovňovej križovatky Triblavina získala spoločnosť Porr, s. r. o. na základe zmluvy s NDS vlani v apríli. Zmluvná cena dosahuje 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane dane). Stavba križovatky, ktorá je momentálne pozastavená, mala byť pôvodne dokončená v apríli budúceho roka.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #Triblavina